kapat
30.06.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi


Dünyadan
Spor

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Alokurye
 

Havada kargaşa


Yoğun hava trafiği yüzünden Atatürk Havalimanı seyrüsefer cihazları test edilemiyor, eskimiş radarlar da sık sık arızalanıyor. Bu durum, uçuş güvenliğini tehlikeye sokuyor
Günde yaklaşık 500 uçağın iniş-kalkış yaptığı İstanbul Atatürk Havalimanı, havacılıkta hayati önem taşıyan pist ve seyrüsefer cihazlarının yetersizliği nedeniyle uçuş trafiğine cevap vermekte güçlük çekiyor. Bu durum pilotlarla kule görevlilerinin sık sık tartışmalarına neden oluyor. Tartışmaların son örneği ise 3 gün önce yaşandı.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi'ne (DHMİ) bağlı Uçuş Kulesi'nde görevli hava trafik kontrolörü ile yine DHMİ'ye bağlı ILS "Instument Landing System"i (Aletli iniş sistemi) test eden TC-LAA kuyruk tescilli uçağın pilotu arasında Çarşamba günü yaşanan tartışma, yoğun trafik yüzünden sistemin yeterince test edilemediği ortaya çıkardı. DHMİ uçağı piste alçalıyor gibi yapıp, sistemi test etmesi ve bunu defalarca tekrarlaması gerekirken, sadece iki kez yapabildi. İşte, TC-LAA pilotuyla ATC (Hava trafik kontrol) arasında, saat 11.45 gibi hava trafiğinin fazla yoğun olmadığı sırada yapılan konuşma:

PİLOT-KULE TARTIŞMASI
LAA- DHMİ'nin uçuş kontrol uçağı.

ATC- "Air Traffic Control" (Hava trafik kontrol) LAA çalışmanız 08.55'te olacak. Saat 08.43. Yerel saat ise 11.43. (Çalışmadan kastedilen uçağın alçalıyor gibi yaparak aletleri denemesi yani inbound yapması.)

LAA- Efendim 3500 feet sabit geliyoruz pist başına 2-3 mil kala pas geçiyoruz. Çalışmalarınıza engel değiliz efendim. (Pilot, çalışmanın normal hava trafiğini engellemeyeceğini söylüyor. Çünkü, kule 13 dakika sonrasına izin verdi. Bu süre de sadece iniş yapmak adına havada kalmak için uzun bir süre.)

ATC- Efendim nasıl engel olmaz 1.8 (Atatürk Havalimanı pistinin kodu) iniş kalkış kullanılıyor. İnenlerden biri pas geçse ne yapacak. (Kule ise bunun bir risk olabileceğini anlatmaya çalışıyor.)

LAA- Görerek geliyoruz zaten biz de pas geçebiliriz efendim.

ATC- Efendim siz pas geçersiniz de karşıdaki pas geçerse ne olacak.

LAA- Efendim yapmayalım bu şekil yani ne yapalım yani. Sabah konuşmadık mı?

ATC- Mecburuz yani diğer trafiklerden...

PİLOT: SİZİ ŞİKAYET EDERİM
LAA- Efendim bakın iki inbound (ILS'e yaklaşma. Piste iniyor gibi yapmak.) Ben 70 dakikadır uçuyorum. İki inbound yapabildim yani.

ATC- Ne yapabilirim. Onlara mı size mi öncelik tanıyayım?

LAA- Efendim bu uçağın saati 4500 dolar. Şikayet ederim sizi haberiniz olsun.

ATC- Efendim edebilirsiniz mutabıkız. Diğer trafikler de edebilir. Bunu frekansta konuşmayalım onlar da duyuyor. Onlar da yakıt harcıyor. Onlar da bu ülkenin parasını harcıyorlar. Onlar da Türk Hava Yolları. Onların parası başka yerden gelmiyor. Aynı yerden çıkıyor bütün paralar.

LAA- Efendim inbound veremiyor musunuz bize?

ATC- İniş trafiğim şu an 22 milde ondan arkasından uygun bir zamanda inbound vereceğiz.

LAA- Hocam ben 13 mildeyim ya insaf edin ya. (Yakında olduğunu ve bu süre içinde çalışmayı yapabileceğini ima ederek.)

ATC- Efendim siz 13 mildesiniz daha önce de bir trafiğim var o da yaklaşık 10 milde. En son 20 milde olandan trafikten sonra inbound vereceğim 3.6'ya.

LAA- Hocam bize iniş verin tamam, iniyoruz. (Pilot tüm programı iptal ediyor.)

YİNE RADAR ARIZASI ÇIKTI
Atütürk Havalimanı'nda önceki gün yine radar arızası çıktı. Arıza yüzünden uçaklar 1 saat süre ile havada tur atarken, THY'nin Zürih ve Paris uçaklarının Sabiha Gökçen Havaalanı yerine, İzmir Adnan Menderes Havalimanı'na gönderilmesi maddi kayba yol açtı.

THY yetkileleri, arızanın genel radarda meydana gelmesi nedeniyle uçakların Sabiha Gökçen'e yönlendirilemediğini ve İzmir'e gönderildiğini söyledi. Sabiha Gökçen Havaalanı yetkilileri ise, "Atatürk Havalimanı Kulesi'nin bizim frekansımıza yönlendirmesi halinde uçaklar bizim havaalanımıza inebilirlerdi" iddiasında bulundu.

Cevdet ÖZDEMİR

www.sigortam.net

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır