Ulaştırma'nın yeni baş ağrısı
Tren kazaları ile sıkıntılı günler geçiren Ulaştırma Bakanlığı'nın başına yeni bir ağrı peyda oldu. Aslında ağrı geçen yılın şubat ayından bu tarafa hafif de olsa seyir gösteriyordu. Sorunun nedeni ise; Karayolları Taşıma Yönetmeliği... Geçen yıl çıkarılan yönetmeliğin amacı, 410 bin kamyon ve 125 bin otobüsten oluşan nakliye işini disipline etmek. Yani her önüne gelenin altına bir kamyon çekip, taşımacılık yapmasının önüne geçmek. Nakliye işinin daha derli toplu hale gelmesini, şirketleşmesini sağlamak. Bunun için de nakliye sektörü 39 çeşit gruba ayrıldı ve uygulamanın gerçekleşmesi için nakliyecilere bir yıllık süre verildi. Süre 25 Şubat 2005'te dolacak. Bu tarihten itibaren sınıfına göre yetki belgesi almayanlar nakliye işi yapamayacak. Hatta, kendi işyerinin ürettiği malları taşıyor olsa bile, alanı ile ilgili yetki belgesi alma zorunluluğu bulunacak. Örneğin, tarlasında yetiştirdiği ürünü belge almamış veya şirket durumuna gelmemiş ise kamyonuna doldurup şehre getirmeyecek. Bu belgeleri almak için de bugün için 10 bin YTL'den (25 Şubat'a kadar alınırsa 1500 YTL), 400 bin YTL'ye kadar varan çalışma belgesi, bir diğer anlamda "ehliyet bedeli" ödemek zorunda olacaklar. Bazı gruplar da bir bu kadar teminat verecek. İşlemi yaptırmadıkları, belge ücretini ve teminatlarını yatırmadıkları, yani "tüccar" haline gelmedikleri takdirde taşımacılık yapamayacaklar. Belge almayıp taşımacılık yapanlara 5 bin YTL'den başlayan cezalar kesilecek. Bu sadece bireysel taşımacılık yapanlar için de geçerli olmayacak. Taşıyıcı kooperatifleri için de yeni yükümlülükler gelecek.
DYP'den eylem desteği Bireysel taşımacılık yapan bir kişi en az iki kamyon (25 ton kapasiteli öz mal) sahibi olmak zorunda iken, taşıyıcı kooperatiflere de 75 ton ya da 200 koltuk kapasiteli "öz mal ticari taşıt filosu" kurma yükümlülüğü getiriliyor. Bugün 450 taşıma kooperatifinden çoğunluğunun böyle bir öz malı bulunmuyor. Uluslararası Nakliye Komisyoncuları Derneği (UNKODER) Başkanı Mehmet Yavuz, uzun süredir yönetmeliğin değiştirilmesi için çaba gösteriyor. Bir süre önce İzmir'de geniş katılımlı eylem düzenleyen UNKODER, bu hafta da Cilvegözü gümrüğü önünde eyleme hazırlanıyor. DYP lideri Mehmet Ağar dün TBMM'de düzenlediği basın toplantısında nakliyecilerin eylemlerine destek vereceklerini açıkladı. Başkan Mehmet Yavuz'un aktardığına göre nakliyecilerin bir sonraki hedefi İzmit'te eylem düzenleyip İstanbul-Ankara otoyolunu kapatmak ... UNKODER Başkanı Yavuz, geçen hafta içinde, geçmişte nakliye işiyle uğraşmış olan AKP Genel Başkanvekili Mehmet Mir Dengir Fırat ile de görüşmüş. Her ne kadar geçici olarak belge alma zorunluluğu şu an için kaldırılmış olsa da Irak'a mal taşıyan kamyonların yönetmelikten büyük oranda etkileneceğini kayda geçirmiş. "Bir anda Güney ve Güneydoğu Anadolu'da taşıma işlerinin duracağını" bildirmiş. Fırat, dünkü sohbetimizde sorunun çözümü konusunda farklı bir bakış getirdi. Getirilen "belge ücretlerinin çok yüksek olduğunu" kayda geçirmekle birlikte, nakliye işinin de "zapturapt" altına alınması gerektiğini vurguladı.
26 trilyon gelir "Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü bu konuda geri adım atma niyetinde mi?" Fırat'a göre Bakanlık ücretlerle ilgili durumu gözden geçiriyor. Ankara Ticaret Odası Başkanı Sinan Aygün ise Ulaştırma Bakanlığı'nın uygulamadan vazgeçmesinin zor olacağına inanıyor. "Nakliye büyük şirketlere ve yabancıya peşkeş çekilecek" diyen Aygün'ün, yönetmelikte değişiklik yapılmayacağı inancının gerisinde, Ulaştırma Bakanlığı'nın kasasına girecek olan 26.8 trilyon TL'yi bulacak para yatıyor. Nitekim, taşımacılar gibi dert yanan Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) yöneticileri de bir süre önce Kara Ulaştırması Genel Müdürü Talat Aydın'a şu yakıştırmada bulunmuş: "Gelirler Genel Müdürü dahi sizin kadar olamadı..."
|