|
|
MEHMET TEZKAN
Alım gücü düştü rakının yerini viski aldı!.
Gazetelerde şöyle bir haber okusanız ne yorum yaparsınız?
'Rakı tüketimi yarı yarıya azaldı.'
Hemen AKP iktidarına bağlamayın..
Nedeni ekonomik..
Krizden sonra alım gücü o kadar düştü ki, insanlar milli içki sayılan rakıyı içemez hale geldi..
Türkiye yoksullaştı..
11 milyon insan açlık sınırında yaşıyor..
36 ilde kişi başına düşen milli gelir 1500 doların altında..
Görünen o ki alım gücü düştüğü için önce keyif veren madde olarak adlandırılan rakı terk edilmiş..
1999 yılında 79 milyon litre rakı tüketilmiş..
2003 yılında ise 41 milyon litre.. Tüketim yarı yarıya azalmış...
Normal mi?
Evet.. İşsizlik oranının 10.6 düzeyinde olduğu bir ülkede, çalışanların gelirlerini sadece beslenme, barınma ve ısınmaya ayırabildikleri bir ülkede çok normal..
1999 yılında Türkiye büyük bir deprem yaşadı.. Herkesin dünyası altüst oldu.. Çok büyük acılar yaşandı..
2001'de ise bu kez ekonomik kriz vurdu.. 2.5 milyon insan işsiz kaldı.. Onbinlerce dükkan kepenk kapattı.. Yüzlerce fabrika üretimini durdurdu..
Böyle bir ortamda rakı tüketiminin azalması normal değil mi?
Rakı lüks..
Kimsenin lükse ayıracak parası yok..
Ancak hemen bu sonuca varmayalım..
Çünkü durum biraz farklı.. Gelin aynı döneme yine göz atalım..
1999 yılında 200 bin litre viski tüketilirken, 2003 yılında 24 milyon litre tüketilmiş..
Dört yılda 200 binden 24 milyona..
Yanı rakı tüketimi düşerken viski tüketiminde patlama yaşanmış..
Peki şimdi şöyle bir yorum yapsam ne dersiniz?
Alım güçü düştüğü için rakının yerini viski aldı..
Olur mu böyle şey demeyin..
Sonuç ortada..
Eskiden rakı içen şimdi parasızlıktan viski içiyor..
Aklınıza yatmadı değil mi?
İlk başta benim de yatmadı.. Rakı 13 milyon 750 bin lira, viski 30 milyon lira..
Biraz araştırdım..
Bildik markalar pahalı.. Piyasada çeşit çeşit viski var.. Adını ilk kez duyduğumuz onlarca marka var..
Peki bunların fiyatı ne kadar?
6.5 7 milyon lira.. Rakının yarı fiyatına.. Hem rakı gibi teferruat da istemiyor..
Konunun biraz daha üzerine gittim.. İstanbul'un alım gücü daha az olan bölgelerinde en popüler içki 6-7 milyon liralık viskiler..
Sadece viski de değil, bira ve şarapta da artış var..
1999 yılında 48 milyon litre şarap tüketiliken 2003 yılında bu sayı 55 milyon litreye yükselmiş..
Bira ise 718 milyon litreden 850 milyon litreye çıkmış..
Yani bir tek darbeyi rakı yemiş..
Genel olarak tüketime baktığımızda kural değişmiyor.. Büyük sosyal çalkantılarda, büyük ekonomik krizlerde içki tüketimi azalmıyor..
Tam tersi artıyor..
Böyle devam ederse galiba bir süre sonra milli içki viski olacak..
Aradaki makas her geçen gün kapanıyor..
'Rakı tüketimi düştü' başlığı taşıyan bir haber beni buralara götürdü..
Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya
tıklayın
|
|
|
|