|
|
|
|
|
Direksiyonla yine teke tek
|
|
Fatih Altaylı uzun bir aradan sonra otomobil yazıları ile yeniden SABAH PAZAR'da. Altaylı bu hafta Ferrari F430'u test etti.
Kusursuz fırtına F430
Ferrari, zirveye ulaşmış. Sorun, F430'u aşacak otomobili nasıl yapacakları. Kusursuz bir otomobili sizin için denedim. Bence tek kusuru renginin sarı, tavanının lacivert olmasıydı!.
Başlamadan önce bir kez daha hatırlatmak isterim ki, bu yazılar 'test' değil, 'izlenim' yazıları. Otomobillere gönül vermiş birinin sürüş izlenimleri. F430, 360 Modena'nın varisi. Ve bütün benzerliklerine rağmen, aslında çok ama çok farklı bir varis. 360'ı ilk olarak Maranello'da kullanmış ve çok etkilenmiştim, sürüş dinamikleri çok iyi bir Ferrari'ydi. F430 ise bayrağı bayağı bir ileri taşımış. "Bundan ötesi olmaz," denilecek kadar iyi yapılmış bir süper spor otomobil.
SÜRÜŞ DİNAMİKLERİ F430'un 4300 cc'lik atmosferik motoru tam tamına 483,3 beygir güç üretiyor. Bu güç tekerleklere F1 tipi bir şanzımanla iletiliyor. Direksiyondaki butondan 'Sport, race, kaygan zemin ve kar' seçenekleri ayarlarını yapabiliyorsunuz. Bunun dışında aynı butonda bir de 'Kalkış' seçeneği var. Normal kalkışta otomobil bir saliselik bocalamayla ileri atılıyor. Ancak bu butonu kullanıp, kalkışa hazırlanırsanız F430 çılgın bir depar atıyor. Az bir patinajla 4 saniye civarında saatte 100 km. hıza ulaşıyor. Otomobil sürüş dinamikleri müthiş. Çok üst limitlere kadar en küçük bir kopma, savrulma yok. Çok zorlayınca arkadan hafif kopuyor ama çok hızla toparlayabiliyorsunuz. Ama siz toparlamasanız bile elektronik sistemler devreye girip toparlıyor. Bu etki asıl olarak önden kopmalarda yaşanıyor. Özellikle yokuş yukarı giderken hızlı girilen virajlarda araba önden kaymaya başlıyor. Bu çok rskli durumda bile frenler otomatik olarak devreyle girip kafayı düzeltiyor. O kadar yerli yerinde müdahale ediyor ki, rahatsız etmek bir yana, kurtarıcı oluyor.
FRENLER Kullandığım F430'da Ferrari'nin bir süredir opsiyon olarak sunduğu Brembo karbon seramik frenler vardı. Açıkçası bu frenlerin soğukken işe yaramayacağı yolunda bir önyargım vardı. Yanılmışım. Müthişler. Soğukken de çok iyi, ısındıkça artan performansı ise süper. Hayatımda gördüğüm en iyi frenler diyebilirim. 123 bin avro İtalya fiyatı. Türkiye'ye gelince yaklaşık 30 bin avroluk bir ekstra demek. Bu paranın hakkını vermesi gerek. Vermiş. Tabii F430'dan inip başka otomobile binince fren mesafesini ayarlamakta güçlük çekiyorsunuz o başka...
RAHAT MI RAHAT Ferrari giderek daha konforlu bir otomobil oluyor. 355 idare ederdi. 360 bayağı bir rahattı. F430 neredeyse Mercedes kadar rahat. İçi geniş. Bacak mesafesi uygun. Döşeme kalitesi kusursuza yakın. Elbette bir Bentley değil ama bir spor otomobil için beklentileri karşılıyor. Müzik sistemi Becker'e yaptırılmış. Sesi iyi, kullanması imkânsız.
ÜSTÜ AÇILINCA Benim kullandığım F430'un Spider'ıydı. Yani topless. Yani daha seksi. Ama ben Ferrari'yi üstü kapalı seviyorum. Çünkü daha rijid oluyor. Ama üstü açığın havası başka. Tabii İstanbul'a pek uygun değil. Cote d'Azur'de falan gezecekseniz iyi. Tavanın açılması 30 saniye kadar sürüyor. Fakat dam açıkken otomobil sürüş dimamikleri bozuluyor. Viraj kabiliyeti azalıyor, aerodinamik yapı sekteye uğruyor. Üzeri açık vaziyette 200 km/sa sürati aşmak keyif değil. Ama işin ilginci yüksek süratte bile sürücüye fazla bir rüzgar gelmiyor. Ve motor sesi kulağa çok daha hoş geliyor.
SÜRAT Galiba yaşlanıyorum. Pek basamadım. Otomobilin son sürati 310 km/sa imiş. Ben bunu göremedim. Ama zaten bu otomobilde hızlı gitmeye gerek yok. Ortalama süratlerde bile öyle bir keyif veriyor ki, inanamazsınız. Eşim Hande bile "Galiba sen adam oluyorsun," dedi. O kadar efendiydim. Ama çok sürat yapmasam da, motorun bir özelliği çok hoşuma gitti. 5 bin devirler civarında çok iyi perfrormans veriyor ve eski Ferrari'ler gibi 7 bin devirlerde tutmak için bağırtmak gerekmiyor. Bu arada bir de tüyo vereyim. Gece giderken, egzoz çıkışından mavi bir alev püskürtüyor. Sanki after burn yapmış bir savaş uçağı gibi. Bunun nedeni tek parçalı egzoz sistemi. Bu arada yaşından ötürü Ferrari almayan, Ferrari aldırılmayanlara bir tüyo. Dünya'da Ferrari kullananların ortalama yaşı 50. En genç kullanıcı kitlesi Türkiye'de. Oturaklı beylere tavsiyem, bu ortalamayı yükseltmek. Tabii 380 bin avro civarında bir parası olanlar. Tamam tamam şaka yaptım!
F430 Spider Max Güç: 483.3 bg. Max Tork: 465 nm@8500 d/dak 0-100 hızlanma: 4.1 Ağırlık: 1520 kg. Fiyatı: 383.129 avro
|
|
|
|
|
|
|
|
|