kapat
16.08.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor

www.limasollu.com
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

www.borusanmakina.com
 

Ucuz beyaz eşyadan vatandaş dramı çıktı


Türkiye'nin tanınmış markalarına ait beyaz eşya ve elektronik ürünler spot piyasada, mağazalara göre yarı yarıya ucuza satılıyor
Çünkü kısa vadeli nakit ihtiyacını banka kredileriyle kapatamayan tüketici, çareyi vadeli eşya alıp spot piyasada satmakta buluyor

Krizle birlikte nakit sıkıntısına düşen vatandaş, bankalardan kredi alamayınca kendi çözümünü kendisi yarattı. Beyaz eşya şirketlerinin talebi canlandırıp satış artırmak için başvurdukları 13 ay vadeli satışlar evlerdeki eşyaları yenilemek yerine spot piyasaya mal girişini hızlandırdı. Ve vatandaş, en az bir yıl vadeyle satın aldığı buzdolabı, çamaşır makinesi ya da televizyonu spot piyasada yarı fiyatına satıp nakit ihtiyacını giderdikten sonra aylık taksitleri maaşıyla ödeme yolunu seçti.

Beyaz eşya ve elektronikte spot piyasanın varlığı aslında son derece eski. Ancak yeni olan, tedarik zincirindeki değişiklik. Eskiden nakite sıkışan bayilerin ucuza elden çıkardığı ya da yurtdışından kaçak yollarla gelip ucuza satılan bu eşyalar, son ekonomik krizle birlikte vatandaşın da kurtarıcısı oldu. İflas eden, zor durumda kalan ya da ödeme gününe yakın para bulamayan beyaz eşya bayilerinin Doğubank ve Sirkeci piyasasında peşin (spot) çalışanlara malını değerinin daha altında fiyatla satmasıyla beslenen piyasayı, şimdi de kredi kartı borcunu ödeyemeyen ya da acil ödemesi için paraya ihtiyaç duyan vatandaş besler oldu.

KRİZDEN SONRA ARTTI
Beyaz eşya bayilerindeki peşin fiyatın neredeyse yarısına satılan spot piyasadaki ürünler, nakdi olup beyaz eşyaya ihtiyacı olanlar için avantaj yaratırken, satanlar için zararına bir durum oluşturdu. Bankaların kredi vermeyi durdurması, işsizlik ya da düzensiz maaş alma nedeniyle evlere nakit para akışının kesilmesi sonucu bulunan bu çözüm (!) aslında çok pahalı. Çünkü vatandaş 13-14-15 ay vade ile mağazadan 700-800 milyona alıp spot piyasada 400-450 milyona satıyor. Ama nakit ihtiyacı o anda karşılandığı için bu zarar göze alınıyor.

Bayilik teşkilatını iyi kurmuş şirketler bunu iyi takip ediyor. Ancak, krizin de etkisiyle ne bayiye ne de tüketiciye müdahale edilebiliyor. Şirketler de daha toleranslı davranmaya mecbur kalırken bayiler sistemden önemli oranda zarar görmeye başladı. Taksitle alınan malın geri ödemelerinde büyük aksaklıklar yaşanıyor.

Para darlığının bir sonucu
Profilo-Telra Elektronik Grubu Başkanı Göksen Körezlioğlu son dönemde bu tip uygulamalarda ciddi bir artış kaydedildiğini belirtti. Körezlioğlu, "Fabrikalar bayilere mal verirken 2-3 ay vade ile verir. Bayi nakit sıkışıklığı çekiyorsa bu vade farkını düşerek aldığı malı spota daha düşük fiyata devrediyor. Belki o anda vatandaşa veya bayiye faydası var ama uzun vadede her iki tarafa da zarar verecek bir uygulama. İç piyasada satışlar düştü. Para darlığı son haddinde. Dolayısıyla bu yola başvuranların sayısında hızlı bir artış var. Aslında spotçular da bundan çok para kazanmıyor. Çünkü satışlar her yerde belirgin bir azalma yaşıyor. Arçelik, Beko ve Profilo gibi ciddi bayilik teşkilatı olanlar fabrikadan spota mal vermez. Ancak ara bayiler bizden aldığı ürünü spot piyasaya satabiliyor" şeklinde konuştu.

Bütün teklifleri karşılamıyoruz
Doğubank ve Sirkeci'deki dükkanlara mal veren Doğubank şirketinin yöneticisi Ahmet Turan, son dönemde kendilerine başvuran tüketici ve bayi sayısında büyük oranda artış olduğunu kaydetti. Turan, faturalandırılamadığı için tüketiciden mal almadıklarını, ancak bayilerden mal almanın eskiden beri geçerli bir yöntem olduğunu söyledi. Eskiden sadece bayilerin kendisini aradığını kaydeden Turan , şunları söyledi:

"Şimdi günde 10-15 telefon bayilerden, bir o kadar da vatandaştan teklif alıyoruz. Ancak aldığımız bütün teklifleri de değerlendiremiyoruz. Çünkü spot piyasada da satışlarda yüzde 80'lere varan düşüşler var. Ayrıca biz bayilerden ve bazı fabrikalardan da toptan ürün alıyoruz. O nedenle de ürünlerimiz mağazalardan daha ucuz. Mağazalar fabrikadan aldığı malı iki-üç ay vadeli alır. Satarken de o vade farkını üzerine ekler. Ama biz parayı verip ürünü alırız. Birçok yerde tüketiciden direkt ürün alınıyor. İstanbul'da Topkapı'da bu işi yapıyorlar. Gelip 'Elimde buzdolabı var alır mısın?' diye soranların sayısı gittikçe artıyor."

www.sigortam.net
www.superbahis.com

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır