Çin, niye frene bastı? Ekonomistler bu yıl Çin'de yüzde 7-9 arasında büyüme bekliyorlar. Biliyorsunuz, büyüyen ekonomilerin iki ana girdisi var. İlki petrol, diğeri çelik. Çin, 10 yıllık sürede başta İran olmak üzere Rusya ve diğer petrol ihraç eden ülkelerden petrolü sünger gibi emdi. Petrolün varili 20 dolar, 30 dolar, 40 dolar, fark etmedi. Rekor büyümeler üst üste devam etti. Çin, petrolü çekerken çelik üretimi ve ithalatıyla çelik endüstrisinde de dengeleri sarstı. Çelik endüstrisinde global olarak üretim kapasiteleri arttı, stoksuz çalışılmaya başlandı. Çeliğin fiyatı da tavana vurdu. Dünya devlerinin kapasite artırmak için yeni şirket alma hevesinin nedeni de bu. Ancak petrolün varili 58-60 doları bulunca Çin açısından tablo değişiyor. Ekonomistler, bu kadar yüksek petrol faturasının Çin'in büyümesini etkileyeceği görüşünde birleşiyorlar.
Ama bir gerçek var. O da; dünyadaki savaşın gerisinde yatan temel faktörün "Çin" olması. Çin'in 2005 yolculuğu bu yüzden önemli. Çin'deki büyümenin yavaşlıyor olması hesapları farklılaştırıyor. Önlemler alınıyor. Petrolü bir yana bırakıp çeliğe odaklanırsak: Dünya çelik üretiminde 5 ayda yüzde 8.1'lik bir artış var. Çelik üretimindeki artışın yüzde 1'i Çin'e ait. Çin çeliği çekmeye devam ediyor. Görünen o ki; Çin'in yolculuğu üzerine hesap yapan çelik üreticileri stoksuz çalışmaya devam edecekler. Ama çelik üretim arzında da yavaşlama olması kaçınılmaz. Bu durumda ne olur? Örneğin; çelik endüstrisinin "köpekbalığı" lakabını taktığı" Mittal Steel, iki ay önce Romanya, Çek Cumhuriyeti ve Bosna'daki fabrikaların yüksek fırınlarını durdurdu. Yılda 70 milyon tonluk üretim kapasitesi olan Mittal Steel'in satışları 57-58 milyon tonu aşamadı. Yani ürettiğinizi satmak o kadar kolay değil. O halde üretim odaklı değil kâr odaklı çalışacaksınız.
Çelik devlerinin temel felsefesi bu. Hal böyle olunca Ereğli özelleştirmesi de bir kat daha önem kazanıyor. Çünkü; çelik üretiminde iki temel hammadde var. Biri hurda, diğeri kömür. Çin, dünyanın en büyük hurda ithalatçısı. Ereğli de şu an için dünyanın en ucuz hurda merkezinin dibinde. Hurda merkezi neresi mi? Elbette Rusya. Ucuz girdi maliyeti global rekabette en temel gösterge değil mi? Tablo bu. İşte 13 şirketin yeterlilik aldığı Ereğli özelleştirmesinde "parayı veren düdüğü çalacak" diyenler yanılıyor. Global rekabette çetin bir yolculuk başlıyor. O yüzden olacak ki: Mittal'in kardeşinin şirketi Global Steel'de İzmir Demir Çelik yolculuğunu başlamadan bitirdi. İlginç!!!