kapat
25.05.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

ciceknet

Dünyadan
Spor

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Finansbank

 
ŞELALE KADAK(skadak@sabah.com.tr )

Almanya'ya 'beyaz' taşınır!

Üniversite birinci sınıf öğrencilerine 'Nakliyeci Almanya'ya ne taşır?' diye sorulur. 17-18 yaşındaki öğrencilerin verdiği cevap çok ilginçtir: "Beyaz"

İşte bu çarpıcı cevap, Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nde (UND) Saffet Ulusoy'un tam 21 yıl süren saltanatına son vererek Şubat'da başkanlık koltuğuna oturan Çetin Nuhoğlu'nu ve onun gibi düşünenleri harekete geçirir. Nakliyecilerin yok olan itibarlarını yeniden kazandırmak kolay olmasa gerek. Ne de olsa, armatörü nasıl tanımlarsın sorusuna, "elinde purosu, şapkalı, göbekli (!) ve zengin" cevabı verilir ancak nakliyeci neredeyse kaçakçılıkla özdeşleştirilir.

500 bİn kaçak
'Önce eroindi şimdi insan da kaçırıyorlar' diyenler kimi nakliyecileri fena halde üzüyor. İmajlarının bu kadar kötü olmasına artık tahammülleri kalmamış. Nuhoğlu'yla sohbet ediyoruz. Her yıl 500 bin insanın doğudan batıya geçtiğini ve geçenlerin yüzde 90'ının gemi kullandığını hatırlatıyor ancak hep tırlarla geçtikleri yönünde bir inanış olduğundan yakınıyor. Peki bu imaj nasıl düzelecek?

Zorlu geçen seçimlerde 800 üyeden 396'sının oyunu alarak başkanlığa seçilen Nuhoğlu, işinin zor olduğunu biliyor.

UND, dertlerini Ankara'ya duyurabilmek için şimdiye kadarki en geniş katılımlı toplantısını dün gerçekleştirdi. Siyasilere, nakliyecilerin sadece Türkiyeli olmaktan vazgeçtiği duyuruldu. Bir yandan imajın değişmesi için çalışacakları diğer yandan da uluslararası pazarlara açılacakları anlatıldı.

Nuhoğlu'nun başkanlık koltuğuna yapışmayacağını ilan etmesi ne güzel. Yeniden yapılanma için yönetim kurulunun dışında tam 202 kişiye görev vermesi de. Öyle ya, Türkiye'de sevil toplum örgütlerinde bir kaç kişi çalışır, gerisi de genelde hiçbirşey yapmaz. UND bunun tersini yapıyor ve 11 bölge, 15 ülke ve 12 konu da çalışma grupları kurarak harekesi çalıştırıyor!

900 mİlyar dolar
23 bine yakın treyleri olan sektörün en büyük derdi bir yılda gerçekleştirilen 170 bin taşımanın 80 binini yabancı şirketlerin yapması. Nuhoğlu'nun verdiği bilgiye göre, 2000 yılında bir önceki yıla göre yabancıların yaptığı taşıma yüzde 23'ten 30'a çıkmış. Neden? Nuhoğlu'na göre, nakliyeciler kendilerine olan özgüvenlerini, itibarlarını kaybetmişler. En kötüsü de geleceklerini... Oysa yılda 9 milyon ton mal tırlarla taşınıyor. Gemilerle taşınan mal 49 milyon ton olmasına rağmen, tırlarla taşınan malların parasal değeri tam 9 kat daha büyük.

Dünyadaki taşıma pazarının parasal büyüklüğünü duyunca siz de şaşıracaksınız. Tam 900 milyar dolar. Belli ki, şimdiye kadar bu pazar bizim sektörün dikkatini çekememiş. Nuhoğlu, 'Artık çekmek zorunda" diyor. Onun için de başkanlık süresi olan 4 yılı içinde, günde en az 6 saat UND için çalışmaya başlamış. Başkan iddialı. Sektörün 1.5 milyar dolar olan yıllık döviz girdisini yukarlara çekebilmek için yurtdışı pazarlarını Türk nakliyecileriyle tanıştıracak.

Gürbulak da düzelecek nakliyecinin imajı da
KuŞkusuz nakliyecilerin bozulan imajının değişmesi için gümrüklerin modernize edilmesi şart. Öğreniyoruz ki, UND, önemli gümrük kapılarından Gürbulak'ın baştan aşağı yeniden yapılanmasına, otomasyona geçmesine talip olmuş. Yap-işlet-devret modeliyle 10.5 milyon dolarlık bir yatırım için hükümete "Biz yapmaya hazırız" diyen UND şimdi cevap bekliyor. Nakliyeciler, gümrüklerin imajının düzelmesinin kendi imajlarının da düzelmesini sağlayacağına inanıyor.

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır