|
Ucuz viski patladı
Süpermarketlerin rakıdan bile ucuza sattıkları tanınmamış markalı viskiler, bir süredir satış patlaması yaşıyor. Ama bu viskileri içenler kaliteli bir İskoç viskisi yudumlamış oluyorlar mı, o şüpheli
Son günlerde süpermarketlerin içki reyonlarına dikkatle bakanlar, gözlerine inanamıyorlar. Şişesi 2-3 milyon liraya bile İskoç viskileri var. Viski, rakıdan daha ucuza yani! Bu viskiler son zamanlarda iyi de satıyor... Ünlü İskoç viski markaları ise gidişattan huzursuz, satışlarını düşürdüğü için bu viskilere savaş açmaya hazırlanıyorlar. Bir şişe Johnnie Walker, Ballantine's ya da JB gibi viski 11 milyon lira civarında iken, bunun neredeyse dörtte biri fiyatına viski satılması, bu büyük markaları haliyle terletiyor. Peki nedir bu viskilerin ucuzluk sırrı? Rakıdan daha ucuza nasıl viski olabiliyor?
Ucuz viskinin sırrı, harmanda ve dinlenme süresinde... Büyük ve kaliteli markaların viskileri için, viskinin özünü oluşturan kaliteli malt viskilerinden en az yüzde 20 civarında kullanılıyor. Ucuz viskilerde ise malt oranı yüzde 5'lere kadar düşüyor. Malt viski, viski harmanındaki en pahalı girdi olduğu için fiyatı etkiliyor. Maltı az kullandığınızda fiyat ucuzluyor ama, bu kez de lezzet yavanlaşıyor. Halis bir viski değil, fıçıda dinlenmiş votka içer gibi oluyorsunuz. İskoç viskisinin kendine özgü hafif isli tadını, damağı kaplayan yoğunluğunu hissedemiyorsunuz.
YILLANMA DA FARKLI
İkinci sır, harmandaki malt viskinin birkaç taneden ibaret olması. Ucuza viski imal eden İskoç harmanlama şirketleri, genellikle kapanmış malt damıtımevlerinin stoklarını alıyorlar.
Onları nötr lezzetli tahıl viskisiyle harmanlayıp, bir marka yaratıyorlar ve bir ülkeye gönderiyorlar. O malt stoku bitince, genellikle markanın da sonu oluyor. Zira aynı tadı yakalamak mümkün olmuyor.
Büyük markalar ise İskoçya'nın değişik yörelerinden en az 40 çeşit farklı lezzetteki malt viskisini harmanlıyorlar. Böylece zengin, karmaşık bir tat elde ediyorlar. Harmanlama ustalığı sayesinde, kapanan damıtımevlerinin maltlarının doğurduğu eksikliği müşteriye hissettirmiyorlar ve markanın tadı hep aynı kalıyor.
ÜÇ YILDA YAPILIYOR
Süpermarket viskileriyle ünlü markalar arasındaki bir başka fark da ucuz viskilerin az dinlendirilmiş olmaları. Kanunlara göre İskoç viskisi en az üç yıl meşe fıçıda yıllanıyor. Ucuz viskilerin çoğu, üç yıl 30 saniyede şişeleniyor. Kaliteli markalarda ise dört, hatta beş yıl yıllanmış viskiler kullanılıyor. Harmana giren bazı viskiler, lezzet katması için daha da yaşlı olabiliyor. Bu fark yüzünden market viskileri geniz yakan, sert içimli viskiler olduğu halde, kaliteli markalarda yumuşak, rahat bir içim sağlanıyor ve boğazınız tırmalanmıyor. Viski iyi dinlenmiş olduğundan kaba alkol kokusu da almıyorsunuz. Onun yerine hoş aromalar hissediyorsunuz. Kısacası, viski deyip geçmemeli... Hele "O da viski, bu da viski canım! Ne farkeder ki" yanılgısına düşmemeli... Zaten markette üç milyon liraya satılan viskiyi barda görememeniz de bu yüzden. Barda kadehi 5 milyon liraya kendisine o viski sunulan müşteri, olay çıkarabilir çünkü!
|
Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|