kapat
12.07.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMİ


TÜRKİYE
DÜNYA
POLİTİKA
SPOR
MEDYA
SERİ İLANLAR
METEO
TRAFİK
ŞANS&OYUN
ACİL TEL

GÜLSE BİRSEL


Kolamız alaturka!

Umarım Ülker'in yetkilileri neyle karşı karşıya olduklarının farkındadırlar!

ColaTurka'nın reklamları hem fikir, hem uygulama olarak son zamanların en başarılı örneklerinden.

Chevy Chase ABD'nin Kemal Sunal'ı, İlyas Salman'ı diyebileceğimiz bir oyuncu. Filmleri bütün dünyada gösteriliyor ve ona ününü kazandıran aile komedileri serisi Türk televizyonlarında hâlâ iyi rating alıyor. Chevy Chase, orta sınıf Amerikan ailesinin hafif salak babası rolüyle kazınmış akıllara. Olmaması gereken durumlara düşüyor, ait olmadığı ortamlara giriyor ve bundan komedi çıkıyor. ColaTurka reklamında da tam bunu oynuyor. Amerika'nın şehirdışı çiçekli böcekli aile mahallelerinde ColaTurka içilmeye başlanmış. Ve bizim şaşkın baba önce bardaki kovboyla mecburi bir Türk işi sohbete giriyor "Yenge nasıl? Allasen ödeme, ben öderim! Akşam Sergen nasıl oynadı ama?" Ailenin Dağ Başını Duman Almış'ı söylediği yemek tuz biber ekiyor. Türkleşmiş aile efradı karşısında Chevy Chase "Bugün çok garip bir gündü" diye sözlerine başlıyor ama ColaTurka'sından bir yudum alınca o da Türk oluyor ve başlıyor "Dag başini..." diye! Filmin bence en komik sahnesi, ailenin dede ve ninenin ellerini öpüp arkalarından su döktükleri bölüm.

Reklam, önce bir kısa film halinde, aynı saatte, bütün kanallarda önceden duyurularak gösterildi, ki çok bomba bir girişti.

Türk kolası daha önce de vardı. Tadı nasıldı? Denemedim. Ne sattı? Bilmiyorum ama Türk kola pazarının ezici büyüklükteki payı hâlâ Coca-Cola ve Pepsi'nin olduğuna göre, demek parlak bir başarı olmamış. Reklamlar zayıf ve sıradan ürün tanıtımlarıydı. Üstelik de hatırladığım kadarıyla muhafazakârlığa oynanmıştı.

ColaTurka'daysa "pozitif milliyetçilik" adı verdikleri yeni bir kavram var. "Asarız keseriz, kendimizden başka dostumuz yoktur" gibi değil de, "Kendimize özgü, eğlenceli, tatlı taraflarımız var ve bunlarla istersek dünyayı fethederiz" gibi bir şey. Yeni ve olumlu bir "alaturka" kavramı.

Reklamın asla muhafazakârlıkla ilgisi olmayan tarzı, tam tersi, ColaTurka'yı bir yenilik, hatta trendy bir içecek konumuna sokuyor. Bu seçimin başarısı da satışlarda görülmüş zaten.

İtiraf ediyorum, ben de gittim aldım. Tadı gayet iyi. Diğer kolalarla arasında fark bulmaya uğraşırsanız, Pepsi'den daha az şekerli, Coca-Cola'dan daha az asitli, bol aromalı bir tür. Bir yıllık gizli bir çalışmanın sonunda şu anki tadına ulaşmış!

Yazının başında söylediğimi tekrarlıyorum. Ülker'in çok yüksek satış rakamlarına hazır olması lazım. Bu reklamlar ve bu ürünle bence piyasada bir sarsıntı olacak.

(Ajans Young & Rubicam Reklamevi)

Perde arkası
Filmde figüranlarla birlikte 63 Amerikalı oyuncu rol almış. Çekimler New York'ta 4 günde tamamlanmış. Yönetmen, çekimler sırasında Chevy Chase'le uzun doğaçlama diyaloglar yapan ve Chase'in şaşırma tepkilerini alarak komedi dozunu artıran Sinan Çetin. Tipik orta sınıf Amerikan mahallesinde geçen Amerikan filmi rengini, ortamını veren de Rebecca Haas Çetin. Filmin kıvrak alaturka müziğinin bestesi ve sözleri Nil Karaibrahimgil'in. Solist ise Kubat.

Quote
"Bizim görevimiz müşteriye ürünü satmak, kendimizi değil. Bizim görevimiz ürün yerine bizim ışıldamamızı sağlayan zekayı öldürmek! Bizim görevimiz basitleştirmek, alakasız detayları çıkarmak, ürünün mesajını boğan otları yolmak!"

William Bernbach, 1989


Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya tıklayın

<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap


TEMA
Sarı Sayfalar


Sizinkiler
ArboMedia

Copyright © 2002, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır