kapat
08.11.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 HYDEPARK
 ANKETLER
 SİNEMA
 SANAT
 MODA
 KİTAP
 MÜZİK
 TARİH
 GURME
 GEZİ
 OTOMOBİL
 YAT&TEKNE
 HIGH-TECH
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Millet ve Vekilleri

Çeşitli olumsuzluklarla ilgili dünya derecelerimiz var. Bunlardan biride;

"Toplumsal yönetimle ilgili egemenlik haklarını devrettiği kişilerle en

fazla sorun yaşayan dünya milleti olmak" herhalde. Bu konuyu isterseniz

çeşitli başlıklar altında birlikte konuşalım.

MİLLETVEKİLİ MAAŞLARI
Asgari ücretin 122 milyon TL. yada 85 dolar olduğu ve milyonlarca işsizi

bulunan bir ülkenin milletvekillerinin yada herhangi bir ülkenin

milletvekillerinin maaşı ne kadar olmalı?

Bir milletvekilinin maaşı onu milletvekilliği süresince ve milletvekilliği

bittikten sonra da çok rahat yaşatabilecek düzeyde olmalı. Yaşamının her

hangi bir aşamasında herhangi bir sermaye gurubuna avuç açtıracak düzeyde

olmamalı. Ancak böyle olursa rahat karar verebilir. Toplumun her kesimindeki

görevlilerde olduğu gibi vicdanıyla cebi arasında çelişki olmamalı.

Milletvekili ancak o zaman toplum adına özgür düşünüp kararlar alabilir.

Çözüm:

Milletvekilleri için bol maaş ve (kamu oyundaki değimle) kıyak emekliliğe

evet.

MİLLETVEKİLLERİNİN SEÇİMDEN SEÇİME HALKA GİTMELERİ
Halkımızın genel şikayetidir: Milletvekilleri bize seçimden seçime

geliyorlar.

Düşünün ki Anadolu'da herhangi bir il. Bu ilin 10 ilçesi ve 50 köyü olsun.

O ilin milletvekili; bir ilçeye üç gün, bir köye 1 gün ve merkez ilçeye 10

gün ayırsın. Bu mantıkla; bu milletvekili, hiç Ankara'ya gitmese, hiç

tatil yapmasa bir yılda ancak 4 defa bir köye gidebilir. Halkımız yılda dört

defa milletvekilinin kendini ziyaret etmesini ve parlamentoya hiç

gitmemesini mi istiyor?

Çözüm:

Halkın; çeşitli kültürel, ekonomik ve toplumsal derneklere üye olması,

buralardaki aktivitelere katılması. Çeşitli demokratik ve sivil toplum

örgütlerinin milletvekilleriyle, halk arasında köprü olması.

MİLLETVEKİLLERİNİN YETKİ VE GÖREVLERİ
Toplumuzun büyük kesiminde (birazda medyanın popülist yaklaşımları sonucu

) milletvekilinin

"aspirin" olduğu kabullenilmiştir. Milletvekilinin her derde çare olması

beklenir. Milletvekilinin

asli görevi yasama ve denetleme dışında her şeyi yapması beklenir. Mesela;

milletvekilinin görevi, vatandaşın herhangi bir akrabasına iş bulmak yada

tayin yaptırmaktır. Bu arada bu istekle gelen vatandaşı Ankara'da

ağırlamaktır. Ankara'ya milletvekiliyle görüşmeye giden vatandaşlarımızın,

yüzde kaçı milletvekilinden bireysel talepte bulunmak yerine toplumsal

taleplerde bulunmuştur.

Çözüm:

Milletvekiline verilen yetkinin yasama ve denetlemeyle ilgili olduğunu

bilmek. Ve milletvekillerinden bu konuda taleplerde bulunmak.

MİLLETVEKİLLERİ SIRALAMASI
Toplumumuzun şikayetlerinden biride milletvekillerinin sıralamasını

liderlerin yapmasıdır. Bu şikayette genel kabul görür. Gerçekten de

milletvekili sıralamasını liderler yapar ama liderleri de o partinin üyeleri

seçer. Kendisinin hatta çocuklarının geleceğine damgasını vuran siyasal

partilere halkımız neden üye olmaz? Üyelik görevlerini yerine getirerek

kendi geleceklerini düzenleyecek partilere, şekil vermezler? Partilere üye

olan ( az sayıdaki) vatandaşlarımız liderleri geldiğinde neden alkışlamak

yerine parti içinde (dolayısıyla ülkede) kendi kaderlerini tayin etmek

istediklerini haykırmazlar?

Çözüm:

Kendi geleceğimizi emanet edeceğimiz siyasal partilere üye olarak o

partilerde geleceğimizi kendimiz tayin etmeliyiz.

SEÇİM İSTEĞİ
Seçimler yapılır. İki yıl geçmemiştir daha ve halkımız seçtiklerinden

memnuniyetsizliğini belirtmeye başlar. Halkımız kendisine uzatılan

mikrofonlara seçim isteklerini söylerler. Çünkü seçtikleri millet vekilleri

kendilerini kandırmışlardır. Suçludurlar. Aslında suçlu milletvekilleri

midir yoksa her iki yılda bir hata yapan halkımızda mıdır toz duman içinde

belli olmaz. Bu arada birkaç sorunun yanıtını bulmak gerekli. İl olmaya

kültürel ve ekonomik yönlerden uygun olup olmadığını düşünmeden ilçesi il,

köyü ilçe yapılsın diye oy verenlerde hiç mi suç yok? Birkaç paket gıda

yardımı için oy verenlerde hiç mi suç yok? Ailesinden herhangi birini bir

kamu kurumuna yada yerel yönetimlerde işe sokma karşılığında oy verenler de

hiç mi suç yok? Bu partinin milletvekili adayı bizim ilçeden diye hep

birlikte o partiye oy verenlerde hiç mi suç yok? Milletvekillerinin halka

ihaneti söz konusuysa halkın kendine ihaneti söz konusu değil mi?

Çözüm:

Halkın kendi oyuna ihanet etmeden seçimlerde tercihini kullanması.

HEP AYNI LİDERLER
Bir başka (genel kabul gören şikayetimizde) liderlerin değişmemesidir.

Parti üyesinin yada delegesinin kabulünü alan lider neden bir daha genel

başkan olmasın ki? Her partinin genel başkanı en geç iki yılda bir

partisinden güven tazeliyor. Burda neden lideri suçlarız ki? Parti içinde bu

kişileri oy verip genel başkan yapan biz değil miyiz? Genel seçimlerde

yıllardır genel başkanlık yaptıklarından şikayetçi olduğumuz liderlerin

partilerine oy veren biz değil miyiz? Ayrıca bilgi birikimi, deneyimi,

enerjisi kısacası donanımı yeterliyse bir kişinin yıllarca genel başkan

olmasında ne sakınca var? Partilerin tek yetkili organı "genel başkanlık"

mıdır?

Çözüm:
Partilerde kurultayları şak şakçılık alanları kullanmak yerine; üyesi

olduğumuz partileri ve kurullarını sorgulama alanları olarak kullanmalıyız.

Yetersiz gördüğümüz her düzeydeki yöneticiyi görevden alıp, yeterli

olabileceğini düşündüğümüz kişileri desteklemeliyiz. Bu arada eski görevinde

yeterliliği düşünülen yöneticiler desteklenerek daha heyecanla çalışmaları

sağlanmalıdır.

Genel sonuç:
Halkımızın milletvekilleri ve sistem ile ilgili önlerinde çeşitli tercihleri

var. Bu tercihlerden biri de milletvekillerinden şikayetçi olmak. Günümüzde

en çok tercih edilen bu milletvekillerinden şikayetin aslında en az tercih

edilmesi gereken yol olduğu kesindir.

Bizim önümüzde siyasal partilere ve çeşitli demokratik kitle örgütlerine

üye olmak ,

Üyesi olduğumuz partilere şekil vermek, şekil veremediğimiz partileri genel

seçimlerde tercih etmemek gibi başka seçeneklerimiz var. Çünkü ülkemizde

otuzdan fazla siyasal parti var. Bunların içinden, ön seçim yapan ve kendi

geleceğimizi daha iyi düzenleyeceğini düşündüğümüz bir partiye oy

verebiliriz.

Hakkı Erdoğan



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
HAFTANIN SOYLEŞİSİ
SABAH'ın Demokrasi Kürsüsü'nde sizde sesinizi duyurun

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır