|
 |
 |
 |
Demiryollarına Almanya modeli
Almanya'nın başkenti Berlin'de bulunan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Türk demiryolu sistemini Almanya'dakine benzer bir modelle Türkiye'nin şartlarını da göz önünde bulundurarak yenilemek istediklerini söyledi.
Yıldırım, Berlin'de, ''maut sistemi'' adı verilen Almanya'daki otoyollarda ücret toplama sistemleri üreten Toll Collect adlı şirketi ziyaret ederek, şirket yöneticileriyle görüştü. Yıldırım, görüşmeden sonra şirketin Genel Müdürü Christoph Bellmer'e kahve fincanı takımı hediye etti.
Şirket yöneticileri daha sonra,
Bakan Yıldırım'a ''maut sistemi''nin işleyişi hakkında otoyolda bilgi verdi. Bakan Yıldırım, ziyareti ile ilgili olarak yaptığı açıklamada, ''Ziyaretimizin amacı, bakanlığımızla Almanya Federal Ulaştırma Bakanlığı arasında taşımayla ilgili konuları görüşmek, esas itibariyle sivil havacılık konusu. Ayrıca karayolu taşımacılığı ve demiryolundaki işbirliği. Bir süreden beri bildiğiniz gibi eşleşme projesi kapsamında TCDD ile Alman demiryolları DB ile işbirliği var. Bu gayet güzel gidiyor. Türk demiryolları sisteminin Almanya'dakine benzer bir modelle kendi ülke şartlarımızı da dikkate alarak yeniden yapılandırılmasını esas alıyoruz'' dedi.
Bu bağlamda görüşmelerine dün akşam başladığını belirten Yıldırım, şunları söyledi: ''Bugün de Almanya'da yılbaşından bu yana yürürlüğe giren otoyollarda ücret toplama sistemi konusunda bilgi aldık. Türkiye'de hala otoyollarda ve köprülerde biliyorsunuz ücret sistemi var. Ancak bu sistemden ne şekilde yararlanılabilir, avantajları, dezavantajları nedir, bunu da öğrenmiş olduk. Bu sistem bizim için şu bakımdan da önemli; Almanya bizim taşıma firmalarımız için önemli bir geçiş noktası olarak görülüyor. Şu anda 1500'ün üzerinde araç bu maut sistemine kaydolmuş durumda. Onlarla ilgili olarak sorun bulunup bulunmadığı konusunda da görüşmelerimiz oldu.''
TCDD ile DB arasında bir yılı aşkın süredir ortak çalışmaların yapıldığına işaret eden Yıldırım, ''Bu çalışmanın esası; Türk demiryollarının yeniden yapılandırılması. Daha etkin hizmet nasıl verilebilir, zararlar nasıl azaltılabilir, bu konularda hem yasal anlamda hem de iyileştirme anlamında ortak projeler yürütüyoruz'' dedi.
Karayolları taşımacılığıyla ilgili olarak Almanya ile Türkiye arasında herhangi bir problemin bulunmadığını kaydeden Yıldırım, şöyle konuştu: ''Tüm problemleri çözdük. Sistem gayet iyi işliyor. Ancak karayollarımızdaki idari yapılandırmanın, kurumsal yapılandırmanın AB esaslarına göre oluşturulması için biliyorsunuz bir kanun çıkardık. Bu kanun ilk uygulamalarda fevkalade başarılı gidiyor. Almanya ve Hollanda'nın ortaklığında bir eşleştirme projemiz var. Bu proje de bakanlığımız Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü ile beraber yürütülüyor.''
Türkiye'de hızlı tren çalışmasının devam ettiğini hatırlatan Yıldırım, ''Şu an Ankara-Eskişehir etabında yüzde 80'e ulaştık. Seneye burayı hizmete açacağız. Eskişehir-İstanbul etabında da 8 Ağustos'da ihale için teklifler alıyoruz. Bu, dünyanın her yerindeki firmalara açık bir ihaledir. Bu firma da ilgileniyor. Siemens ve başka firmalar da ilgileniyor. Tabii en iyi teklifi kim verirse o firma başarılı olacak'' dedi.
Eskişehir-İstanbul etabının ne kadar sürede hazırlanacağı yönündeki soruya Yıldırım, ''Bu yıl içinde başlarsa 2 ya da 2.5 yıl sürer'' yanıtını verdi.
Demiryolları inşaatlarına hükümet olarak son yıllarda büyük kaynak ayırdıklarını belirten Yıldırım, ''4 yılda 5 milyar dolarlık bir yatırım öngörülüyor. Bunlar bildiğiniz gibi Marmara projesi, Ankara-İstanbul demiryolu projesi ve Ankara-Konya hızlı tren projesi. Bunlar ana projeler. Bunun yanı sıra mevcut hatların iyileştirilmesi bakanlığımızın öncelikli konuları arasında yer alıyor'' diye konuştu.
Bakan Yıldırım'ın bugün öğle saatlerinde Almanya Federal Ulaştırma Bakanı Manfred Stolpe ile yapması öngörülen görüşme ise Stolpe'nin rahatsızlığı nedeniyle iptal edildi, ancak teknik heyetler arasında görüşmeler yapıldı. Yıldırım, bugün Berlin'den Hamburg kentine geçecek ve yarın Flensburg kentinde bir Türk Ro-Ro gemisinin denize indirilmesi törenine katılacak.
(AA)
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|