kapat
24.03.2001
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Finansbank

 

Fiat 'Devalüasyon' dedi biz onları dinlemedik


Tofaş CEO'su Nahum, Fiat'ın kendilerini devalüasyon için uyardığını belirterek, "Onları dinlemedik, programa çok inanmıştık. Onlar ise projelerini devalüasyona göre yaptı" dedi
Yaşanan ekonomik kriz dev holdingleri hedeflerini revize etmeye zorlarken, Türkiye'de yatırım yapan yabancı şirketlerin krizi daha önce öngördükleri ortaya çıktı. Tofaş ile birlikte yatırımı bulunan İtalyan Fiat ile Telecom Itaila Mobile (TIM), devalüasyonu önceden öngörerek, projelerini planladı.

Tofaş Murahhas Azası ve CEO'su Jan Nahum, İtalyan ortakları Fiat'ın Türkiye'de devalüasyonu öngörerek uyarıda bulunduklarını, ancak kendilerinin buna inanmadığını söyledi. Türkiye'deki devalüasyonu öngören diğer bir İtalyan şirket Telecom Italia Mobile (TIM) ortağı İş Bankası ile birlikte yeni GSM operatörü Aria için 3 milyar dolar harcadı. TIM yetkilileri, Aria'nın hizmete girdiği törende, "Türkiye'deki riski biliyoruz ancak geleceğe güvendiğimiz için bu yatırımı yaptık. Türkiye bizim için çok önemli" demişti.

Doblo ile yılda 700 milyon dolarlık ihracat yapacak olan Tofaş'ın CEO'su Nahum, "1999'da start alan Doblo projesi, 2000 yılının Mayıs ayında deneme üretimine geçti. Doblo 7-8 yıllık çok önemli bir proje. Açıkçası Fiat da programını devalüasyona göre yapmıştı" dedi. Fiat'ın ortaklığa gittiği ülkeleri izleyen bir ekonomist grubu bulunuyor. Bu grup, Brezilya, Polonya gibi işbirliği yaptığı ülkeleri incelediği gibi Türkiye'yi de çok yakından inceliyor. 4 kişiden oluşan heyet, devamlı bankalarla, ekonomistlerle görüşerek, ekonominin geleceğini öngörmeye çalışıyor. Nahum, "Bu grup bize devalüasyon olacak dedi. Ama biz onlarla aynı fikirde değildik. Şimdi onlar yılsonunda dolar kurunun 850-900 bin seviyelerinde olacağını söylüyor, biz ise 1 milyon olacağını öngörüyoruz. Maalesef bu grupla pek anlaşamıyoruz. Biz Türkiye'yi ekonomist gruptan daha iyi tanıdığımız iddia ediyoruz. Onlar bizim hissi davrandığımızı belirterek, olaylara kendilerinin daha objektif baktıklarını söylüyor" dedi.

'İşçinin kaderi Doblo'ya bağlı'
Tofaş'taki işçilerin kaderini Doblo'ya bağlayan Jan Nahum, "Prensip olarak işçi çıkartmayı düşünmüyoruz. Tabii bizi kurtaracak olan ihracatın iyi gitmesi gerekiyor. Yani işçinin kaderi Doblo'ya endeksli diyebiliriz. Doblo ihracatı iyi gidiyor. Ancak yan sanayinin kapasitesi sınırlı kalıyor. Biz ise günde 300 adetten 400 adet üretime geçmek istiyoruz" diye konuştu. GM-Fiat ortaklığının aynı platforma yavaş yavaş taşınmaya başladığını belirten Nahum, bu ortaklığın yılın ikinci yarısında birçok konuda Tofaş'a de etkisi olacağını sözlerine ekledi.

Polonya'nın gerisinde kalıyoruz
Bu yıl otomobil satışlarının 260 binlerde seyredeceğini ifade eden Nahum, şöyle devam etti: "Satışların Haziran ayında açılacağını düşünüyoruz. Krize rağmen bizi kurtaracak olan güçlü ihracatımızdır. Doblo'nun yıllık ihracat kapasitesini 68 binden 97 bine çıkardık. Avrupa'dan çok talep alıyoruz. Bunun yanı sıra 7-8 bin adet Palio Weekend ve Mısır'a da 6 bin adet otomobil ihraç ediyoruz. Vites kutusu ihracatımız da tüm hızıyla devam ediyor."

Kriz yüzünden kıyasıya rekabet içinde bulundukları Brezilya ve Polonya'dan geride kaldıklarını vurgulayan Nahum, "Biz yine de savaşmaya devam edeceğiz. Türkiye'nin endüstriyel bir merkez olmasını istiyoruz. Fiat ile burada üretilecek bir başka model üzerinde çalışıyoruz. Ancak Fiat'ın bir prensibi var; "İç pazarın güçlü değilse, ihracat yapmak zor diye. Biz de bunu yakalamayılız" dedi.

Fiat dünyası içinde başarılı olmak için savaş veren Tofaş'ın kriz yüzünden hedeflerinde değişiklikler de oldu. Şirketin yeni hedefleri içinde; ihracat sayesinde en büyük üretici olmak, Doblo'nun sınıfında liderliği almak ve B sınıfında yani halk sınıfı otomobilde birinci olmak yer alıyor.

 
Sabahonline'nın değişen tasarımını nasıl buldunuz?

Eskisine göre çok beğendim
Eskisi daha iyiydi
Farketmez

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır