|
|
Bakanlık'tan 'kelle koltuk' taşımada geri adım
Geçen hafta merdivanaltı atölyelerde, kesilip biçilerek taşımaya uygun hale getirilen servis minibüslerinin, yarattığı tehlikeden söz etmiştim. Standart dışı yapılan dönüşüm sonrasında koltuklu, otomatik kapılı, camlı minibüs haline gelen panelvanlarda, çocukların 'kelle koltukta' taşındığını yazmıştım. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın harekete geçmesini ve denetleme görevini yerine getirmesini istemiştim. Ancak, öğrendim ki, panelvanların minibüse dönüşümü ile ilgili bir yönetmelik zaten varmış. Sanayi Bakanlığı, dönüşüm sektörüne çeki düzen vermek için bir yönetmelik yayınlamış. Ancak, yönetmelik bazı çıkar çevreleri tarafından gelen baskılar sonucunda uygulanamamış. Musa Çakrak, İstanbul Servis Araçları Esnaf Odası Başkanı. Aynı zamanda panelvan dönüşümü yapılan bir şirketin de sahibi... Yani konuyu iki açıdan da değerlendirebilecek bir isim. Çakrak'a göre, Oda'nın üyelerine bir yaptırım uygulaması zor. Merdivenaltı atölyelerde standart dışı üretimi engelleyerek, sorunu kaynağından önlemek en kolay çözüm. Bunun için Sanayi Bakanlığı'nın devreye girmesi gerekli. Uygulanamayan yönetmeliğin, dönüşüm yapanlara tip onay belgesi alma, kullanılan malzemelerin Avrupa CE normlarına uygun olması gibi zorunluklar getirdiğini belirten Çakrak, şartlara uymak için yatırım yapan şirketlerin, karardan dönülünce zor durumda kaldıklarını söylüyor. Çakrak, merdivenaltı atölyelerin ise tek kuruş yatırım yapmadan haksız rekabet yaratmaya devam ettiklerini ifade ediyor. İstanbul'da 35 bin adeti personel, 15 bin adeti öğrenci olmak üzere toplam 50 bin adet servis aracı bulunuyor. Bu araçların yüzde 80'i dönüştürülerek taşımacılığa uygun hale getiriliyor. Yani sorun büyük. Sadece öğrenci servislerindeki çocuklar değil, personel servislerinde taşınan veliler de tehlikede.
|