|
|
|
|
Kürek çekerek okyanusu geçiyor
Sporcu Erden Eruç arkadaşı Tim Harvey ile birlikte motor ve yelken kullanmadan sadece kürek çekerek Atlas Okyanusu'nu geçmeye hazırlanıyor
Okyanus geçişi her denizcinin yapmak istediği ancak yaparken bir hayli zorlandığı bir ideal. Yelkenli tekneler Atlas Okyanusu geçişini iyi rüzgar şartlarında 20 günde zorlukla tamamlıyor. Denizciler için büyük tehlikeleri içinde barındıran okyanus geçişini 44 yaşındaki Türk sporcu Erden Eruç kürek çekerek tamamlayacak. Okyanus geçişi 7.1 metre boyundaki özel tasarlanmış Calderdale' adlı tekneyle yapılacak. Erden Eruç, arkadaşı Kanadalı Tim Harvey ile birlikte 9 Kasım'da Portekiz'in Cascais Limanı'ndan yola çıktı. Şu an Las Palmas Limanına ulaşmaya çalışan iki maceracı zorlu geçişlerini 2006 şubatında Kosta Rika'da noktalayacak. Okyanusun ortasındaki zorlu yolculuğunda ailesi ve sevdikleriyle uydu telefonu ve internet yoluyla haberleşen Eruç, SABAH'ın sorularını yanıtladı.
TARİFİ GÜÇ BİR ÖZGÜRLÜK Erden Eruç uzun yıllardır hazırlandığı projeye başlamanın tarifi zor bir özgürlük duygusu getirdiğini söylüyor. "Aslında birden çok duygu var. Tarifi güç bir özgürlük, 'Zor oldu ama sonunda bu noktaya vardım' dedirten bir tatmin, gece yakamozların küreklerimin ucunu tutuşturmasının getirdiği şaşkınlık, dalıp gitmişken yanı başımda supap gibi üfleyen soluklarıyla yine yunusların ziyarete geldiğini fark edince yaşadığım mutluluk, 44 yaşımda vücuduma hhükmedebildiğim için minnet, beni izleyen minik öğrencilerin, ailemin ve eşimin beklentileriyle gelen sorumluluk hissettiğim duygunun parçaları." 1997'den beri dünyanın etrafını kas gücü ile dolanma fikrini kafamda kurduğunu söyleyen maceracı 2002 yılında dağlarda kaybettiği arkadaşı Göran Kropp'un anısına projesine dünyanın en zorlu dağlarını da eklediğini söylüyor. "Altı Zirve Projesi'ne, 'Acaba kas gücüyle dünyanın etrafı dolanılabilir mi?' diye merak ederek başladım. Eylül 2002'- de beraber kaya tırmanırken geçirdiğimiz bir kaza sonucu düşüp hayatını kaybeden İsveçli dağcı arkadaşım Göran Kropp'un anısına, projeme zirveleri de ekledim. İnsanoğlunun doğayla sadece kendi gücüne dayanarak mücadelesini gözler önüne sermek istiyorum. Yolculuk sırasında yaşananları, öğrenilenleri ve düşünülenleri, özellikle öğrencilerle paylaşmayı arzu ediyorum." Erden Eruç ve arkadaşı Tim Harvey her gün kişi başı 12 saat kürek çekiyor. Böylece tekne, hava şartları el veriyorsa günde 24 saat ilerliyor. Kürek çekme dışında iki maceracı açık denizdeki zamanlarını yiyecek hazırlamak, uyumak, müzik dinlemek ve www.kaslagit.com İnternet sitesine haber geçmekle değerlendiriyor.
PROJE İÇİN EVİMİZİ SATTIK Erden Eruç'u bu zorlu yolculuğunda en çok merak edenlerin başında eşi ve ailesi geliyor. Erden Eruç özellikle eşinin kendisini asla engellemediğini hatta projesine destek olmak için evlerini satmaya razı olduğunu anlatıyor. "Eşim, daha ilk tanıştığımız gün ne yaptığımı sormuştu. Önce ne diyeceğimi bilemedim. Ardından dünyanın etrafını kas gücüyle dolaşmak hayalimi onunla paylaştım. Kaybettiğim arkadaşım Göran'ı Seattle'dayken beraber tanımıştık. Kaybına beraber üzüldük. 'Hayat kısa, artık başlamak lazım' kararını da yine beraber aldık. O günden beri, ayrılığın ötesinde, maddi imkan yaratmak için evimizi satıp daha ucuz mekana geçmek de dahil olmak üzere, birçok seçimi beraber yaptık. Eşim projemin temel taşı, onsuz başaramam. Bana 'bu işi yapabilirsin' diye izin vermenin ötesinde, yaptığımın anlamına inanmış, bu yolda benimle ilerlemeye hazır bir kişidir. Ona büyük borcum var."
KÖPEKBALIĞI TEHLİKESİ Açık denizde denizcilerin en büyük korkusu köpekbalıkları. Rahatlamak ve temizlenmek için denize girerken köpekbalığı tehlikesine karşı hazırlıklı olmak gerekiyor. Erden Eruç köpekbalığı tehlikesine karşı dikkatli olduklarını belirtiyor. "Köpekbalıkları denizde, biz teknedeyiz. Ancak teknenin altındaki yosunları ve midyeleri, hız düşürmesin diye iki haftada bir temizlerken sorun olabiliyor. Son derece dikkatli davranıyor ve kısa sürelerle suya giriyoruz. Köpekbalıkları önce bir turlar, hemen saldırmaz. Suya girmeden önce etrafı gözlüyoruz. Ayrıca iple tekneye bağlıyız. Teknede kalan kişi yaklaşan bir köpekbalığı görürse hemen ipi çekiyor. Sonuçta aklımızı kullanıp av olmamamız gerekiyor."
PSİKOLOJİK HAZIRLIK Erden Eruç bu önemli projenin hazırlık aşamasında antrenmanları hiç aksatmadığını ancak psikolojik hazırlığın fiziksel hazırlıktan daha önemli olduğunu vurguluyor. "Hazırlık daha çok bilgi birikimi, manevi odaklanma ve lojistik alanda oldu. İşin fiziki yanı sanıldığı kadar önemli değil; başlangıç noktasına varmak ve 'ben bunu beceririm' diyebilecek azmi bulmak işin en zor yanı. Son hedefi unutmadan, neden bu işe başladığımızı kendimize sürekli hatırlatmamız gerekiyor. Başka türlü bu işi sürdürmek zor"
BÜYÜK CESARET Türk denizciliğinin duayenlerinden olan ve ilk kez 1965 yılında Kısmet adlı teknesiyle dünya turu yapan ilk Türk unvanını alan Sadun Boro Erden Eruç'un yaptığı işin büyük zorluklar içerdiğini ve cesaret gerektirdiğini söylüyor. "Okyanusu kürek çekerek geçmek gerçektende önemli bir olay. Yelkenliyle seyahat yapmak gibi değil. Uzun süreli hazırlık ve kol gücü gerektirir. Güvenli ve başarılı bir şekilde yolculuğu tamamlamaları en büyük dilegim"
Cenk ERTEKİN / HABER MERKEZİ
|
|
|
|
|
|
|
|
|