|
|
|
İtalya sahada kazandı ama otomotivde Almanya galip
Dünya Kupası'nda yaşanan rekabetin bir benzeri otomotivde yaşanıyor. Sahada başarılı olan İtalya, dünyanın en büyük 20 otomotiv ülkesi arasında 15'inci sırada yer alırken Almanya 3'üncü sırada bulunuyor.
Dünya Kupası'nda finale adını yazdıran ilk takım İtalya oldu. İtalya, önceki akşam oynanan yarı final karşılaşmasında Almanya'yı uzatmalarda yenerek finalde oynayacağı ülkeyi beklemeye başladı. Aslında iki ülke arasında futbolda yaşanan rekabetin bir benzeri de otomotiv dünyasında yaşanıyor. Ancak, otomotivde gülen taraf yarı finalde İtalya'ya yenilen Almanya. Dünya Otomotiv Sanayicileri Birliği'- nin (OICA) verilerine göre, 2005 yılı dünya motorlu taşıt aracı üretiminde ilk 20 ülkeden ikisi, Almanya ve İtalya arasında büyük uçurum var. Almanya, en fazla üretim yapan ülkeler sıralamasında 5 milyon 758 bin araç üretimiyle ABD ve Japonya'nın önünde yer alırken İtalya 1 milyon 38 bin araçla 15'inci sırada bulunuyor. İtalya, 1 milyon 627 bin adet üreten Hindistan, 1 milyon 351 bin adet üreten Rusya ve 1 milyon 125 bin adet üreten Tayland gibi ülkelerin altında yer alırken, 929 bin adet üreten Belçika ve 879 bin adet üreten Türkiye'nin üstünde bulunuyor.
HAYAL KIRIKLIĞI Son yıllarda ülkeler arasında yaşanan kıyasıya rekabette umduğunu bulamayan İtalya, kupada sevinirken Dünya Kupası finallerine katılan birçok dev otomotiv ülkesi futbolda hayal kırıklığına uğradı. Dünya otomotiv üretiminde11 bin 981 bin adetle ilk sırada bulunan ABD, 10 bin 799 adetle ikinci sırada bulunan Japonya, 5 milyon 758 bin adetle üçüncü sırada bulunan Almanya kupadan elendi. Son yıllarda otomotivde yükselişe geçen ve dünya otomotiv üretiminde dördüncü sırada bulunan Çin ve beşinci sırada bulunan Güney Kore de kupaya veda eden otomotiv ülkeleri oldu. Bu ülkeler dışında İspanya, Brezilya, İngiltere, Meksika, Rusya, İran, Polonya ve Çek Cumhuriyeti otomotivde gösterdikleri başarıyı futbolda tekrarlayamadılar. Fransa ise dünya otomotiv üretiminde altıncı sırada bulunuyor. OICA'nın verilerine göre Fransa, 2005 yılında 3 milyon 549 bin adet motorlu taşıt üretimi gerçekleştirdi. Eğer finalde İtalya ile Fransa karşılaşılaşırsa, İtalya otomotivdeki rekabetin acısını, otomotivde başarılı olan Fransa'dan çıkarmaya çalışacak. Dünyadaki 10 büyük üretici firma değerlendirildiğinde ise yarı finalde İtalya'ya boğun eğen Almanya'nın iki büyük markası bulunuyor. Volkswagen Grubu ve DaimlerChrysler ilk 10 firma arasında yer alırken, İtalya bu sıralamada kendisine yer bulamadı. Fransa'nın ise ilk 10 büyük otomotiv firması arasında PSA Peugeot-Citroen Grubu ile bünyesinde Nissan, Dacia, Samsung ve Renault markalarını bulunduran Renault Grubu yer alıyor.
UFUK SANDIK
|