kapat
16.06.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMİ


TÜRKİYE
DÜNYA
POLİTİKA
SPOR
MEDYA
SERİ İLANLAR
METEO
TRAFİK
ŞANS&OYUN
ACİL TEL


Orta sınıf palazlanmadan tüketimde patlama olmaz

18 yıl Çarşı'yı yönettikten sonra, 'çözüm ortaklığı' şirketi kuran Selim Yekta Işık, "Perakende orta sınıfın omuzlarında büyür. Onun için önce bu omuzlar güçlenmeli" diyor

Çarşı Mağazaları'nı 18 yılda 1 milyon dolarlık tek mağazadan 200 milyon dolarlık bir modern perakende zincirine dönüştüren Selim Yekta Işık, görevinden ayrıldıktan sonra 'Magna' adlı bir şirket kurdu. Masanın karşı tarafına geçerek piyasanın diğer oyuncularına çözüm ortağı olmaya soyunan Işık, yola çıkarken yanına geçmişteki mesai arkadaşlarından da bazılarını aldı.

Şimdi sektördeki eksikleri daha yakından görme şansına sahip olan ve her teşhise farklı bir tedavi bulmaya çalışan Işık, "Ne olacak bu piyasanın hali, taksitler, ödüller, promosyonlar?" sorumuza, "Perakende orta direğin omuzlarında durur. Ve orta sınıf palazlanmadan pasta büyümez" cevabını verdi. Peki vazgeçmek mi gerek? Hayır. Çünkü sektörde mal bir yana, geri planda pek çok verimsizlik sorunu var. Bir yandan vitrini düzeltirken, diğer tarafta görünmeyen yüzün de güzelleşmesi lazım. İşte Magna herkese, her keseye ve her derde çözüm üretme peşinde.

* Piyasada ne görünüyor?

Pasta büyümüyor. Orta sınıf palazlanmadığı zaman sürdürülebilir bir büyüme yakalamak neredeyse imkansızdır. Arz yönünde ise -gıda dışı perakende için konuşalım- piyasaya sunulmuş modeller sınırlı. Talep artmıyor, aynı ürünler aynı yöntemlerle sunuluyor. Alışveriş merkezleri birbirine benziyor. Piyasanın yeni açılımlara ihtiyacı var. Bizim çıkış noktamız da bu. Yurtdışındaki başarılı modelleri Türkiye'ye getirmek, partner teklif etmek gibi bir misyonumuz var. Çok da firma var Türkiye'yle ilgilenen.

* Türk şirketleri çözüm ortaklığı fikrine yaklaştı mı?

Türkiye'nin çok ciddi bir darboğazdan geçtiği dönemde bir araştırma şirketiyle ilişkimiz oldu, onlardan talepte bulunduk. Doluyuz dediler, böyle bir dönemde kim araştırma yaptırıyor ki, diye merak ettik. Tüm müşteriler yabancıydı. Oysa o dönemde yerlilerin ilk kestiği araştırma bütçeleriydi.

* Peki şimdi? Siz hangi verilerle böyle bir işe giriştiniz?

Artık koku alarak iş yapma dönemi geçti. Evet o önemli ama değişimden bahsediliyorsa, bunun hangi yönde olduğuna, elle tutulur verilerle bakılmasında yarar var. Çünkü tüketici bilinçleniyor, bırakın kendi açısından düşünmeyi, sizin yerinize geçiyor ve şöyle yapmış olsa daha çok alırdım ben diyor. Orta sınıf tüketiciden bahsediyoruz. Şu anda çok ciddi bir gelişme var. Herkes marka olmak, markalaşmak istiyor. Markası olan da mağazacı olmak, perakendeye girmek arayışında. İşte biz de burada bir çözüm ortaklığı öneriyoruz.

* Son dönemde herkes akıl satıyor. Siz nerede fark yaratacaksınız?

Ben reçete çözümlere inanmıyorum. Çok büyük paralar verip bir danışman aldınız. Peki onun çözümlerini hangi kadro hayata geçirecek. Bizim ortaya koyduğumuz şey daha farklı. 'Gelin birlikte yapalım' diyoruz. Hem fikir veriyoruz, hem de ekibimizden birini görevlendiriyoruz. Belli şirketlerin icra kurullarında da yer alıyoruz. Arkadaşlarımızdan bir tanesi tam gün ya da yarım gün mağazada kalabiliyor.

* İlk netleşen işiniz nedir?

Dört beş farklı sektörde yürüyen projelerimiz var. Biri netleşti. Toy's R Us, son 2 yıla kadar pek fazla büyümedi. Baktığınız zaman çocuk marketi ama yüzde 98'i oyuncak. Bir de bebe çocuk giyim işi var. Onlarla bir çalışma yaptık, kâr ortaklığı üzerine kurulu bir anlaşma bu. Oraya dönük bir perakende konsepti tasarlıyoruz. Bu kıştan itibaren 1.300 metrekarelik alanları biz yöneteceğiz. Bu tamamen verimliliğe yönelik, her iki tarafın da eli taşın altında. Şu orada yapılan işi 7 misline katlamak iddiasındayız, 5 milyon dolarlık bir iş haline getireceğiz 1 yıl içinde.

Çarşı'yı büyüttüler sıra diğer çarşılarda
Selim Yekta Işık 18 yıl boyunca görev aldığı Çarşı Mağazaları'ndan genel müdür olarak ayrıldı. Bu dönemde Türkiye'nin ilk mağaza kartını yarattı, Dört Mevsim İndirim bülümü, outlet formatı, Smart, geri alım uygulaması ve saatlik kampanyalar gibi yeniliklere imza attı. Işık, şimdi o günlerden mesai arkadaşları olan Gülten Kavurmacıoğlu, Aydan Gür, İbrahim Yeter ve Zeynep Bansard ile birlikte perakende piyasasında danışmanlık kavramını yeniden tanımlamaya soyundu.

Esen EVRAN


Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya tıklayın

<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
TEMA
Sarı Sayfalar


Sizinkiler
ArboMedia

Copyright © 2002, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır