kapat
20.04.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

Kangurum

Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Finansbank

 

Türkiye'nin dolar fabrikası


Ekonomik programa büyük destek Tofaş'dan geldi. Üç vardiyada çalışan fabrika bu yıl 105 bin Doblo ihraç ederek, 670 milyon dolar getirecek. Bu 100 bin ithal otoya eşit bir rakam
Şimdiye kadar tek bir ürünle Türkiye'nin en büyük ihracatını gerçekleştirecek olan Tofaş, krizle yatıp krizle kalktığımız şu günlerde reel ekonominin pozitif sesi oldu.

Tofaş Murahhas Azası Jan Nahum'a göre, bu yıl Türkiye'de iyimser tahminle 250 bin, kötümser tahminle ise 200 bin otomobil satılacak. Bu otomobillerin yaklaşık 100 bin adedini ise ithal otolar oluşturacak. Buna karşılık Tofaş Fiat fabrikasında üretilen Doblolar'ın bu yıl 105 bin adedi başta İngiltere, Fransa, İtalya, Almanya olmak üzere dünyanın her tarafına ihraç edilecek. Yani Türkiye'ye girecek olan 33 ithal markanın toplam satışlarından daha fazla Doblo ihracatı yapılacak.

İşte bu nedenle Tofaş'ın Bursa'daki fabrikası büyük bir hızla üretim yapıyor. Devalüasyonun belki de en büyük pozitif etkisini ihracata çalışan bu fabrika yaşıyor. Çünkü 5300 çalışanından hiçbiri işten çıkarılmadı. Bu rakamın 2800'ü sadece Doblo için çalışıyor.

Jan Nahum, 3 vardiya çalışan fabrikanın yeniden kazandığı rekabet gücünden dolayı çok memnun. Nahum, "Derviş'in programının iki tane bacağı vardı. Turizm ve ihracat. Turizmde durum kendini göstermeye başladı. İhracat ise yılın son çeyreğinde belli olacak. Biz ihracatla para kazanacağız. Sadece Doblo ihracatından 760 milyon dolar gelecek" diyor.

Devalüasyonun kendilerine rekabet gücünü yeniden kazandırmasından da mutlu olan Nahum, 2001 yılında enflasyon oranının devalüasyonun altında kalmasını umut ediyor. Tofaş fabrikası sadece Doblo ihracatına yönelik çalışmıyor. Dünya otomobili olarak lanse edilen Palio Weekend'lerden ise her ay bin adet tüm dünyaya ihraç ediliyor. Bunların da ötesinde en önemli gelişme daha önce fiyat tutturulamadığı için bir türlü gerçekleştirilemeyen 5 kapılı Palio ihracatı devalüasyonun ardından hayata geçiriliyor. Tofaş, bu projeyi fiyatları daha rekabetçi olan Brezilya'ya kaptırmıştı.

PALİO'DA SIRAYA GİRDİ
Üstelik Nahum'un verdiği bilgiye göre, şu anda Brezilya'da üretilen 3 kapılı Palio'ların da Türkiye'de üretilmesi için fizibilite çalışması başladı. Yine devalüasyonun pozitif etkisiyle Tofaş Fabrika'nın Fas, Mısır, Güney Afrika, Hindistan ve Polonya'ya parça ihracatını da artırma imkanı doğdu. Sadece Tofaş'a üretim yapan 160 tane yan sanayi şirketi bulunuyor. İhracatın sürmesi, bu şirketlerin de ayakta kalmasını sağlıyor. Nahum, bu şirketlerin de rekabet gücünün arttığını söylüyor.

Doblo'nun tanıtımıyla topluma moral verdik
Kemal Derviş'in ekonomik programı açıkladığı Cumartesi günü, Tofaş da Doblo'nun binek versiyonunun tanıtımını gerçekleştirmişti. Tofaş Oto Ticaret Genel Müdür Yardımcısı Murat Selek, "İç piyasada yapılmayacak bir şeyi yaptık" diyor.

Ne de olsa, işsizliğin arttığı, insanların morallerinin birşeyler satın alacak kadar iyi olmadığı bir durumda Doblo'nun tanıtımını yapmak büyük risk olabilirdi. İnsanların dertleri başkaydı çünkü. Ama öyle olmamış. Tofaş risk alarak yeni binek modeli neşeli, esprili anlatımlarla tüketiciye tanıtıldı. Nahum, kampanyayı özellikle Derviş'in programını açıkladığı güne denk getirdiklerini söylüyor. Amaç programa fiilen katkıda bulunmak ve Tofaş çalışanlarına, bayilerine moral vermekmiş. Nahum, show-room'lara gelen insan trafiğindeki artışa da dikkat çekiyor.

Sponsorluğa devam
Şirketler krizde tedbirlere başlarken ilk yaptıkları bazı harcamaları kesmek. Örneğin sponsorluklar gibi. İşte bu nedenle, Türkiye Otomobil Rallisi'nde Tofaş'ın sponsorluğunun devam etmesinin nedenini merak ediyoruz. Jan Nahum, sosyal sorumluluk gereği bu tür aktivitelere destek olmayı sürdüreceklerini ve krizin bu kararlarını etkilemeyeceğini söylüyor.

ŞELALE KADAK

 
Gündemi en çok nereden takip ediyorsunuz?

İnternet Haber Portalları
Günlük Gazete
Televizyon
Radyo

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır