Üçüncü köprü için 4 güzergah
Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Nafiz Özak, İstanbul Boğazı'na yapılacak 3. köprü ile ilgili olarak, ''süreç bugün başlasa köprünün bitişi 3-3,5 yıl sürer'' dedi.
Özak, ayrıca Boğaz köprülerinde ''Türkiye'de ilk kez uygulanacak bir yöntemle'' güçlendirme yapılacağını belirterek, çalışmaya, Mayıs ayında başlamayı planladıklarını bildirdi.
Sorularını yanıtlayan Özak, 3. köprünün güzergahı konusunda İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile birlikte çalıştıklarını ifade ederek, köprüyü ''yap-işlet-devret'' modeliyle yapmak istediklerini belirtti.
''Neden yap-işlet-devret? Çünkü bizim buna para harcamamamız lazım'' diyen Özak, konuyla ilgili yerli ve yabancı firmalarla görüştüklerini, sürece ilişkin tespit edilen aksaklıkları da gidereceklerini söyledi.
Köprünün güzergahına ilişkin soru üzerine Özak, daha önce 3'ü kuzey, 1'i güney ve 1'i de ortadan olmak üzere 5 güzergah tespit edildiğini, güney olasılığının ''tüp geçit'' nedeniyle ortadan kalktığını söyledi. Özak, geri kalan 4 güzergah üzerinde çalışmaların sürdürüldüğünü ifade ederek, kararın, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Belediye Meclisi ve sivil toplum örgütleri ile birlikte alınacağını belirtti. Bakan Özak, güzergah tespitinde gözettikleri unsurları şöyle sıraladı:
- Yeşil alanın korunması,
- İstanbul su havzalarının korunması,
- Kamulaştırma maliyeti,
- Metro, tren hatları, E-5 karayolu gibi diğer ulaşım modlarına uygunluğu
- Köprüde oluşacak trafik yoğunluğu.
'BUGÜN BAŞLARSAK 3-3,5 YIL SÜRER'
Köprü yapımıyla ilgili takvimin belli olup olmadığına yönelik soruyu Özak, ''Bugün başlarsak, dosyanın hazırlanması, ihaleye çıkış müddeti, diğer altyapılarla birlikte köprünün bitişi 3-3,5 yıl sürer''diye yanıtladı. Özak, süreç hakkında şu bilgileri verdi:
''Evvela bir müşavirlik ve proje tespiti yapılacak. Ondan sonra güzergah tespiti olacak. Bu projenin ön hazırlığını oluşturacak. Bunlar yaklaşık 6'şar ay zaman alacak. Ondan sonra inşaat başlayacak. Yani süreç bugünden başlarsa inşaata başlamak için en az 1 yıl geçer.''
BOĞAZ KÖPRÜLERİ GÜÇLENDİRİLECEK
Bakan Özak, Boğaziçi Köprüsü'nün 1974, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün 1988 yılında inşa edildiğine işaret ederek, iki köprüde degüçlendirme yapmak gerektiğini söyledi.
Bu amaçla Japon Uluslararası Kredi Kuruluşu'ndan (JBIC) 40 yıl vadeli, yüzde 0,95 faizle kredi tahsis edildiğini belirten Özak, ''Hertürlü anlaşma yapıldı. Çalışmalar için Mayıs'ta temeli atabiliriz'' dedi. Özak, Türkiye'de ilk kez uygulanacak güçlendirme yöntemi hakkında şu bilgileri verdi:
''Denizin altında bulunan köprü ayaklarında güçlendirme yapılacak.Türkiye bunu ilk defa görecek ve öğrenecek. Bizim mühendisleri de eğitecekler. Çelik halatlarda da iyileştirmeler yapılacak. 2 yıl sürüyor bu. Hatta 3 yıl ama biz 2 yıla almayı istiyoruz.''
Bakan Özak, çalışmalar sırasında köprüde ulaşımın etkilenip etkilenmeyeceğinin sorulması üzerine, ''büyük sorun yaşanmayacağını, sıkıntıyı asgariye indirmek için ellerinden geleni yapacaklarını'' bildirdi.
|