  |
|
Sana hayırlı işler hemşerim
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin eğitim kurumu İSMEK'in 12 trilyonu aşkın ihalesinde nasıl bir yöntem izlendiğini kamuoyunun dikkatine sunmuştuk. Benzer bir yöntem ilçe belediyelerinin bir çoğunda da uygulanıyor. Yani ihaleyi kime vermek istiyorsanız, şartnameyi ona göre hazırlıyor, ya da sıkıştığınızda zeyilname düzenliyorsunuz. Kamu İhale Kurumu'nun varlığı sadece kağıt üzerinde. İhaleyi durdursa bile şehir yöneticilerinin 'kıyak' yapma azmini durduramıyor. Tıpkı Esenyurt Belediyesi'nde olduğu gibi. Esenyurt Belediyesi'ni bugün Büyükşehir Belediyesi İştirakler Daire Başkanlığı tecrübesinden geçmiş, hatta Akbil soruşturmasında ciddi gözaltı süreci yaşamış bir isim yönetiyor, Necmi Kadıoğlu... Kadıoğlu'nun uzun yıllar Gürbüz Çapan'ın yönettiği Esenyurt Belediyesi'nde neler yapacağı merak ediliyor. Gözler Kadıoğlu'nun üzerinde. Oysa Kadıoğlu bu gözlere adeta meydan okurcasına bir yönetim anlayışı sergiliyor. Bu meydan okuyuşun bir göstergesi de ihaleler. Şimdi bu açıdan çarpıcı iki ihale örneğini sunmak istiyorum. Esenyurt'ta bir 'köprülü kavşak ve yol yapım' işi, bir de ' yol-kanal-altyapı' işi ihaleye çıkartılır. Sözünü ettiğimiz iki ihale de her zaman olması muhtemel ihalelerden. Ancak her iki si de İSMEK'teki yöntemin aynısı. Köprülü kavşak ihalesinde finale üç firma kalır. Verdikleri teklif şöyle; ERTA İnşaat: 7.130 trilyon, BEĞEN İnşaat: 6.600 trilyon, BEYMEK İnşaat: 3.974 trilyon. Yeterlilik ve tecrübe açısından özellikle ilk iki firma arasında hiçbir fark yok. Üçüncü firmanın bu kadar düşük fiyat vermesi ise anlaşılır gibi değil. Bu iki firmadan düşük fiyat veren BEYMEK İnşaat'ın ihaleyi alması gerekmez mi? Fakat alamaz... İhale birinci firma ERTA İnşaat'a verilir. İşte bizim de ilgilendiğimiz konu bu. Dedik ya, yeterlilik veya tecrübe açısından bir fark yok. Meğer başka farklar varmış. Denilen o ki, ERTA İnşaat'ın sahibi Hacı Tamer Ünsal, başkan Kadıoğlu'nun hemşerisi. Yüksek fiyata rağmen ihale o firmaya verilirken yönetim şöyle bir gerekçe öne sürer; ihale teklifinde ' çarpmabölme' hatası yapılmıştır. Bu nedenle ihale 5.600 trilyona ERTA firmasına verilecektir" . Şimdi kulislerde şu sorunun cevabı aranıyor: 2 trilyona mal olan çarpmabölme hatası yapan bir firmanın, köprülü kavşak işinde 'teknik bir hata' yapmayacağının garantisi var mı? Yaparsa bu hatayı kim düzeltecek? Gelelim ikinci ihaleye. Bu konu hakkında derin bilgilere sahip değiliz. Bilinen keşif bedeli 3.213 trilyonluk bu ihalenin yüzde yaklaşık 1.5 kırımla Yasin Başkan'a ait Mega İnşaat'a verilmesi. Denilen o ki, Esenyurt Belediyesi böyle bir kırımla başvursa rahatlıkla Guinness Rekorlar Kitabı'na girebilir.
|