| |
|
|
Bu yazıyı yöneticiler okusun
ABD'nin dünyaca ünlü ekonomifinans gazetesi The Wall Street Journal'ın internetteki 'www.careerjournal.com' adresinde faaliyet gösteren bir 'kariyer' sitesi var. Geçenlerde bu sitede Hünkâr Özyaşar'ın önemli bir yazısı yayınlandı. Daha önce Milliyet ve Sabah'ın insan kaynakları ilavelerinde benzeri fikirleri (mesela bir yazımın başlığı 'İşkolikleri İşten Atın' idi) ben de öne sürmüştüm. Bu sebeple Özyaşar'ın makalesi iki kere hoşuma gitti! Önce Özyaşar'ı size biraz tanıtayım... Bir diplomatın oğlu. Hayatı Türkiye, Almanya, İngiltere ve ABD'de geçiyor. Gençliğinde futbol ve polo oynuyor. Beslenme ve fitnese meraklı. Sağlıklı yaşam konusunda derinleşiyor. Unilever'de çalışıyor. Daha sonra Deutsche Bank'a giriyor. Tahvil uzmanı olarak çalışıyor. Alanında otorite sayılıyor. Şubat 2005'te görevinden ayrılan Özyaşar, New York'ta 'Arion' adlı bir danışmanlık firması kuruyor. 6-7 yıldır üstünde çalıştığı 'When Time Management Fails' (serbest çeviriyle: 'Zaman Yönetimi Çuvalladığında') adlı kitabı yakında piyasaya çıkacak. Gelelim asıl konuya...
Bundan 2 bin 500 yıl önce Konfiçyus şöyle demişti: "Çok ileri gitmek, geride kalmak kadar kötüdür." Doğunun büyük bilgesine göre aşırı çalışma, tembellik kadar zarar verebilirdi. Ancak bu ve benzeri uyarılar pek işe yaramıyor. Günümüzde birçok yönetici, fazla çalışarak kendini (ve elbette şirketini) yavaş yavaş zehirlediğini fark etmiyor. * Aşırı çalışma öncelikle zayıf noktaların gizlenmesine yol açıyor. Yardımcısının işlerini de yüklenen bir yönetici düşünün. Bu durum, yöneticimizin yanlış kişiyi işe aldığının göstergesidir. Üst kademedekiler bunu fark edemez çünkü yöneticinin fazla çalışması nedeniyle sorunun üstü örtülmüştür. İşin kötü yanı, yönetici de durumun farkında değildir. Hatta tam tersine, herkesten daha fazla çalıştığı için kendini takdir etmektedir. * Aşırı çalışma yöneticinin özel yaşamını da tarumar eder. Vakit bulamadığı için ailesiyle ve dostlarıyla ilgilenemez. Mesela annesi hastalandığında ziyaretine gidemez. Zamanla sosyal ilişkileri bozulur. Yönetici farkına varmaz ama vücudu da bu yoğun çalışmaya dayanamaz; aksamaya başlar. * Genel kanının aksine, aşırı çalışma, yöneticinin kariyerine de zarar verir. Çünkü asıl görevine ondan daha fazla vakit ayıran bir rakibi bizim yorgun yöneticiden çok daha fazla başarılı olacaktır. Peki bir yönetici aşırı çalışıp çalışmadığını nasıl anlayabilir. İşte Hünkâr Özyaşar'dan birkaç ipucu: 1) Kendinizi meslektaşlarınızla kıyaslayın. Ofiste ne kadar vakit geçiriyorlar? Ve ortalamayı tutturmaya çalışın. 2) İnsanların sizin çalışma biçiminizi hangi kelimelerle değerlendirdiğine dikkat edin: 'Çok çalışkan', 'işine müthiş bağlı' filan diyorlarsa yanlış yoldasınız demektir. Yok eğer, 'vizyon sahibi', 'gayet iyi iletişim kuruyor' diyorlarsa şahane! 3) Kendinizi yoklayın: Daha fazla ne kadar çalışabilirsiniz? Cevabınız 'biraz daha' ise durumunuz kötü demektir. 'Gerektiğinde çok daha fazla çalışabilirim' diyorsanız mesele yok.
|