Sabah'ın internet sayfasının günde 500 bin kere tıklandığını öğrendiğim toplantıda dağıtılan bir kitap...
"İnternet'te Marka Yaratma'nın 11 Değişmez Kuralı", Al & Laura Ries (Marka Yayınları), sanal dünyanın gerçeklerini aktarırken çok gerçekçi bir tespit yapmış.
Kitaptaki on bir kuralın dokuzuncusu "Kibirlilik Kuralı"...
Mantığını özetleyecek olursak...
İş hayatında elde edilen başarılar sadece kâr zarar sütunlarının son satırında ortaya çıkmaz; daha yukarılarda da çıkar. Yapılan işlerde elde edilen başarılar, üst yönetimdekileri gururlandırır ve egolarını tatmin eder.
Fevkalâde başarılı şirketler, her şeyi yapabileceklerine inanırlar. İstedikleri herhangi bir ürünü piyasaya sunabilirler...
Yönetim genellikle kendi kendine, "Bizim yapmak istediğimiz şey nedir" diye sorar.
Tarihe bakılacak olursa, bu tür düşünceler pek de faydalı olmamıştır. Geçmiş yıllarda gerçekleşen pazarlama felâketlerinin çoğuna, aşırı kendine güvenen yönetimler sebep olmuştur.
General Electric, parlak yönetimiyle tanınmasına rağmen, mainframe bilgisayar pazarında etkili olamamıştır.
Xerox, fotokopi makinelerinde elde ettiği başarıya bilgisayar alanında ulaşamamıştır.
Diğer taraftan IBM de bilgisayar konusunda elde ettiği başarıyı fotokopi makineleri alanına taşıyamamıştır.
Kodak, "instant" fotoğrafçılığa girmeye kalkınca odak noktasını kaybetmiştir.
Bir şirket belirli bir alanda başarılı olduğu anda başka alanlara yönelmeye başlar. Ve genellikle bu yeni alanlarda ya çok az bir başarı elde eder veya tamamen başarısız olur.
Sorun genellikle yeni ürün veya yeni hizmetten kaynaklanmamaktadır. Xerox pekâlâ pazardaki en mükemmel bilgisayar ürününü çıkarmış da olabilirdi. Sorun muhtemel müşterinin düşünce yapısındadır: "Fotokopi makineleri üreten bir şirket bilgisayarlar hakkında ne bilecek ki?"
Bir başka deyişle; mesele bir ürün sorunu değil, bir düşünce sorunudur. İş hayatında çözülmesi en zor problemlerden biri, mevcut veya muhtemel müşterinin kafasında oluşmuş ve yer etmiş bir algıyı değiştirmeye çalışmaktır. İnsanların kafasında belirli bir algılama yer etti mi, bir daha değiştirilmesi neredeyse imkânsızdır.