kapat
30.05.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

ciceknet

Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Garildi
 

Bireysel emeklilik cazip hale gelmeli


Bireysel emeklilik sisteminde yer alan kişilerin istedikleri an başka bir şirkete geçerek parasını çekme özgürlüğü sigortacıları bu alana girmeye korkutuyor
Uzun süren tartışmalardan sonra Meclis'ten geçen Bireysel Emeklilik Yasası, Mart 2001'de Sigorta Denetleme Kanunu'na yapılan ilavelerle çözüme kavuştu. Yasaya göre uygulama yönetmelikleri, altı ay içinde yayımlanacak ve emeklilik şirketleri bu tarihten itibaren kuruluş çalışmalarını başlatacak. Ancak sigortacılar, Bireysel Emeklilik Kanunu'nun, yapılan tüm revizyonlara rağmen hala bir takım sorunların çıkabileceğini söylüyor. Sigorta şirketleri özellikle kişilere istedikleri zamanda başka bir şirkete geçme ve paralarını çekme özgürlüğü tanınması gibi uygulamaların, sistemi şirketler açısından cazip olmaktan çıkardığını savunuyor. Yasadan kaynaklanan olası sorunları minimuma indirebilmek için bazı önlemleri almanın şart olduğunu belirten Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketler Birliği Genel Sekreteri Bilgi Kongar, sigortacıların önerilerini ve görüşlerini şöyle özetledi:

* Yasada pek çok konunun açıklan-ması yönetmeliklere bırakıldı. Bu yönetmelikler hazırlanırken yasaya uygunluk ve uygulanabilirlik açısından mutlaka sektörün görüşü alınmalı.

* Bugüne kadar sektör olarak birikimli hayat sigortaları ile bireysel emeklilik uygulanmasının rakip olmaması ve bunların birbirini tamamlayan iki sistem olarak ortaya konulması gereği üzerinde duruldu. Ama gelinen aşamada özellikle vergi kanunlarında öngörüldüğü haber alınan düzenleme, sosyal güvenlik sisteminin bu iki kurumu karşı karşıya getirecek bir nitelik sunuyor. Hayat sigortaları için düşünülen haksız vergi kısıtlamaları ve tasarılar Parlamento'da görüşülürken düzeltilmeli.

* Katkı paylarının matrahtan indirilmesi ile ilgili yüzde 10 oranı ve yıllık asgari ücretin tutarına kadar olan genel sınırlama yetersiz. Bugün asgari ücretin 140 milyon lira civarında olduğu göz önünde bulundurulursa yıllık bağışıklık tutarı 1 milyon 680 bin lira oluyor ve bu tutar ABD'de 30 bin dolar civarında.

VERGİ ÖNLEMLERİ YETERSİZ
* Gönüllülük esasına dayanan sistemin başarısı için vergi önlemlerinin yeterli olması, sistemin başarısının temel koşuludur, dolayısıyla dönem sonunda birikimin tamamına yüzde 25 oranında istisna uygulamak ve tasarruf üzerinden menkul sermaye iradı gelir vergisi almak anlamını taşıdığı için katılımcıyı ürkütecek.

* Yasada özgüven sözü geçmiyor. Bunun uygulamaya yansıyan olumsuz sonuçları olacak. Emeklilik şirketleri, işverenin görev kabul etmediği bir ortamda tanıtım ve pazarlama etkinliklerini tek tek bireylerle görüşerek gerçekleştirmek zorunda kalacak. Böyle bir saha çalışmasında maliyetler büyük ölçüde artacak ve birey psikolojik sapmaya uğrayacak.

* Katılımcıların talepleri halinde birikimlerin bir hafta içinde bir başka şirkete devredilmesine olanak veriliyor ve fonlar arasında nakit akışkan hale geliyor. Şirketlerin birbirinden müşteri kapma konusunda aşırı rekabete girmeleri ve bu sebeple sistemin kısa sürede kötüye kullanılır hale gelme olasılığı çok yüksek.

* Katılımcılara birikimlerini istedikleri anda çekme ve sistemden ayrılma özgürlüğü veriliyor. Oysa emeklilik fonlarının başarısının temel koşullarından biri nakit girişindeki devamlılıktır.

* Fonların performansı ile ilgili olarak yasada hiçbir önlem öngörülmedi ve fon getirilerinin düşük olması sistemi işlemez hale getirecek.

Ülkenin yakın geçmişinde yaşanan bazı uzun vadeli tasarruf ve yatırım organizasyonları olumlu sonuçlar vermediğinin altını çizen Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketler Birliği Genel Sekreteri Bilgi Kongar, konut edindirme yatırım fonu, tasarruf teşvik fonu, MEYAK kesintileri ve tasarruf bonosu uygulamalarının halkın belleğinde silinmez izler bıraktığını ve SSK ve bankacılık sektörünün bunlara eklenmesi halinde olumsuz bir tablo ile karşı karşıya olunduğunu belirtiyor.

Yeni emeklilik yasası neler içeriyor?
Yasaya göre şirketlerin, asgari 20 trilyon lira ile sermaye kurması ve emeklilik şirketlerinin kuruluşuna Hazine Müsteşarlığı'nın bağlı bulunduğu bakanlıklardan başlayarak bir yıl içinde emeklilik branşında çalışabilmek için ruhsat almaları gerekiyor. Emeklilik şirketlerinin üç ay içinde en az üç ay emeklilik yatırım fonu kurmak için SPK'ya başvurmalarını ve emeklilik sözleşmelerinin hazırlanmasının, sözleşme imzalanmasının, katılımcılar adına hesap açılmasının ve katkı paylarının tahsil edilip yatırım fonlarına aktarılması işlerinin, şirketlerin diğer görevini oluşturması gerektiğini öngören yasa, şirketlerin katılımcıların birikimleri konusunda bilgilendirilmesi ve onlardan gelecek devir taleplerinin bir hafta içinde yerine getirilebilmesi için altyapının sağlanmasının gereği üzerinde duruyor.

Bireysel emeklilikte yanlış zamanlama
Demİr Hayat Sigorta Genel Müdürü Muhittin Yurt, bireysel emeklilik yasasının ekonomik kriz ortamında yürürlüğe giriyor olmasının, beklentilerin ertelenmesine neden olacağını söyledi. Yurt, özellikle yabancı sermayenin ülkedeki yatırım kararlarında önemli bir kriter oluşturan enflasyon muhasebesi ve vergi uygulaması ilişkisinin, sermayenin reel değerini koruyabilmesini teminen düzenlenmesinin şart olduğunu belirtti. Yurt sözlerine şöyle devam etti: "Ulusal tasarruflarımızın büyük bölümü kaybettiğimiz kriz ortamında bireylerin tasarruflarını emeklilik planları içinde değerlendirmelerini beklemek iyimserlik olacaktır. Aslında bireysel emekliliğe mevcut yapısı itibariyle uzun vadede yapılacak düzenlemeler öncesi bir altyapı oluşturmakta fayda var. Zorunlu olmayan bir bireysel emeklilik uygulaması ile çok büyük sayılara erişmeyi beklememeliyiz."

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır