|
VW'de politika krizi
Volkswagen Başkanı Piech, Wolfsburg fabrikasındaki "dünyanın en verimsiz otomobil işçilerini" işten çıkarmak istiyor. Ancak yönetim kurulundaki Aşağı Saksonya Başbakanı politik kaygılarla bunu reddediyor
Ekonomi üzerindeki politik baskılar, sadece Türkiye'de etkili olmuyor. Dünyanın en büyük ve köklü otomobil üreticilerinden Volksvagen, çalışanlarının verimsizliği ve politik kaygıların iş dünyası üzerindeki baskısı nedeniyle zor günler yaşıyor. Şirketin başına sekiz yıl önce geçen Ferdinand Piech'in tahtı, geçen yılbaşında taahhüt ettiği performansın ancak yarısını tutturabilmesi nedeniyle sallanıyor. 2000 yılının başında şirket hissedarlarına vergi öncesi karı yüzde 6.5 artıracağını tahhüt eden Piech, yıl onunda ancak yüzde 3.5'lik bir artış sağlayabildi. Bu arada VW'nin en büyük rakiplerinden Peugeot yüzde 4.6, Renault ise 6.3'lık gelir artışı sağladı.
VW'nin bu zor duruma düşmesinin perde arkasında ise çalışanlarının verimsizliği yatıyor. Şirketin 324 bin çalışanının yarısı, Aşağı Saksonya'daki Wolfsburg eyaletinde görev yapıyor. Ancak çalışanların verimliliği sayıları kadar yüksek değil. Dev fabrikada, yılda kişi başına 40 araç üretilebiliyor. Aynı rakam, VW'nin İspanya'daki Navarra fabrikasında kişibaşına 79 araç olarak gerçekleşiyor. Diğer firmalarla kıyaslandığında, durumun vehameti daha da açık şekilde ortaya çıkıyor.
ÜRKÜTÜCÜ TABLO
Nissan'ın İngiltere'deki fabrikası yılda kişibaşına 112, Peugeot'nun Fransa'daki fabrikası ise 118 otomobil üretebiliyor. Renault, ürettiği otomobil başına ortalama 571 dolar kar elde ederken, Peugeot'un araç başına karı 509 dolar olarak gerçekleşiyor. VW'de ise durum tam bir hayal kırıklığı: Satılan araç başına ancak 373 dolar kar edilebiliyor.
Peki bu verimsiz çalışma ortamına rağmen neden önlem alınmıyor? Bu sorunun ardında ise şirketin yönetim kurulu üyesi olan Aşağı Saksonya Eyaleti Başbakanı Sigmar Gabriel var. Wolfsburg'da çalışan işçilerin sayısı, Aşağı Saksonya eyaleti seçmenlerinin yüzde 18'ini oluşturuyor. Bu nedenle Başbakan Gabriel, Başkan Piech'in işçi çıkarma yönünde aldığı tüm kararları veto ederek uygulanmasını engelliyor. Aksine kadro, ardı ardına gelen işe alımlarla sürekli kabarıyor.
16 farklı sınıfa otomobil yaparken maliyeti kısmak için sadece 4 sınıfta otomobil üretmeye başlayan Piech, bu nedenle işçi kapasitesinin üretimin üzerinde kaldığını belirterek Gabriel'i işçi çıkarmaya ikna etmeye çalışıyor. Piech başarılı olabilir mi bilinmez, ancak geçen yıl 1.2 milyar dolar değer kaybeden şirkette başarılı günlere dönmek için zamanının daraldığı kesin.
|
Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|