Bir milyon dolarlık iddia
Bu köşede, aylar önce kaleme aldığım bir ihaleyle ilgili yazılarımın yüzde 50'sinin yanlış olduğunu söyleyen bir işadamı, 'Seninle bir milyon dolarına iddiaya varım. Bende tüm yazıların mevcut. Beraber inceleyelim. Eğer yazdıklarının yüzde 50'den fazlası doğruysa bu iddiayı sen kazanmış olursun.' Şeklinde bir öneri getirdi. Bende 'olur' cevabını verdim. İddiaya Forbes Dergisi'nin tanıtım gecesinde, Çırağan Sarayı'nda girdik. Referans Gazetesi Yayın Yönetmeni dostum Eyüp Can'ı da davetli olduğumuz bir iftar sofrasından alarak beraber katıldığımız Forbes Dergisi'nin gecesinde yaşanan iddialı konuşmalara Eyüp de şahit oldu. Hatta sohbetin iddia boyutuna kaymasında Eyüp'ün ciddi katkı sağladığını da belirtmemde fayda var. Çünkü, Eyüp işadamımıza, 'Sizi eski bir dostunuzla tanıştırayım' dediğinde, işadamımızdan, 'Evet 2 milyar dolarlık pahalı bir dost' cevabı geldi. Doğal olarak ucuz bir dost olmak, ucuzcu tayfasında yer almak kimsenin hoşuna gitmez. Ama pahalılığı da sevmediğimden iki arada bir derede kaldım. Ve işadamımızdan gelen iddialı teklifi, 10 bin dolardan başlayıp artırarak bir milyon dolara çıkardığımda kabul ettim. Bakalım bu iddiaya kim hakemlik yapacak ve nerede, nasıl neticelenecek? Peki konu neydi ve bir milyon dolarlık iddia bahsini açan işadamı kimdi? Uzun süredir tanıdığım, gazetede köşemde ve havacılık sayfamda, yönetimimdeki dergilerde ve televizyon programımda konuğum olan bu işadamımız kazandığı ihalelerle gazete manşetlerine çıkan, son günlerin en popüler isimlerinden bu isim, liman ihalelerine duyduğu ilgi sebebiyle 'Limanların Efendisi' sıfatıyla da anılmaya başlanan Atatürk Havalimanı Dış ve İç Hatlar Terminalini işleten Tepe Akfen Venture (TAV) ve Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın'dan başkası değildi. O gece biz Hamdi Bey'le ayakta bir kenarda bunları konuşurken, TAV'ın CEO'su Sani Şener bir adım ötemizde, masada sohbete dalmıştı. Sani Bey'e uzaktan bir merhaba diyerek Hamdi Bey'le Atatürk Havalimanı Dış Hatlar ve İç Hatlar Terminali ihalesi öncesinde yazdığım yazılara döndük. İhale sürecini 6 ay önceden incelemeye aldım, yazılar yazdım. İhale şartnamesi elime geçince eleştirel yazılarımı artırdım. Benim yazılarım üzerine Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ihale şartlarında değişiklikler yaptı. Neticede, başka oyuncuların da yarışa katılmasına rağmen TAV, 3 milyar dolar gibi süper bir rakam vererek açık ara ihaleyi kazandı. İlginçtir; TAV'ı, Ulaştırma Bakanlığı ve DHMİ'yi bu köşeden 'Alana da satana da bravo' sözleriyle ilk tebrik eden de ben oldum. Bakalım bir milyon dolarlık iddiayı kazandığımda, beni ilk kim tebrik edecek?
2.5 milyar dolar ciro Türk Hava Yolları yetkilileri, yıl sonu itibariyle kurumun cirosunun yaklaşık 2.5 milyar dolar dolaylarında olacağı tahmin ediyor. 2005'te yolcu sayısını artıran THY, bu sene Avrupa'da koltuk başına gelirini en çok arttıran havayolu olmuş. İşin bilanço tarafını bilemem ama THY ile birlikte diğer özel hava yollarımızın da yolcu sayısını dünya genelinde en fazla artıran hava yolları oldukları kesin. Ancak, bu büyümede kimin katkısı var? Hava yollarının mı, Ulaştırma Bakanı'nın mı? İyi tahlil etmek gerekir. THY önümüzdeki yıl da 100 uçaklık filoya erişecek; yani kapasite artacak, sorumluluk da çoğalacak. Asıl beceriler bundan sonraki yıllar için geçerli olacak.
|