kapat
26.10.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

www.ekdilamerica.com
Dünyadan
Spor
banner
Magazin
Kampüs
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 

Hata yapma lüksleri yok


Afganistan'daki hedefleri dümdüz ettiler; övgüler yağdırıldı. Sivil yerleşim bölgelerini vurdular; eleştirildiler. Savaş pilotu olmanın zorluklarını yine bir savaş pilotundan dinleyin
Üç haftadır düzenlenen aralıksız bombardımanlarla Taliban'ın askeri hedeflerinin tamamını imha eden savaş pilotları, ikinci aşamada cephedeki Taliban birliklerinin üzerine bomba yağdırmaya ve Kuzey İttifakı'nın önünü açmaya başladı. Dünyanın en tehlikeli işlerinden birini yapan savaş pilotlarının uçuş sırasında yaşadıklarını, F-16 pilotu Binbaşı Wendell "Smokey" Bauman anlattı:

BiR HATA ÖLÜME GÖTÜRÜR
Bombardıman için havalanmak üzere uçağa binen pilot kaskını, oksijen maskesini, emniyet kemerini ve özel yerçekimi kıyafetini kontrol ederek giyiyor. Oksijen maskesindeki en ufak bir kaçak kokpit basıncının dengesinin bozulmasına yol açıyor. Pilotu acil durumlarda kullanılan fırlatma koltuğuna bağlayan emniyet kemerinin sağlam olması büyük önem taşıyor. Çünkü yanlış takılan kemerler fırlatma sırasında pilota büyük zararlar verebiliyor. Yerçekimi kıyafetinin de pilot için özel ayarlanması gerekiyor. Çünkü yüksek basınçlarda şişen bu kıyafet yanlış ayarlanması durumunda pilotun kangren olmasına bile yol açabiliyor.

UÇSUZ BUCAKSIZ SESSİZLİK
Kokpitin kapağı kapatıldığında ortalığı beklenmedik ve inanılmaz bir sessizlik kaplıyor. Ne dev motorların, ne de çevredeki uçakların sesi duyulmaz oluyor. Uçak pistte havalandığı an pilot koltuğa yapışıyor. 11 saniye içerisinde uçağın hızı saatte 300 kilometreye ulaşıyor ve uçak havalanıyor. Bir savaş uçağını kullanmak tahmin edilmeyecek kadar kolay. Ufak bir parmak hareketiyle uçağın manevra yapması, yükselmesi, hızlanması sağlanabiliyor. Hızı, 25'inci saniyede saatte 555 kilometreye ulaşıyor. Ve birkaç dakika içerisinde uçak yerden 3 bin 500 metreye yükseliyor.

BASINÇ KOLTUĞA ÇİVİLİYOR
İşin en zor kısmı artan yerçekimi kuvvetine direnebilmek. Uçağın hızı ve yüksekliğine göre pilotun üzerine binen yerçekimi kuvveti 7.3 G'ye (Yani yerçekiminin 7.3 katına) kadar çıkabiliyor. Bu kuvvet, pilotu adeta koltuğuna çiviliyor ve vücudundaki bütün kaslara etki ediyor. İşte bu noktada devreye özel yerçekimi kıyafeti giriyor. Basınç arttıkça yerçekimi kıyafeti de şişmeye başlayarak basıncın pilotu etkilemesini önlüyor. Böyle zamanlarda pilot iki dev el arasında kalmış gibi oluyor. Bir yandan pilotu aşağı bastıran müthiş bir kuvvet, bir yandan da pilotu kaldırmaya çalışan yerçekimi kıyafeti. Bu özel kıyafet olmasa pilot müthiş bir basınç yüzünden parmağını bile kıpırdatamaz hale gelebilir. Ve bütün kanı vücudunun alt kısmına çekildiği için kangren olma, hatta ölüm tehlikesi yaşayabilir.

Harita: Uçağın düşmesi durumunda yönünü bulabilmesi için şart.

Para: Pilot, düşman topraklarına düşmesi durumunda rüşvet vererek canını kurtarabilmek için yanında sürekli olarak belirli bir miktar para ve altın bulunduruyor.

İşaret fişeği: Düştüğü yerde fişeği ateşleyerek arama ekiplerine yerini belli ediyor.

Neon çubuğu: Kırıldığında neon benzeri bir ışık yararak pilotun karanlıkta yolunu bulmasını sağlıyor.

Kol saati: Yerini karargâha bildirmeye yarayan GPS sistemi var.

Güneş gözlüğü: Toza ve güneşe karşı gerekli.

Silah: Pilot yanında silah olarak 9 milimetre tabanca ve kama taşıyor.

Tulum: Özel bir maddeden yapılan tulum pilotun çok düşük ve çok yüksek ısılardan etkilenmemesini sağlıyor.

Botlar: Su geçirmiyor.

www.superbahis.com
www.sigortam.net

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır