|
|
|
|
Biz onlardan on defa gerideyiz!
İtalya'da her bin kişiden 170'i, Japonya'da ise 110'u motosiklet sahibi. İspanya, Almanya, Yunanistan ve Portekiz de bu ülkelere yakın. Türkiye'de ise sadece 16. Neden motosiklet sektörü ülkemizde gelişememiş! Bunun çeşitli nedenleri var. İster devlet politikası deyin, ister gelenekler deyin, isterseniz korkaklık deyin. Hepsi birer neden. Peki sektörün sorunları neler? *Yaşama katkı yapan bir araç olarak ciddiye alınmıyor. *Tehlikeli ve riskli olarak algılanıyor. *Kullanıcısının imajı toplumda iyi değil. *Motosiklet kullanıcıları diğer sürücüler tarafından yeterli saygı ve anlayışı görmüyor. *Motosiklet sporları için gereken uygun yer konusunda yetersizlik var. *Alım vergileri birçok ülkeye göre yüksek. *Avrupa ülkelerinde motosiklet için sadece KDV ödenir ve bunun oranı yüzde 7- yüzde 22 arasında değişir. Ülkemizde motosiklet için KDV oranı yüzde 18. *Lüks tüketim maddesi sayıldığı için KDV'ye ek yüzde 8 ÖTV uygulanır. Böylece motosiklet alan kişinin ödeyeceği KDV+ÖTV toplamı yüzde 27,4'e ulaşır. *Avrupa ülkelerinde 50 cc hacimli motosikleti kullanmak için bir ehliyete gerek duyulmuyor. 50 cc-125 cc hacim arası motosikletler otomobil ehliyeti ile kullanılabilir.Türkiye'de 50 cc hacimli motosikleti kullanmak için bile otomobil ehliyeti yetersiz olup, tekrar ehliyet almak gerekir. Peki sorunlar nasıl çözülecek? *Küçük hacimli motosikletlerin lüks tüketim maddesi olmaktan çıkarılması, vergilerin düşürülmesi, 125 cc hacme kadar olan motosikletlerin otomobil ehliyeti ile kullanılabilmesi, sürüş okullarındaki motosiklet eğitiminin daha etkin hale getirilmesi, motosiklet park yerlerinin yapılması sayılabilir.
Ferruh TANAY
|
|
|
|
|
|
|
|
|