|
Geleceğin ürünleri burada yaratılıyor
|
|
Tasarım şirketi Designafairs'in Başkanı Ulrich Skrypalle şimdiden efsane haline geldi
Telefondan ampule, ofis aletlerinden uçaklara hemen her şeyin tasarlandığı Münih'teki Designafairs insanı büyülüyor. Şirketin başkanı Ulrich Skrypalle'yle, en büyük müşterileri Siemens Mobile'ın ürünlerinin yaratım sürecini ve hayallerini konuştuk.
*** Gelecek kokulu telefonlarda
Avrupa'nın dev stratejik tasarım şirketi Designafairs'ın başkanı Ulrich Skrypalle, sırlarını Aktüel Pazar'a anlattı
Geçtiğimiz hafta Siemens Mobile'in davetlisi olarak Münih'te Designafairs'deydim. Designafairs Avrupa'nın en büyük yaratıcı stratejik tasarım şirketi ve başkanı Ulrich Skrypalle efsane bir tasarım yöneticisi. Günlük hayatta kullandığımız telefon, ampul, ofis aletleri, ofis mobilyaları, sağlık ve kozmetik ürünlerinin dış ambalajları, uçaklar Designafairs'de tasarlanıyor, trendler araştırılıyor ve üretimle protototipler, teknolojiler geliştiriliyor ve üretim süreci başlayıp sonunda evlerimize, ofislerimize ürün olarak giriyor. Ulli, dünya çapında yapılan bir araştırma ile günlük hayatımızı değiştirecek 10 kişiden biri seçilmiş ve onunla ilk görüşme yapma şansına ben sahip oldum.
* Siemens Mobile en büyük müşterilerinizden biri. İletişim dışında başka ürünler tasarlıyor, ürün geliştirme yapıyorsunuz. Çalışma tarzınızı anlatır mısınız? Müşterilerimiz bizden Avrupa pazarına girmek için tasarım geliştirmemizi isterler. Üretici firmaların tasarım stratejisi geliştirmelerine yardımcı oluyoruz. Yani sadece tasarımda değil, Avrupa pazarına girmek isteyen firmalara, Avrupa'da farklı ülkelerde süregelen hayat tarzını araştırıyor ve bu markaların Avrupa pazarında kabul edilebilmesi için tasarım stratejisi geliştiriyoruz.
* Amerika'da durum nasıl? Bildiğim kadarıyla Seattle'da bir ofisiniz var. Seattle'da Amerikan müşterilerimiz için çalıştığımız bir ofisimiz var, özellikle Siemens Tıbbi Cihazlar. Yeni müşterilerle de çalışmaya başladık. Mesela Starbucks kahve makinası. Kahve yapmak Avrupa kültüründen gelen bir olgu ve firma bize kahvelerini Avrupalı gibi yapabilmek için geldi.
* Hayran olduğum S-55 tasarımıyla ilgili birşey sormak istiyorum. Bu telefonu tasarlarken aktör Mark Wahlberg'den ilham aldığınız doğru mu? S-55'in küçük basamaklardan oluşan özel bir tuş klavyesi var. Mark Wahlberg'in karın kaslarının oluşturduğu görüntü gücü anlatıyor. Telefonu tasarlarken esinlendiğim buydu.
* Peki yeni S-65 telefonlar için ne diyorsunuz? S-65'ler B grubu iş adamları, daha rasyonel kişiler için tasarlanmış bir telefon. Biz onlara "techno max" diyoruz. Bu insanlar robot gibi, aynı otellerde kalıyorlar, aynı takım elbiseleri giyiyorlar, Mercedes S Class araba kullanıyorlar ve hep aynı gözüküyorlar. Oldukça teknik bir cihaza ihtiyaç duyuyorlar. Bu yüzden kocaman bir ekranı var. Tüm günlerini, özel ve iş hayatlarını organize ediyorlar.
* İletişim araçları ya da teknolojik ürünler hariç ne tasarlamayı hayal ediyorsunuz? Benim hayalim, büyük bir pop grubu için kocaman bir sahne tasarlamak. Bir tarafta ışık, ses, vs.nin teknolojik yolculuğu, diğer tarafta ise hayatın ritmi. Back Street Boys gibi popüler bir gruba uygun sahne tasarlamak, sanırım.
