kapat
18.05.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

ciceknet

Dünyadan
Spor

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

iste yatirim
 

THY'den indirimli bilet manevrası


THY, asker, basın ve milletvekillerine yaptığı indirimli uçuşları ustaca bir manevrayla tırpanlıyor. Artık indirimli uçmak isteyen yolcu, en yüksek fiyattan bilet almak zorunda
Milletvekilini, askeri, özürlüyü indirimli biletle taşıyan THY, Haziran ayında geçeceği ücret çeşitlemesinde 'cin gibi bir manevra' ile indirimli bilet külfetinden sıyrılıyor. Gelecek aydan itibaren üç farklı tarife uygulamaya başlayacak olan THY, indirimi en yüksek fiyatlı bilet üzerinden yapacak. Böylece şirkete külfet olan birçok indirim sıfırlanacak.

THY, Haziran'da yapacağı yeni fiyat ayarlamasıyla en popüler hatları "yıllık bilet" adıyla satacak. Bu sınıfa uygulanacak bilet zammı yüzde 25'i bulacak. THY, böylece bir kalemde yüzde 50 olan asker indirimini yüzde 25'e, milletvekili ve basın indirimini yüzde 5'e özürlü indirimini de yüzde 15'e çekecek.

ÜÇ FARKLI TARİFE
Kemal Derviş'in desteği ile zam özgürlüğüne kavuşan THY yönetimi önümüzdeki hafta geniş bir tanıtım toplantısı ile "İç Hatlar Ücret Çeşitlemesini" anlatacak. Yeni dönemde tüm masraflarını kısmaya çalışan THY, bu geçişi indirimlerden gelen zararı azaltmak için fırsat olarak kullandı.

OHAL Bölgesi'ne yaptığı yüzde 50 indirimli uçuşlar nedeniyle birikmiş zararı 17 trilyonu bulan THY, aslında tüm indirimli uçuşları devre dışı bırakmak istiyor. Bu rakamı görev zararı olarak işleyemediği için ticari zararlar hanesine yazan THY, "İndirimli uçuşları kaldıramıyorum" diyemedi. Bunun yerine indirimlerin bilançoya verdiği zararı hafifletme çalışmasını başlattı. Yapılan manevra da bu doğrultuda geliştirildi.

Fiyatta çeşitilik dönemi
Ücret çeşitlemesine giden THY'den bundan sonra bilet almaya giderken, dönüş süresi büyük önem taşıyor. Üçlü sisteme geçen THY'nin yeni uygulamasının özü şöyle:

* YILLIK BİLET: Eğer bir yere gün içerisinde gidip gelecekseniz ya da 5 gün önceden dönüş yapacaksanız, en pahalı olan yıllık biletten almak zorundasınız. Bu biletin özelliği en yüksek bedeli ödediğiniz için yıl içinde istediğiniz an kullanma şansınız olması. Eğer ben uçakla gidiyorum, otobüsle geleceğim derseniz yine yıllık bilet alacaksınız, tabi sadece gidiş parasını ödeyerek.

* ÜÇ AYLIK BİLET: Tatile ya da iş gezisine gidip en az 5 gün kalacaksanız, en uygun seçenek bu bilet. Fiyatı yıllık biletin altında, ama ikinci pahalı seçenek. 5 günden önce dönmeye karar verirseniz, dönüşte en pahalı uygulama olan yıllık bilet ücretine razı olmak zorundasınız. Ancak 5 günden sonra üç aylık dönemde istediğiniz anda kullanma imkanınız var.

* AYLIK BİLET: Ucuz uçuş için en uygun seçenek. Ancak işadamı iseniz ve kısa süreli bir yere gidip geliyorsanız işinize hiç yaramayacak. Çünkü aylık bilet aldığınızda uçtuğunuz yerden en erken 8 gün içerisinde geri dönebiliyorsunuz. Ondan önce dönerseniz yine yıllık bilet parası ödemek zorundasınız. THY aradaki farkı istiyor.

Verin parayı uçurayım vekilinizi
Kamu bankalarında görev zararı uygulamasını sona erdiren devlet, aynı yöntemi özelleştirme kapsamındaki Türk Hava Yolları (THY) için de kullanacak. Üç yıldır arka arkaya zarar eden THY bu zararın içinde büyük pay sahibi olan indirimli biletler için önlem almaya hazırlanıyor. Devlet Bakanı Yüksel Yalova, THY'de aynı kamu bankalarında olduğu gibi "Önce para, sonra emir" uygulamasına geçileceğini belirterek, şöyle konuştu:

"Askerlere ve milletvekillerine yüzde 50 indirim var. Askerlerden alacağımız 90 milyon doları tahsil edemedik ama bu paranın vergisini ödüyoruz. Milletvekillerine verilen indirimli biletin maliyeti ise 4.5 milyon dolar. Artık görev zararlarının bütçede karşılığı olması kararını aldık. Yani milletvekillerine yapılan indirimli biletlerin karşılığını Meclis bütçesinden, askerlere yapılan indirimin karşılığını Milli savunma Bakanlığı bütçesinden karşılanmasını isteyeceğiz. Eğer Meclis milletvekillerinin indirimli biletlerinin karşılığını kendi bütçesinden verirse, vekiller indirimli uçmaya devam eder. Yoksa normal fiyattan bilet alabilecekler" dedi.

Hacer GEMİCİ -Şule TÜRKER/ANKARA

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır