|
|
|
|
Resimlerimdeki şifreler gelecekten haber veriyor
Resimde tekrarı sevmiyorum, bir şey yapacaksan ilk olmalı' diyen ressam Yurdanur Şentürk, her resminin bir şifre içerdiğini ve bu şifrelerin geçmiş ve gelecekten mesajlar verdiğini belirtiyor '.
Çağdaş Türk Resim Sanatı'nın genç kuşak sanatçılarından Yurdanur Şentürk, üçüncü kişisel sergisiyle Galeri Anjelik'te sanatseverlerle buluşuyor. Sanatçı, 25 Aralık'ta açılacak olan sergisinde son dönem çalışmalarını sergileyecek. Şentürk resime nasıl başladığının ilginç öyküsünü ve eserlerini konuştuk...
*Resim yapmaya nasıl başladınız? Kendimi bildiğim ilk günden beri bir şeyler çizerdim. Çocukken diğer çocuklarla anlaşamayan ele avuca sığmayan bir çocuktum. Ailemde bir ressam olmadığı için, benim güzel resim çizdiğimi kimse farketmiyordu, onlara normal geliyordu bu durum. Resim yapmama etken 'sihir' gibi üç önemli olay vardır. Bunların birincisi ilkokul öğretmenimdir. Bir gün bana "Gözlerinde öyle bir ışık var ki, bu sınıftaki kimse senin geldiğin noktaya gelemeyecek" dedi ve bu cümle beni kamçıladı. Daha sonra sağlık kolejini bitirerek açık kalp cerrahi hemşiresi oldum ama boş anlarımda çizmeye devam ediyordum. İşte bu sıralarda 1989 yılında hayatımdaki ikinci sihir gerçekleşti. Bir gece, nöbetimde kaybetmek üzere olduğumuz bir hastayı müdahale sonucunda yaşama döndürdük. Yaşama dönen bu hasta bizleri unutamamıştı ve sürekli gelip gidiyordu hastaneye. Beni araştırmış ve resimden hoşlandığımı öğrenmiş. Meğer o da ressammış. Altan Enson adındaki hastamız benim Marmara Güzel Sanatlar Fakültesi'ni kazanmamı sağladı. Üçüncü sihirimse, eşim Osman ile tanışmamdır. Beni tamamlayan, bana inanan, hedeflerime yaklaştıran insan eşimdir.
*Resim çizmek sizin için ne ifade ediyor? Resim çizerken yaşadığımı hissediyorum, resim yapmadığım zaman çok gerilimli ve mutsuz oluyorum, kendimi işe yaramaz hissediyorum. Boş tuvalin başına geçtiği zaman sanatçılar genelde korkar ama benim ne yapacağım bellidir. Rüyalarımda görürüm ben bitmiş resimlerimi... Yaşadığım sürece resim çizmek istiyorum.
FIRÇA KULLANMIYOR *Resimlerinizde en çok hangi konu ve formları ele alıyorsunuz? Soyut resim yapıyorum. Zamanımız hız ve enerji zamanı. Bilimsel gelişmelerin ardı arkası kesilmediği ve de zamanın yetmediği bir dönemdeyiz. Durum böyle olunca, ben de zamana biraz daha önden bakarak başladım resimlerime. Resimlerim bugüne ait değil. Resim yaparken teknolojinin ürünlerini kullanıyorum. Sprey boya, çeşitli kadrajlama teknikleri ve kendi geliştirdiğim baskı tekniklerini tercih ediyorum. Boyayı anlatım dili olarak kullanıyorum. Resim kurallarına aksi hiç beklenmedik bir anda, birbirinin yanında bulunmaması gereken iki renk görebilirsiniz. Sezgisel duygularım, her zaman bir parçamın uzayda yaşadığını bana hissettiriyor ve bu da resimlerime yansıyor. Gerek rüyalarımda gördüğüm, gerekse bir anlık bir görüntü, beni uzayda farklı mekanlara taşıyor. Her resmimde kendi yazı dilimle aslında yazı yazıyorum. Yani her resmim, okunmayı bekleyen şifrelerden oluşuyor. Bu şifreler bazen gelecekten haberler veriyor, bazen geçmiş anlarımızı, bazen de şimdiyi anlatıyor. Yukarıdan bakıldığında tüm zamanların aynı anda görüleceğini anlatıyorum resimlerimde.
*Beğendiniz sanatçılar kimler, örnek aldığınız ustalar var mı? Benim gibi kozmik resim yapıp, benim tekniklerimi kullanıp bu soyutlamaları bu şekilde gündeme getiren örnek alabileceğim bir usta yok ama çok sevdiğim ressamlar var. Güngör Taner'de hız ve enerjiyi buluyorum, Adnan Çoker'de huzuru yakalıyorum, Ergin İnan'ı çok mistik buluyorum. Resimde tekrarları sevmiyorum, bir şey yapacaksan ilk olmalı bence.
*Sanatla uğraşmanın zorlukları var mı? Toplumda resim bilinci oluşmuş değil. Bu biraz eğitimle ilgili. Dünyanın sayılı büyük kentlerinden olan İstanbul'da galerilerin sanatçıları desteklemesini diliyorum. Sanat yaşamıma başladığım ilk dönemlerde galeri sahibi Yahşi Baraz'ın beni desteklemesi, bana çok büyük katkılar sağladı.
ZEYNEP GÜLER
|
|
|
|
|
|
|
|
|