  |
|
Karayolu taşımacılığını İtalyanlar kota ile engelliyor
Türkiye ile İtalya arasında yapmış olduğumuz karayolu taşımacılığı için belirlenen kota arttırımı İtalyan Hükümetinin taktiği sonucu gerçekleşemiyor. İki ülke arasında 1971 yılında imzalanan karayolu taşımacılık anlaşması gereği kotalar, her yıl iki ülke arasında yapılan Kara Ulaştırma Kurulu'nca (KUK) ele alınarak bir protokol ile miktarı tespit edilir. İtalya ile dış ticaret hacmimiz artmasına rağmen, kotalar aynı oranda artmıyor. Bu nedenle Türk karayolu taşımacılık sektörü mağdur oluyor. 1995 yılında 17 bin adet olan ikili geçiş belgesi, 2004 yılında 25 bin adete çıkmıştır. 2004 itibarı ile gerçekleşen dış ticaret hacmi 11.5 milyar dolardır. On yılda dış ticaret hacmi yüzde 346 büyümesine rağmen, aynı dönemde kota artışı sadece yüzde 47 olmuştur. Aynı İtalya, 4.6 milyar dolar dış ticaret hacmi bulunan Hırvatistan'a ise 38 bin adet ikili geçiş belgesi veriyor. 17-18 Kasım 2005'te kotaların artırılması için toplanması beklenen Karayolu Ulaştırma Kurulu İtalyan tarafının talebi üzerine 1-2 Aralık 2005 tarihine ertelenmiştir. Ancak İtalyan tarafı buna da uymamıştır. Aralık başından itibaren konuyu üç kez köşeme taşımam üzerine İtalya'nın Ankara Büyükelçisi Carlo Marsili'den konuya açıklık getiren bir mektup almış ve onuda köşeme taşımıştım. İtalya'nın Ankara Büyükelçisi Carlo Marsili diyordu ki, Türkiyeİtalya Kara Ulaştırma Kurulu Kasım ayında toplanmış olsaydı, Türkiye için tahsis edilmiş bulunan 'ikili geçiş belgesi' miktarı arttırılmış olacaktı. Ertelenen KUK toplantısı Ocak 2006 tarihinde gerçekleşecek ve bu toplantıda ikili geçiş belgesi miktarı da artacak, ayrıca iki ülke arasındaki ticaret hacminin gelişmesini sağlayacak konuların da görüşüleceğini belirtmişti. Şu anda Mayısa girdik İtalyan tarafından ses yok. Sanırım bu yazıma da İtalya'daki seçimler ve Hükümet değişikliği bahane edilerek en kısa sürede bu toplantının gerçekleşeceği cevabı verilecektir. Arkasından yaz tatili, ondan sonrada Türk tarafında belki olası bir erken seçim derken Aralık ayı tekrar gelecek ve kotalar tükenecektir. Her Aralık ayında olduğu gibi kotalar yeterli olmayacağı için Türk tarafının TIR' ları boş duracak, İtalyan tarafının TIR ları aralıksız çalışıp ülkelerine döviz kazandıracaklardır. Türk-İtalyan dostluğu bu mudur? İki ülke olarak bir anlaşma yapacak, sonradan bu anlaşmanının yükümlülüğünü yerine getirmeyeceksin. Bakalım İtalya'nın Ankara Büyükelçiliğinden bu yazımıza ne cevap gelecek?
|