| |
|
|
Peki otomobilin kaç para?
Büyük kitleyi ilgilendiren bir zam haberi oldu mu, bizim medya üstüne atlar. Zammı yapanlar yerden yere vurulur, halk geçim sıkıntısı çektiği için bu zammın yersiz, zamansız, acımasız ve de haksız olduğu öne sürülür. Ancak bu tür haber ve yorumlar bir analiz sonucu yapılmaz. Önemli olan zammın kitlesel olup olmadığıdır. Çünkü zam yüz binleri, milyonları etkiliyorsa... "O zaman bizim gazeteyi okuyanları ya da bizim TV'yi izleyenleri de etkiliyordur" diye düşünülür. İkinci akıl yürütme gelir: "Herkes bir malı ya da hizmeti ucuza almayı tercih eder... Buna göre zam kötü bir şeydir..." Sonuç... Bunları alt alta toplayan medya, her türlü kitlesel zam uygulamasına karşı çıkar. Vatandaş kazıklanmaktadır... Evinde bakacak çoluk çocuğu olan insanları devlet hiç düşünmemektedir... Halk bu zamla birlikte biraz daha ezilecektir... Böylece medya, okurlarının ya da izleyicilerinin gözünde prim yapmaya çalışır. Gördük işte... Köprülere ve otoyollara zam geldiğinde de aynı tavır sergilendi. Popülist yaygaralar ayyuka çıktı. Peki işin aslı ne? Bu kadar tantana yapmaya gerek var mı? Ben de sık sık geçtiğim için köprü zammına bakalım... Köprüleri en çok özel otomobil sahipleri kullanıyor. Genellikle aracın içinde bir kişi oluyor. Bunların, özellikle trafiğin sıkışık olduğu saatlerde bol bol cep telefonu ile konuştuğuna şahit oluyoruz. Bu kişilerin cep telefonu masraflarını... Erkeklerin takım elbiselerini, saatlerini, kadınların makyaj harcamalarını bir kenara koyarak soruyorum: Altlarındaki otomobiller kaç para? İkinci eli 10 bin liradan başlayan araçların fiyatları, cipleri düşündüğünüzde 100 bin lirayı geçiyor. Yani köprü geçişine yapılan bir liralık zammı protesto edenlerin altında, ortalama olarak 25 bin liralık araçlar var. Bu araçları satın alırken, trafik sigortasınıkaskosunu öderken, deposuna benzin koyarken, bakımını yaptırırken, çizildiğinde boyatırken kimsenin sesi çıkmıyor; paralar tıkır tıkır ödeniyor... Ama iş köprüden geçerken bir lira fazla vermeye gelince veryansın ediliyor... Bir... Gönül elbette hayatın pahalı değil ucuz olmasını ister. İki... Hükümetler yoksul ve dar gelirli kesimlerin çok tükettikleri malların (mesela ekmek) düşük fiyatlı olmasını sağlamalıdır. Üç... Ama köprüye zam yapıldığında ilk feryat edecekler, herhalde özel otomobil sahipleri olmasa gerek.
|