|
|
THY nereye koşuyor?..
Önceki gün bir grup gazeteciyle birlikte THY Genel Müdürü Temel Kotil'le Yeşilköy'deki Genel Müdürlük binasında kahvaltıda buluştuk. Konu, tabi ki son dönemlerin hem en çok eleştirilen, hem de yükselen yıldızı Türk Hava Yolları'ydı. Bir süre önce IATA yönetim kurulu üyesi olan Genel Müdür Temel Kotil, algılanan imajın aksine iyi eğitimli, dünyayı ve yeni gelişmeleri izleyen bir yönetici profiline sahip. AK Parti döneminin bürokratı olmanın avantajı kadar sıkıntısını da yaşıyor. Bu nedenle de çok temkinli. Kelimelerini seçerek konuşuyor. Bu arada geçmiş dönemleri de unutmuyor. Konuşmasında sık sık özellikle Cem Kozlu'nun adını geçiriyor. Temel Kotil, THY'nin bugün geldiği noktayı büyük bir heyecanla anlatıyor: "THY'nin durumu bütün istatistikleri altüst ediyor. 2003'te 10 milyon, 2004'te 12 milyon, 2005'te 14 milyon yolcu taşıdık. Bu yıl 18 milyon yolcu taşıyoruz. Ciromuz 3 milyar dolar." Kotil, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bu ciro bizi çok memnun ediyor. Bunun 1.5 milyar doları doğrudan Türkiye'ye giriyor. Bugüne kadar birçok sorunu hallettik. Şimdi servis kalitesiyle anılmak istiyoruz." Avrupa'da Lufthansa, Air France ve Alitalia gibi dünyanın önemli havayolu şirketlerini kendilerine referans aldıklarını belirten Kotil şöyle diyor: "Biz 2000'de 12 bin çalışanı olan 10 milyon yolcu taşıyan bir şirkettik. Bugün de aşağı yukarı 12 bin çalışanı olan ama 18 milyon yolcu taşıyan bir şirketiz. Avrupa'da 5'inci sıradayız." Ve en çok eleştirilen konu: Hostes ve hostların imam hatip mezunu olmaları. Kotil bu konunun abartıldığını söylüyor ve şöyle diyor: "Bizim öyle imam hatip diye bir olayımız yok. Biz 73 yıldan beri çıtası yüksek bir şirket olarak geldiysek, bugün de böyle gidiyorsak ve dünyada da çok alkış alıyorsak bu tesadüf değil. Bu sorular geldiği için tek tek baktırdık. Bir tane imam hatip mezunu vardı." Ve bu köşede sık sık dile getirdiğimiz "Kanada'ya THY neden uçmuyor" sorusuna Temel Kotil'in cevabı: "Kanada'ya uçmuyoruz çünkü iki ülke arasında uçabilmek için gerekli ikili anlaşma henüz gerçekleşmedi. İki yıldır uğraşıyoruz. Ankara'daki toplantıda ben de vardım. Bir anlaşma imzalanacak gözüyle bakıyorduk ama Kanada Sivil Havacılık izin vermedi. Biz aslında Toronto'ya uçmak istiyoruz. Çünkü uçağımız, her şeyimiz hazır." Kotil, sözlerini Türkiye'nin uçak filosundaki değişimi anlatarak noktalıyor: "Geçmişe bakarsak özel sektörün 50 uçağı vardı, şu anda 150 uçağı var. THY'nin 2003'te 63, şu anda ise 100 uçağı var. 61 yeni uçak siparişi verdik. 2008'e kadar hepsi gelmiş olacak. Filomuz gençleşiyor. 61 uçak 3 milyar dolar. Biz bunu sessiz sedasız yaptık."
|