* 6 duyu için tasarlıyorsunuz. Siemens Mobile cep telefonlarında bunu nasıl yakaladınız? Dokunuyor, görüyor ve duyuyorsunuz. Peki tat alma ve diğerlerini nasıl başardınız? Gelecekte önemli olan ürünün tüm duyularınıza hitap etmesi. Şu anda, özellikle cep telefonlarında görsel, dokunsal ve işitsel fonksiyonları çözdük. Hedef telefonların koku ile birleştirilmesi. Seri üretim için enteresan bir malzeme araştırıyoruz. Tahtayı sıvı hale getirip, kalıba döküp seri üretim yapabiliyoruz. Bu denediğimiz bir yol, diğeri ise orijinal malzemelerden cep telefonları dış yüzeyleri üretebilmek. Biz insanların deri gibi güvenilir malzemeler istediğini düşünüyoruz. Deri eskitilmeye müsait. Eskitmek, kullanılmışlık ve yaşanılmışlığı gösterdiğinden, eğer bir deri ceket veya deri iskemleniz varsa, eskimesi ürünü kişiselleştiriyor. Bu nedenle de eskitilmeye müsait malzemeler düşünüyoruz. Lüks ve moda, teknoloji ve tasarımı etkiliyor. Birbiriyle çok iç içeler. Gerçekten son teknoloji malzemeleri kullanmalı, eklemeler yapılmalı ama asla bir sürü fonksiyon ekleyerek fazla teknolojik olmamalı. İnsanlar lüksü, kaliteyi, özel malzemeyi, kusursuz tasarımı seviyor ama aşırı fonksiyonu hayır.
* Özellikle kadınlar.. Burada tasarım yönetiminden sorumlusunuz. Ayrıca firmalar size kendi tasarımcılarıyla da geliyorlar. Bu gibi durumlarda onlarla nasıl çalışıyorsunuz? Pek çok müşteri ürünün gelişim evrimi ile ilgileniyor. Bazıları ise devrim yapacak ürünler istiyor. İşte bu uğraşmanız gereken strateji. Müşterinize hangi kullanıcı grubunu hedeflediklerini sormalısınız, evrim mi yoksa devrim mi isteyen müşteriler? Genelde daha tutucu müşteriler evrim istiyorlar. Onlar için telefon daima bir Siemens olmalı. Her zaman tarzı ve kimliği değiştirirseniz, bu insanları rahatsız ediyor. Ama tabii daha önce hiç görmediği ürünleri kullanmayı seven insanlar da var. İşte bu, müşterinizle karar vermeniz gereken bir konu. Konumu ve hedef müşteri kitlesi kim? Uygun bir tasarımla mutlu olan evrimci bir kitle mi yoksa devrimci fikirlerden hoşlananlar mı?
* Peki tasarımın geleceğini nasıl görüyorsunuz? Şu anda çoğulculuk eğitimini devam ettiriyoruz. Çoğulculuk, her tarzda, renkte ve malzemede her şeyin mümkün olması. Aynı akımı müzik ve edebiyatta da görüyoruz. Eğer çoğulculuk zamanındaysanız, pek çok kişi oryantasyonlarını kaybediyor. Bu yüzden şu anda "retro"ya doğru büyük bir kayma var ve retro insanlara oryantasyon veriyor. Eğer elimizdeki çoğulculuk buysa, bunun globalleşmeyle de alakası var. Her yerde açık pazarlar var ve her taraftan yeni teknolojiler, fikirler geliyor. Şu anda gelecek için somut bir tarz göremiyorum. Bazı ufak akımlar var. Tüketicilerdeki akım "az çoktur" ya da "ürünleri daha basit yapın" yönünde.
* Tasarımda her zaman geçmişe dönük bir akım var. Siz Designafairs olarak geleceği, yeni tarzı yaratmak ve taklit edilebilmek için tasarımcılara ne önerirsiniz? Mühendislerin ve pazar araştırmacılarının söylediklerinden uzaklaşmak, size hayallerinizi gösterir. Kişisel zevkiniz ve rüyalarınız çalışmaların dışındadır. İşte görüyorsunuz özel bir tarz yok, sadece iletişim için yeni idoller var. Bazen mühendis ve araştırmacıların kodundan çıkıp, sadece bir tasarımcı olmak ve hoşuna gideni yapmak gerekiyor.
|