|
|
|
|
|
Kadın bedeninin vazgeçilmez cazibesi
|
|
Yönetmen Catherine Breillat, ilerleyen yaşının da etkisiyle artık olgun insanların dünyasını ve cinsel hayatlarını ele alıyor. Yine de bu filmde erotizm aramayın.
Fransız kadın yönetmen Catherine Breillat, cinsellik üzerine araştırmalarına devam ediyor. Fransa'da bu alan birçok ülkedeki gibi yalnızca erkeklerin çabasına açık değildir. Ünlü "Emmanuelle" filmlerine kaynak oluşturan roman dizisi de Emmanuelle Arsan adlı bir kadın yazarın elinden çıkma değil miydi? Önceleri genç kızlık döneminin cinselliği üzerine filmler yapan Breillat, yaşla birlikte olgun insanlar ve cinsellik ilişkisine değiniyor. "Romans" adlı filmiyle kimi tabuları yıkan ve genelde pornografik alana özgü sayılan kimi öğeleri de erotik film çerçevesine sokan Breillat, bizde de gösterilip belli bir ilgi gören o filmin hatırına "Romans 2" adıyla sunulan ve kendi romanından bizzat uyarladığı yeni filminde, cinselliğin farklı alanlarına doğru dalış yapıyor. 'Özgür' bir kulüpte erkeklerle flört ederken gördüğü bir adamla bakışan bir kadın, daha sonra tuvalete giderek bileklerini kesmeye kalkışır. Ama adam peşindedir ve onu kurtarır. Kadının önerdiği anlaşma gereği, onun evine giderler. Orda, dört gece boyunca kadın bedenini ona sunacaktır. Ama eşcinsel olduğunu bildiği erkekten gerçek bir temas, fiziksel bir ilişki beklemeden. Sadece 80 dakikalık uzunluğuna karşın insana bitmez-tükenmez gözüken film, temelde iki tür söylemle gelişiyor. Bir yandan kadın hem kendini teşhir edip hem de kendi bedeni, 'kadınlık halleri' ve kadın- erkek ilişkileri üzerine fikirler üretiyor. Öte yandan erkek, temelde kadın vücuduna karşı duyduğu nefreti açığa dökerken, giderek aslında bilmediği bu alana yavaş yavaş girmeye ve hatta üzerinde küçük deneyler yapmaya kalkışıyor. "Cehennemin Anatomisi", Breillat'nın en azından ilk başlardaki filmlerinde ve bir ölçüde de bizde oynamayan bir önceki filmi "A Ma Soeur/Fat Girl"de gösterdiği cinsellik konusunda yürekliliği asgari bir sinema duygusunu taşımayan ve hemen hiçbir ilginçliği olmayan bir film. Filmin ne belli ritmi, ne herhangi bir estetiği var. Jeneriklerde yakın planlarda gözüken kadın bedeni başkasına aittir" yazısını ısrarla istemiş olduğu anlaşılan güzel oyuncu Amira Casar ve Breillat'nın Fransız porno sanayinden çekip çıkardığı ve "Romans"tan sonra ikinci kullandığı Rocco Siffredi, bize uzun, çok uzun bir söyleşi boyunca iç kaldırıcı ve bayağı sevimsiz deneyimler sunuyorlar. Benim denetime girmeden önceki haliyle gördüğüm filmde bu sahnelerden hangileri kalmış olacak, doğrusu onu da bilmiyorum.
Erotizm Olmasa Da Olur Cinsellik, hele çağdaş sinemada elbette söz konusu edilmeli, tasvir edilmeli, üzerinde konuşulmalı, gösterilebilecek olan gösterilmeli. Aşıkların birbirlerine yaklaştıklarında görüntünün karardığı veya kameranın pencereye doğru kaydığı dönemler geride kaldı. Ama bunu, gerçekçilik hevesiyle en küçük estetik kaygı duymadan, bir tür düşünce ve konuşma şehveti uğruna sinema sanatını hiçe sayarak yapmanın savunması yok. Ve bu filmde, beklenenin aksine erotizmin e'si bile yok. Breillat'nın cinsellik ve sinema konusundaki görüşlerini yarın Aktüel Pazar'da Portre sütununda vermeye çalışacağım. Filmi ise varsa- meraklısına havale ediyorum.
Romans 2: Cehennemin Anatomisi * (Anatomie de l'Enfer) Yönetim ve senaryo: Catherine Breillat Görüntü: Yorgos Arvanitis Oyuncular: Amira Casar, Rocco Siffredi Fransız filmi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|