kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Atina 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
  » Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mete Tansu @ SABAH
 

'En büyük 500'e otomotiv damgası

Geçtiğimiz hafta açıklanan İstanbul Sanayi Odası'nın 500 büyük sanayi kuruluşu sıralamasına otomotiv şirketleri damgasını vurdu. Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşu arasına giren Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) üyesi üreticilerin 14'ü sıralamadaki yerini yükseltti. 2003 yılı üretimden satışlarda, Ford Otosan ilk kez bir özel sektör kuruluşu olarak, Tüpraş'ın ardından ikincilik koltuğuna oturdu. İlk 10 şirket arasına Ford Otosan'ın yanı sıra Oyak Renault 4., Tofaş 7. olarak girdi. İlk 10 özel sanayi kuruluşu sıralamasında ise Ford Otosan ilk sırayı alırken, Oyak Renault 2., Tofaş 5., Toyota 8. olarak belirlendi. Rapora göre, 14 otomotiv şirketi genel sıralamadaki yerini yükseltirken, 2002 yılında 500 büyük arasında bulunmayan Askam Kamyon geçen yıl 73 trilyon liralık üretimden satışla listeye girdi. Listede 11 basamak birden yükselerek ikinci olan Ford 2.4 katrilyon, yedincilikten dördüncülüğe çıkan Oyak Renault 2 katrilyon 51 trilyon, iki basamak gerilemeyle 2003'de beşinci olan Tofaş 1.8 katrilyon lira üretimden satış gerçekleştirdi. Üretimden satışlarda, Toyota 1.3 katrilyon lira ile 4 sıra yükselerek 11., Mercedes-Benz Türk 833.8 trilyon lira ile iki sıra çıkarak 17. sırada yer aldı. Sıralamada yer alan 17 otomotiv şirketinin toplam üretimden satışları 11 katrilyon 469 trilyon 741 milyar 268 milyon lira olarak gerçekleşti. İhracatlarını hızla artıran sektör kuruluşları ihracat sıralamasında da üst sıraları kaptırmadılar. OSD üyesi 17 şirket, toplam 4 milyar 469 milyon 40 bin dolarlık ihracat gerçekleştirdi.

İhracatın devleri
Geçen yıl en çok ihracat yapan ilk 5 kuruluşun 4'ü otomotiv şirketlerinden oluştu. 500 büyük kuruluş sıralamasında, Oyak-Renault 1 milyar 15 milyon dolarlık ihracatla ikinci, Ford Otosan 864 milyon 683 bin dolarla üçüncü, Toyota 831 milyon 170 bin dolarla dördüncü, Tofaş 771 milyon 385 bin dolarla beşinci sırada yer aldı. Her zaman dile getirdiğimiz gibi otomotiv sektörünün önü açılmalı ve kısa sürede hükümet bir Otomotiv Master Planı oluşturmalı. OSD Başkanı Turgay Durak'ın dile getirdiği gibi, "Önümüzü açın, 15 milyar Euro'luk ihracat yapalım" planı böylece gerçeğe dönüşsün...

Trafik Yılı'na rağmen kazalar yüzde 22 arttı
Türkiye'de Trafik Yılı ilan edildi. Ancak ne yazık ki ortaya çıkan veriler, Trafik Yılı'na rağmen kazaların arttığını gösteriyor. Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 2004 yılının ilk beş ayına ilişkin rakamları, trafik kazalarında tehlikeli bir yükseliş olduğunu ortaya koydu. Kazalar yüzde 16, ölümler ise yüzde 22.2 oranında arttı. Geçen yılın ocak-mayısta toplam kaza sayısı 158 bin 680 iken, bu yıl aynı dönemde 25 bin 368 artışla 184 bin 48 trafik kazası gerçekleşti. Kazalarda geçen yıl 842, bu yıl ise 1.029 kişi yaşamını yitirdi. 2002 yılının aynı döneminde 138 bin 81 trafik kazası gerçekleştiği göz önüne alınırsa, son üç yılda kaza sayısının yüzde 33.3 yükseldiği görülüyor. Yılın ilk beş ayı sonuçlarına göre Türkiye genelinde toplam 184 bin 48 kaza gerçekleşti. En çok kazaya sahne olan ilk beş il şöyle sıralandı: İstanbul (63 bin 611), Ankara (27 bin 921), İzmir (17 bin 124), Bursa (8 bin 955) ve Antalya (5 bin 662). Trafik kazalarında en çok ölüm gerçekleşen ilk beş il şöyle sıralandı: İstanbul (115), Antalya (65), Ankara (64), İzmir (35) ve Adana (32). Rakamlar hâlâ trafik canavarı olduğumuzu ortaya koyuyor. Emniyet Genel Müdürlüğü ve şirketlerin yaptığı kampanyaların da yeterli olmadığını ortaya koyuyor. Tabii hiç kuşkusuz trafik bilinci ve eğitimi bir günde kazanılacak bir konu değil. O yüzden biz her günü Trafik Yılı gibi kabul edip, öyle davranalım...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 4 ayda bir yıllık motosiklet satıldı!   / 28-07-2004
 '98 oktan' Türkiye için lüks mü?   / 21-07-2004
 Avrupalı, 'Türk malı' araca neden daha ucuza biniyor?   / 14-07-2004
 TV dizilerinde neden kemer takılmıyor?   / 07-07-2004
 Vergi yine dengemizi bozdu   / 30-06-2004
 Hurda indirimi yükselmeyecek!   / 23-06-2004
 Belirsizliği yönetiyorlar!   / 16-06-2004
 Vergide adalet nasıl sağlanacak?   / 09-06-2004
 Dananın kuyruğu yarın Ankara'da kopuyor!   / 02-06-2004
 Türkiye'de dev zirve   / 26-05-2004
  » Otomobil Yazarları
    Otomobil Dünyası
    Oto Finans
METE TANSU
Otobüslerde de kemer zorunlu olsun
Her yıl binlerce...
ALİ SAYDAM
Hedef kitle doğru, film yanlış
Öküz altında buzağı arama...
Her takımın büyücüsü var
Her takımın büyücüsü var
* Nedir Şükrü Saracoğlu Stadı'ndaki büyü olayı?...
Ölme sırası bana geldi
Ölme sırası bana geldi
Uçuruma yuvarlanan arabada anne ve babası ölen 8 yaşındaki Yusuf...
...ve sokak savaşı başladı
Irak hükümeti direnişçi lider Sadr'dan uzlaştığı ve silah bıraktığını...
Türk dede vuruldu torunu kaçırıldı
Amerika'da yaşayan Gül Ailesi, dün korkunç bir cinayet ve bir de...
Gereğini yapacak Kurul kararı Başkan'ı koruyor
Emniyet aksini söylüyor ama, "Ben bir şey yapmadım" diyen Yargıtay Başkanı...
Barolar Birliği Başkanı kefil
Yargıtay Başkanı Eraslan Özkaya'ya Türkiye Barolar Birliği'nden (TBB) sürpriz...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.