|
|
|
Kuleye çarpan bizim uçak mı?
Wall Street Journal, 11 Eylül sabahı United Airlines ve American Airlines'ın harekat merkezinde yaşananları yazdı
11 Eylül günü kaçırılan uçakların İkiz Kuleler'e ve Pentagon'a çarptığı dakikalarda American Airlines ve United Airlines şirketlerinin genel merkezlerinde büyük bir şaşkınlık ve panik yaşandı. Wall Street Journal gazetesi bu merkezlerde yaşananları dakika dakika yazdı.
Büyük telaş, sabah 08.27'de American Airlines'ın Teksas'taki Kontrol Merkezi'nin telefonlarının çalmasıyla başladı. Telefonda kaçırılan uçaklardan birinin hostesinin korku dolu sesi duyuluyordu. Hostes iki uçuş görevlisinin bıçaklandığını, bir yolcunun boğazının kesildiğini anlatıyordu. Ardından diğer uçaklarla bağlantı kesildi. Ve televizyonlardan uçak kaçırma eylemleriyle ilgili haberler yağmaya başladı. İlk anın şaşkınlığı geçince müdürler arasında yoğun bir telefon trafiği başladı. Bütün yöneticiler ve güvenlik uzmanları sadece savaş ve uçak kaçırma durumlarında açılan harekat odasında toplandı.
HOSTESLE BAĞLANTI KURULDU
Şirket, Federal Havacılık Dairesi'nden hızlı davranarak havadaki bütün uçaklarını hemen indirme kararı aldı. Ardından 11 uçuş nolu uçakla bağlantı kurularak hostes Betty Ong'la görüşülmeye başlandı. Hostes güvenlik kontrolü için özel durumlarda kullanılan kod adını söyledikten sonra uçakta olanları anlatmaya başladı. Korku içerisindeki hostesin sözleri, "Alçalmaya başladık" çığlıklarının ardından kesildi. Uçağın New York'a yöneldiğinin anlaşılmasından sonra New York'taki Newark ve JFK havaalanlarına hazırlanmaları bildirildi. Ancak kimse korsanların uçağı bir binaya çarptıracağını düşünmemişti...
Herkes radar ekranından uçağın hareketini takip ediyordu. Saat 08.48'de ekranda uçağın yerini gösteren yanıp sönen ışık dondu kaldı. Bir dakika sonra şirketin genel müdürü Donald Carty telefondaydı. "Haberlerde bir uçağın Dünya Ticaret Merkezi'ne çarptığı söyleniyor. Bizim uçaklardan biri mi?" diye soruyordu. Operasyon Müdürü Gerard Arpey, "Bilmiyorum Don" karşılığını verebildi.
KÜÇÜK UÇAK!
Aynı dakikalarda Chicago'da United Airlines'ın operasyon merkezindeki ekranlarda CNN'in yayını belirdi. Dünya Ticaret Merkezi alevler içindeydi. Birkaç dakika sonra Federal Havacılık Dairesi İkiz Kuleler'e çarpan uçağın American Airlines'a ait olduğunu bildirdi. Operasyon müdürü Bill Roy hemen genel merkezi arayarak durumu Genel Müdür Jim Goodwin'e bildirdi. O sırada bir United uçağıyla bağlantının kesildiği haberi geldi. 175 nolu uçakla bağlantıya geçildi. Ancak hiçbir cevap gelmedi. Birkaç dakika sonra da uçak ikinci kuleye çarptı. Birazdan ikinci bir uçağın kaçırıldığı haberiyle panik daha da büyüdü.
9.45'te üçüncü bir uçakla daha bağlantı kesildi. Ancak kısa sürede uçağın telsizinde bir sorun olduğu belirlendi. Kriz merkezindekiler, radar ekranında 93 uçuş nolu uçağın hareketlerini takip ediyordu. Ohio'da bir U dönüşü yapan uçak Washington'a yöneldi. Ve Savunma Bakanlığı üzerinde uçak radar ekranından siliniverdi. American Airlines Genel Müdürü Carty telefonda bağırıyordu: "Uçak binanın içinde. Gidip bakın bizim mi değil mi anlayın." Her iki şirketin de bütün uçaklarının piste inmesi iki saat sürdü.
|
|
|
|