kapat

03.02.2001
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Superkupon
Magazin
Sabah Künye
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2001
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Yazarlar
İğneden ipliğe her şey taksitle
Tüketimin kısılması ile sıkıntılı günler geçiren şirketler çareyi uzun vadeli taksitte arıyor. Vitrinler, taksit afişleriyle doldu

Çok değil bundan bir yıl öncesine kadar tüketiciye sadece buzdolabı, televizyon mobilya, otomobil gibi yüksek fiyatlı ürünlerde taksit imkanı sağlanıyordu. Enflasyonla mücadele programının uygulamaya konulması ile başlayan küçülme ve tasarruf politikası nedeniyle müşteri bulmakta sıkıntı çeken hemen hemen her ticari kuruluş, çareyi taksitli satışlarda buldu. Artık gözlükten ayakkabıya, hazır giyimden bilgisayara, saatten nevresime kadar her şeyi, peşin fiyatına 4, 7, hatta 10 takside almak mümkün.

Hükümetin tüketimi kısma yönündeki çalışmaları etkisini gösterdikçe insanlar artık temel ihtiyaç maddelerinin dışında olabildiğince az alışveriş yapmaya çalışıyor. Bundan da en çok etkilenen sektörlerin başında uzun süreli kullanım imkânı olan gözlük, saat, nevresim ve yatak takımları, beyaz ve elektronik eşya geliyor. Böyle olunca da müşteriyi kapma yarışına giren sektör mensupları en etkili kampanyalarını birbir uygulamaya koymak durumunda kalıyor.

PROMOSYON ŞENLİĞİ
Satışı artırmanın yollarından biri de ana ürünün yanında verilen yan ürünler. Promosyon yarışına giren firmalar, ana ürünün yanında verdikleri promosyon ürünlerini de büyüttü. Özellikle beyaz eşya sektöründe genellikle yılsonuna saklanan promosyonlu kampanyalar şimdiden uygulamaya konuldu. Ve 70 ekran televizyonun yanında verilen 37 ekran televizyonların yerini 51ve 55 ekran televizyonlar, buzdolaplarının yanında veriler el süpürgelerinin yerini büyük elektrikli süpürgeler ve mini fırınlar, ön ödemeli kampanyaların yerini ise "hemen teslim" kampanyalar aldı. Vadeleri uzatıp vade farklarını da düşüren firmaların amacı ilk 3 ayı en az zararla atlatmak.

VADE FARKI AZALDI
Piyasanın daralması ile satış yapmakta zorlanan firmalar, bir diğer çare olarak da vade farklarını kısmaya başladı. Geçtiğimiz yıllarda 500 milyonluk bir ürünün 12 ay vadeli satışı 800-900 milyonu bulurken, şimdi 650-700 milyona kadar ancak çıkabiliyor. Bu da firmaların vade uzadıkça fiyatın üzerine yüklediği faiz oranlarını düşürmesinden kaynaklanıyor.

Beyaz eşya sektörü sıfır büyümenin öngörüldüğü 2001 yılının ilk yarısını çarpıcı kampanyalarla atlatmaya çalışıyor. Arçelik no-frost buzdolabı ile 37 ekran televizyon, derin dondurucu ile mini fırın, çamaşır veya bulaşık makinesi ile elektrik süpürgesi veriyor. Ayrıca, Arçelik'in çamaşır ve bulaşık makineleri 70 milyon ucuzladı. Pazardan pay almaya çalışan Sharp ise 70 ekran televizyona 51 ekran televizyon imkanı sunuyor. Siemens no-frost buzdolabının yanında 55 ekran televizyon, fırın alana elektrikli süpürge seçenekleri sunarken, Profilo bulaşık veya çamaşır makinesi alana 55 ekran televizyon veya ıslak-kuru elektrikli süpürge hediye ediyor.

'Bu yıl zor geçecek'
Ziya Öztürk (Vestel Dayanıklı Tüketim Malları Genel Müdür Yardımcısı) Beyaz eşya sektörü 2001'e hızlı başladı. Promosyon ürünleri büyüdü. Adeta eteğimizdeki bütün taşları döktük, bütün kozlarımızı kullanmaya başladık. Bu da yılın zor geçeceğinin bir işareti. Firmalar en güçlü kampanyalarını yılın son çeyreğine saklardı. Ancak bu sene öyle olmadı. Bütün firmalar promosyon yarışına girdi. Bir katkı payı almak suretiyle promosyon yapıyoruz. Çünkü tüketici akıllı. Bir ürünün yanında bedava bir başka ürünün verilmeyeceğini biliyor. Fiyatları şişirmek istemedik. Ürünün maliyetini hesaplıyoruz Talep bir miktar ertelenebilir. Tüketim faiz oranlarına ve devletin uygulayacağı politikalara bağlı. Ekonomik büyüme yüzde 3 gibi olursa bizim sektör için yüzde 5 gibi bir büyüme yakalayabiliriz."

Vitrinlerde kampanya şenliği
Divarese ayakkabı 3 taksit, 100 milyonun üzerindeki alışverişlere 5 taksit

Gözlük 4 taksit

Quantum saat 3 taksit

Taç Linen Peşin fiyatına 4 taksit

Bilgisayar 36 ay taksit

Derimod 6 taksit

Pimapen Peşin fiyatına 10 taksit

Otomobil 36-48 ay taksit

Huzur Giyim 8 taksit

Arçelik no-frost 37 ekran televizyon hediyeli

Arçelik çamaşır ve bulaşık makinesi Elektrik süpürgesi hediyeli

Sharp 70 ekran televizyon 51 ekran televizyon

Siemens no-frost 55 ekran televizyon buzdolabı

Siemens fırın Elektrikli süpürge hediyeli

Profilo bulaşık ve 55 ekran televizyon veya

çamaşır makinesi ıslak-kuru elektrik süpürgesi hediyeli Ayakkabı da taksitle

Bugüne kadar peşin satış yapan birçok sektör belki de ilk defa taksitli satışlarla tanıştı. Bunlardan biri de ayakkabı sektörü. Birçok firma önce indirimle durgunluktan en az zararla çıkacağını düşündü. Birinci indirimler yetmeyince ikinci indirimlere başlandı. Ancak bu da tüketiciyi mağazalara çekemeyince ayakkabıcılar da taksitli satışları devreye soktu. Bunlardan biri de Beymen Grubu'na bağlı Divarese. Eğer bugünlerde Divarese'e uğrarsanız, ayakkabınızı 3 takside alabilirsiniz. Hatta eğer 100 milyon liranın üzerinde alışveriş yaparsanız 5 taksit imkanından da yararlanabilirsiniz.

DERİLER 6 TAKSİT
Derimod ise deri hazır giyim ürünlerinde 6 taksit imkânı sunuyor. Ayrıca Derimod ayakkabılarda da hatırı sayılır indirimlerden yararlanılabilir. Yaptığımız piyasa araştırmasında gördük ki birçok mağaza, vitrinlerine taksitli satış imkanı bulunduğunu yazmasa da, alışveriş yapmaya giden müşteriyi kaçırmamak için bir sürü kolaylık sağlıyor. Bir gözlük mağazası ise müşteri çekmek için vitrinine, "Bilgisayarlı göz muayenesi, çerçeve ve cam dahil 30 milyon" etiketi asmıştı. Aslında bu örnek piyasanın nasıl bir durgunlukla başetmeye çalıştığının güzel bir örneğini sunuyor.


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır