kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 

Taksi sistemi değişmeli

Tahmin ettiğim gibi, taksilerin yenilenmesi için vergisel avantajlar sağlanması gerektiğini savunan yazıma destekten çok, tepki geldi. Hemen hepsi, taksi plakalarında oluşan karaborsaya dikkat çekiyor. "Plakanın fiyatı 380 milyar lira. İş aracı değiştirmeye gelince ağlıyorlar" ortak görüş. Kabul edelim ortada sorun var. Ve ne yazık ki haklı yönleri bulunan tepkiler sorunu çözmekten uzak.
Önce birkaç okuyucu görüşü: "Dediklerinize katılıyorum ama taksi plakalarının fiyatları ve bu taksilerin bir günde kazandığı miktarlar belliyken taksi sahiplerinin araçların yenilenememesini yüksek vergi oranlarına bağlaması, vergileri bahane etmesi garip, komik ve hatta ayıp değil mi?"
"Benim de aracım klimasız, ABS'siz. Bugünkü araçlara göre güvensiz. Madem ekonomik aktivite yaratılacak, aynı imkân bize de tanınsın. Hiç para kazanmıyorlarsa, niye plakanın değeri düşmüyor."
"Sizin bahsettiğiniz bu taksilerin çok büyük bir bölümü zaten normal vatandaşlara ait değildir ki söz sahibi olsunlar ve araçlarını yenilesinler. Çoğu ya kiralık; ayda en az
1.500 YTL ödüyorlar, ya da şoför olarak çalışıyorlar. Bazı spekülatörlerin üzerinde kaç plaka olduğundan ve nasıl plaka piyasası oluşturduklarından bilginiz var mı? Bahsettiğiniz bu indirimler taksi ücretlerini de indirecekse iyi. Ama taksi ücretlerini etkilemeyen indirimler bu işin mafyasının işine gelir."
Bir taksici anlatıyor: "Taksi plakasına sahip olmak bir ayrıcalık. Ve taksi sahiplerini iki gruba ayırmak gerekiyor. Birinci grup, taksiyi aile boyu işletiyor. Araç tükenene kadar kullanılıyor. İkinci grup ise plakayı kiraya veriyor. Bu grup içinde yer alan bazı kişiler onlarca taksi plakasının da sahibi. Fiyatları da bunlar belirliyor. Plakanın aylık kirası 2 milyardan başlar. Plakayı kiralayan evine 1.5 milyar getirirse kendini şanslı hisseder.


Kabul edelim ki mevcut sistem plakayı değerli hale getiriyor, kullanılan aracı ise önemsemiyor. Halbuki, araca taksi plakası takılabilmesi için, söz konusu aracın bazı teknik donanıma sahip olması şart koşulmalı. İç dizaynı standart hale getirilmeli. Yani kural konmalı. Kurala uymayan taksiler trafikten men edilmeli. Bunun için bir geçiş süreci verilmeli ve köklü değişim, vergisel avantajlarla desteklenmeli."

Şirket araçları için öneri

Lüks araçların genellikle şirketler adına satın alınarak, şahsi kullanıma verildiğini ve devletin vergi kaybına uğradığını iddia etmiştim. Bir okuyucum öneri getirdi:
"Maliye Bakanlığı bir tebliğ yayınlasın. Bundan böyle şirket aktifine kayıtlı tüm araçların sağ ve sol ön kapılarına şirketin adı yazılsın. Böylece hangi Mercedes, BMW, Jaguar ve bilumum lüks cipin hangi şirkete ait olduğu ortaya çıksın. Bak bakalım o zaman şirkete masraf yazılan paralarla hava atabilecekler mi?"
Okuyucum acımasız bir öneri getirmiş. Şirket adına kayıtlı araçlara, ticari plaka verilmesi aslına bakarsanız yeterli.
Böylece ticari plakalı lüks otomobilleri eşlerine tahsis edenler utanır. Kullandığı lüks otomobili şirketi adına satın alarak, devleti vergi kaybına yol açanlar utanır. Tabii yüksek vergi koyarak insanları bu tip yollara itenler ve kayıtdışılığa göz yumanlar da utanmalı.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Taksiler ticari araç değil!   / 17-05-2005
 Sabah ve atv'yi Alman Bild satın alsaydı...   / 15-05-2005
 Devletçilik, Erdemir için anlam ifade ediyor mu?   / 13-05-2005
 Devrimlerin bekçiliği RTÜK'e mi kaldı?   / 11-05-2005
 Teklife bakın!   / 07-05-2005
 İnek ve danaların cinsel tercihleri değişiyor (mu)   / 03-05-2005
 Seyrantepe için son yazı   / 24-04-2005
 Buranın sahibi biz olacağız...   / 23-04-2005
 Sakin olun...   / 22-04-2005
 Seyrantepe, Aslantepe, Peşkeştepe... Herkes bir isim taktı   / 21-04-2005
YAVUZ SEMERCİ
Taksi sistemi değişmeli
Tahmin ettiğim gibi, taksilerin...
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Ev Tekstil Fuarı'nı gezdiniz mi?
Türkiye'de tüm...
Kendi otomobili için pazarlık yaptı
Benzin istasyonundan çaldıkları otomobilde bulunan cep telefonu...
Almanya Ayla için seferber
Salı günü ortadan kaybolan Türk kızı Ayla için Alman polisi son...
Önce başını aç sonra ekrana çık
Önce başını aç sonra ekrana çık
Kadının Sesi programına katıldığı için oğlu tarafından vurulan Birgül...
Uyardık ama önlem alınmadı
Uyardık ama önlem alınmadı
Yasemin Bozkurt, Birgül Işık'a yardım edilmesi konusunda Elazığ...
IMKB
E: 24.921 D:% -1,60
DOLAR
S: 1,374 D:% -0,399
EURO
S: 1,735 D:% -0,488
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu