Ucuz araba satışında azalma, lükste patlama
Türkiye hızla değişiyor. Bu değişimden otomotiv sektörü de nasibini almaya başladı. Otomobil Distrübütörleri Derneği'nin (ODD) kasım sonu itibariyle binek ve hafif ticari araç satışlarına ilişkin rakamları bana çok ilginç geldi. 2006 yılı kasım sonu itibariyle ucuz ve orta sınıf grubunun kullandığı otomobillerin satışında azalma, lüks otomobillerin satışında ise patlama yaşanıyor. İsterseniz bu değerlendirmemi sizleri fazla rakamlara boğmadan açıklamaya çalışayım. 2006 yılında en küçük tip sınıfındaki otomobillerin satışında bir önceki yıla göre yüzde 23 azalma olmuş. Orta sınıfın kullanabileceği otomobil satışları ise bir önceki yıla göre yüzde 11 oranında azalmıştır. Öte yandan lüks sınıfta sayılan otomobil satışlarında yüzde 7 ve lüks üstü sayılan otomobil satışlarında ise yüzde 37 artış olmuştur. Görüyoruz ki, ülkemizde üst gelir grubuna mensup kişilerin satın aldığı Ferrari ve Porsche gibi ünlü ve pahallı otomobillerde önceki yıllara göre daha fazla satış yapılmıştır. Türkiye'de 2004 yılında 7, 2005 yılında 12 Ferrari satılırken 2006'da 24 adet Ferrari satılmıştır. Yine 2006 yılında satılan Porsche sayısı ise 202 adede ulaşmıştır. Ferrari fiyatları 250 bin Euro'dan başlıyor; ortalamsı 400 bin Euro. Porsche ise 120 bin Euro'dan başlıyor ve ortalaması da 300 bin Euro. Otomobil satışlarına ilişkin bir başka ilginç değerlendirmeyi de sizlerle paylaşmak istiyorum. 2000 cc üstü otomobillerin vergileri daha yüksek olmasına rağmen, 2000 cc otomobil satışlarındaki artış daha hızlıdır. Bir başka değerlendirme de benzinli arabalara olan talepte daralma, dizel kullanılabilen otomobillerde ise artış var. Üstelik lüks otomobil satın alanlar bile dizel istiyor. Ucuz araba satışı düşüyor, pahalı otomobil satışı ise artıyor. Sakın yanlış algılayıp fakirler ve orta sınıf daha zengin oluyor diye düşünmeyin. Bence bu rakamların ortaya koyduğu iki önemli faktör vardır: Birincisi, geçen yıl otomobil kredilerinde uygulanan faiz oranları düşüktü. Herkes bu nedenle otomobile hücum etti. Bu yıl da taksitlerini ödemeye çalıştıkları için yeni otomobil alacak bütçeye sahip değillerdir. İkinci neden ise otomobil yerine konut öncelik taşıyor. Konuta yönelen talep, otomobilde kaçmaya başladı. Bu nedenle otomobil satışları azaldı. Kasım 2005 sonu itibariyle satılan binek otomobil sayısı 373 bin 158 iken, bu yıl aynı dönemdeki satış rakamı 326 bin 868 adettir. 2007 yılında iki seçim var: Birincisi Cumhurbaşkanlığı seçimi, ikincisi Genel seçim. Piyasalar 2007 yılı için temkinli. Görülüyor ki, 2007 yılındaki otomobil satışları daha da gerileyecektir.
|