|
|
|
Kayıtdışına ödül yasası
Hipermarketlere göre şehir ticaretini bakkallara bırakmak, tüketiciyi cezalandırmak ve kayıtdışı ekonomiyi teşvik etmek anlamına geliyor
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın, 2 bin 500 metrekarenin üzerindeki marketlerin şehir dışına taşınmasını öngören yasa tasarısı, 100 üyeli Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD)'ni harekete geçirdi. Esnafı korumak gerekçesiyle hazırlanan tasarının, sektörden hiç kimsenin fikri alınmadan düzenlendiğini öne süren AMPD Yönetim Kurulu Başkanı ve Çarşı Büyük Mağazacılık Genel Müdürü Selim Yekta Işık, "Tasarının hem içerik hem de esas açısından zaafiyetleri var" dedi.
GEREKÇE YERSİZ
Türkiye'de toplam perakende tiracetin yüzde 70'inin hâlâ bakkalların elinde olduğunu söyleyen Işık, bu oranın da yasanın temel gerekçesini tartışmalı hale getirdiğini belirtti.
Tasarının serbest rekabet kurallarına ve tüketici tercihine ters düştüğünü savunan Işık, "Şu anda dünyadaki trend serbest rekabet ve tüketici tercihidir. Akan suyu tersine çevirmek imkânsızdır" dedi. Selim Yekta Işık, Cuma günü ya da önümüzdeki Çarşamba günü Ankara'da, başta Sanayi ve Ticaret Bakanlığı olmak üzere bir dizi temaslarda bulunacaklarını da bildirdi.
Milli gelirin yüzde 40'ına vardığı tahmin edilen kayıtdışı ekonomiyi engellemenin ve vergi adaletini sağlamanın yolunun, perakende ticaretinin yurt çapında yaygınlaşmasından geçtiğini ifade eden Işık, şöyle konuştu: "Sadece gıdadaki 5 perakendeci 2000'de 10 milyon dolar KDV, 5 milyon dolar Kurumlar Vergisi ödemiş. Modern perakende ticareti, sadece gıda ve hazır giyim alanında 10 milyar dolarlık KDV potansiyeli yaratıyor."
YASAL KARMAŞA
2 bin 500 metrekare üzerindeki modern mağazaların mücavir alan dışına kurulması zorunluluğunun Türkiye gibi nüfusu hızla gelişen bir ülkede, kentlerin gelişme süreciyle çeliştiğini savunan Işık, "Bugün mücavir alan dışında olan bir nokta, yarın bunun içinde kalabilir. Henüz kadastrosu tamamlanmamış ve yerel yönetimlerin kritik sorunlarla boğuştuğu Türkiye'de ülke çapında kurallar getirmek mümkün görünmüyor. Ayrıca mevcut modern mağazaların yeniden ruhsata bağlanması için tasarlanan süreç tartışmalara ve yasal karmaşaya açıktır" diye konuştu.
Taslakta neler var?
* 300 metrekarenin üzerinde satış alanına sahip marketlerin kuruluşu Sanayi Bakanlığı iznine bağlıdır. İzin almayan projelere belediyelerce ruhsat verilmez.
n İzin talepleri, bölgedeki nüfus, arz-talep, esnaf ve sanatkarın durumu gibi bir dizi kriterle birlikte kamu yararı göz önünde bulundurularak değerlendirilir.
* Bakanlığın izin vermemesi durumunda aynı yer için yeni talepler 3 yıl süreyle reddedilir.
* 2500 metrekareden büyük mağazalara ancak belediye mücavir alanları dışında olmak kaydıyla izin verilebilir.
* Kanun yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette bulunan büyük mağazalar izin almak için Bakanlığa başvurur. Beş yıl içinde izin verilmeyen mağazaların faaliyetlerine son verilir.
Niçin karşı çıkılıyor?
* Sadece gıda ve hazır giyim alanında 10 milyar dolar seviyesinde KDV potansiyeli yaratıyor.
* Malın tüketiciye ulaştırılmasında dağıtım kanallarının sayısını azaltarak toplam maliyeti düşürüyor. Her mağaza için metrekare başına 300-500 dolar yatırım anlamına geliyor. Bu da ekonomik gelişmeye katkı sağlıyor.
* Halen yaratılmış 300 metrekare ve üzerindeki alana sahip marketlerde 2 milyon metrekare içinde toplam 40 bin kişiye istihdam sağlanmaktadır.
* Özellikle kendi markalı ürünleri için KOBİ'lerden alım yaparak bu işletmelerin gelişmelerine katkı sağlıyor.
Erkekler kıstı, kadınlar kozmetiğe saldırdı
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği Başkanı Selim Yekta Işık, krizden sonra sektörün kaybının yüzde 40'lar düzeyine ulaştığını belirtti. ışık, sözlerine şöyle devam etti: "Bunun bir bölümü müşteri kaybı, geri kalanı da alışveriş miktarındaki azalmadan kaynaklandı. Ekonomik istikrarsızlık ve orta sınıfın güçlenememesine bağlı olarak sektörde büyüme sıkıntısı yaşanıyor. Kriz ortamında ciddi bir talep daralması var. İşletmelerin giderlerinde ciddi artış söz konusu. Sektörde yatırımlar belirsizleşti. En sıkıntılı olan erkek giyimi. Yüzde 50 daralma var. En fazla gelecek kaygısı duyan kişi evin erkeği. Fakat kozmetik satışlarında ciddi bir artış gözleniyor"
Erkekler kıstı, kadınlar kozmetiğe saldırdı
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği Başkanı Selim Yekta Işık, krizden sonra sektörün kaybının yüzde 40'lar düzeyine ulaştığını belirtti. ışık, sözlerine şöyle devam etti: "Bunun bir bölümü müşteri kaybı, geri kalanı da alışveriş miktarındaki azalmadan kaynaklandı. Ekonomik istikrarsızlık ve orta sınıfın güçlenememesine bağlı olarak sektörde büyüme sıkıntısı yaşanıyor. Kriz ortamında ciddi bir talep daralması var. İşletmelerin giderlerinde ciddi artış söz konusu. Sektörde yatırımlar belirsizleşti. En sıkıntılı olan erkek giyimi. Yüzde 50 daralma var. En fazla gelecek kaygısı duyan kişi evin erkeği. Fakat kozmetik satışlarında ciddi bir artış gözleniyor"
|
|
|
|