kapat
06.06.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

itsakiss
 

Toyota Türk de ihracat kervanına katıldı


Dünyanın sayılı otomobil devlerinden olan Toyota, Türkiye operasyonunu genişletme kararı aldı. Açıklama bizzat Türkiye'ye gelen şirket 2. Başkanı Fujio Cho tarafından yapıldı
Türkiye pazarına Sabancı Grubu ile ortaklık kurarak 1990 yılında giren Japon otomotiv devi Toyota, 2002'den itibaren Türkiye'den ihracata başlıyor. Toyota, 350 milyon dolar yatırımla kurulan Adapazarı fabrikasına 400 milyon dolar daha ek yatırım yaparak burada Corolla (new generation), Corolla (station vagon) ve şu anda fizibilitesi yapılan yeni bir modeli üreterek Avrupa'ya ve İsrail gibi ülkelere ihracat yapacak.

Türkiye'ye ilk kez gelen ve önceki gün bir basın toplantısı düzenleyen Toyota Motor Corporation İkinci Başkanı Fujio Cho, "Ülkeniz bizim için çok önemli" diyerek, Avrupa'daki üç fabrikadan birini Türkiye'de kurmalarının, bu önemin göstergesi olduğunu söyledi. Şubat 2002'den itibaren Adapazarı'ndaki fabrikadan ihracata başlayacaklarını anlatan Fujio Cho, "İhracat için niçin bunca yıl beklendi?" şeklindeki soruyu şöyle yanıtladı:

HEDEFİMİZ TÜRKİYE İDİ
"Yatırım kararı verdiğimizde önceliğimizin Türk pazarı olacağını düşünmüştük. İhracat kararı ise uzun dönemdeki Avrupa stratejimiz ile tutarlıdır. Bugün Türkiye'deki fabrika ve diğer 2 fabrikamız Avrupa'daki üretim stratejimizi saptayacak. İhracatla ilgili olarak başından beri tutarlıyız. Önemli olan bizim mutlu olmamız değil, fabrika ve Türkiye'nin mutlu olması." İlk yıl için ihracat hedeflerinin 40 bin adet olduğunu söyleyen Fujio Cho, "2004 yılına kadar kapasiteyi artırarak yılda 120 bin adet ihracat planlıyoruz. Türkiye pazarı için Avrupa'daki diğer fabrikalardan ithalat yapılması da düşünülüyor" dedi.

2002'DE YENİ MODEL
Toyota önümüzdeki yıldan itibaren yeni modelle birlikte Türkiye'deki üretim kapasitesini 140-150 bin adede çıkarmayı hedefliyor. Fujio Cho, IMF'nin desteğiyle Türkiye'deki krizin aşılacağına inandıklarını belirterek, "Önümüzdeki yıl ülkenizin ekonomisine katkımız olacak" diyor.

Toyota'nın Avrupa'da üç fabrikası var. İngiltere, Fransa ve Türkiye'deki bu fabrikalar Avrupa pazarı için üretim yapıyor. Türkiye'de Corolla, İngiltere'de Avensis ve Corolla (Hatch back), Fransa'da Yaris üretiliyor. Bu üç model, Avrupa pazarı üretiminin temelini oluşturuyor. Türkiye pazarı, nüfus ve jeopolitik konumu nedeniyle Toyota için çok önemli. Geçmişte Türkiye pazarında yüzde 10 payı olan Toyota, bunun yüzde 3'e düşmesine rağmen uzun dönemde birinci sırada olmayı hedefliyor. Gelecek yıl hedefi ise pazar payını ikiye katlamak.

Türkiye gerçek bir otomotiv üssü oluyor
Türkiye, 1990'lı yıllardan itibaren otomotiv sanayiinde ciddi değişimler yaşadı. Ortaklarla tam entegrasyona giden Türk firmaları basit bir lisansör olmaktan çıktı. Kapasite ve teknoloji yatırımlarına devam edildi. Şu anda Türkiye otomotiv sanayiinin portföyünde proje ve teşvik belgesine bağlanmış (Toyota'nın ihracatıyla birlikte) yıllık 450-500 bin adet ihracat var. Bunun bedeli yan sanayii ile birlikte 6 milyar doları buluyor. 2000'de 2.5 milyar dolarlık ihracat yapan sektörün 2001 ihracatı yüzde 80 artışla 3.5 milyar doları bulacak. Ve Türkiye 2002 yılında dünyanın önemli otomotiv üslerinden biri haline gelecek. 2003'te hedef Türkiye'nin en fazla ihracat yapan sektörü olmak. Telaffuz edilen ihracat rakamı yaklaşık 5 milyar dolar. İşte örnekler:

Ford Otosan, sadece Türkiye'de üreteceği yeni modeli 2002'de üretim bandından çıkaracak. Tek bir ürünle yılda 1 milyar dolarlık ihracat yapacak.

Tofaş Fiat, Türkiye'de üretilmeye başlanan Doblo'nun ihracatından 760 milyon dolar kazandıracak. Diğer modellerle birlikte ihracatı 1 milyar dolar sınırına geliyor.

Renault, Türkiye'den tüm dünyaya Megane station vagon gönderiyor. Bu yıl 85 bin adet ihracat yapacak olan Renault 900 milyon kazandıracak.

Hyundai'nin, yaz ortasında yeni projesini açıklaması bekleniyor. Proje hayata geçtiğinde Hyundai hem mevcut bir model hem de yeni bir modelden yılda 60 bin adet ihraç edecek. Hyundai bu proje ile yılda 350-400 milyon dolar ihracat yapmayı hedefliyor.

Honda da, sadece Türkiye'de üretip ihraç edeceği bir modelle ilgili çalışmaları gizlilikle sürdürüyor. Bunlara Mercedes, BMC, Karsan, TIRSAN ve yan sanayinin potansiyeli de eklenince, Türkiye ciddi bir merkez olma yolunda ilerliyor.

'Sabancı ile bir sorunumuz yok'
1990'da kurulan ToyotaSa'nın ortaklık yapısı yüzde 50 Sabancı, yüzde 40 Toyota, yüzde 10 Mitsui idi. Ekim 2000'de yapılan değişiklikle Toyota yüzde 65, Sabancı yüzde 25, Mitsui yüzde 10 hisseye sahip oldu. Pazarlama şirketinde de yüzde 65 Sabancı, yüzde 25 Toyota, yüzde 10 Mitsui'nin payı var. Yeni yapılanmayı değerlendiren Fujio Cho, "Bir mutabakata vardık. Herkes kendi uzmanlık alanına konsantre olacak. Aramızda sorun yok. Herkesin daha verimli çalışması için böyle bir ayrım yapıldı."

Derviş'e moral
Eşi Catherine ile İstanbul'a gelen Kemal Derviş'e Şevket Sabancı'nın Kandilli'deki yalısında Toyota Corolla'nın yeni modeli gösterildi. Tanıtımda Sakıp ve Güler Sabancı'nın yanı sıra Sabancı Holding'in CEO'su Hazım Kantarcı da bulundu. Yeni model, Türkiye'nin sıkıntılarını ihracatla aşacağına inanan Kemal Derviş'i keyflendirdi.

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır