THY'nin potansiyel alıcısında işler karıştı
THY'nin yüzde 26'sı için teklif vermeye hazırlanan SwissAir Başkanı Bruggisser görevden alındı. Ortaklar, başkanın agresif büyüme stratejisini onaylamadı
Türk Hava Yolları'nı yerli ve yabancı gruplara satmak amacıyla takvim hazırlayan Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) için kötü haber, İsviçre'den geldi. SwissAirGroup'un Yönetim Kurulu Başkanı Philippe Bruggisser hissedarların baskısı sonucu dün görevinden ayrıldı. Başkan ile THY arasındaki ilişki ise aslında oldukça basit. Başkan SwissAir'in genişlemesinden yana ve THY'nin yabancılara satılacak yüzde 26'lık hissesiyle ilgileniyordu.
Göreve geleli henüz üç yıl olan Bruggisser'in başkanlık görevini bırakmasının en büyük nedeninin izlemiş olduğu agresif genişleme politikası olduğu ifade ediliyor. Geride bıraktığımız hafta olağanüstü toplantıya çağrılan SwissAirGroup Yönetim Kurulu, başkanın izlediği genişleme stratejisine destek vermeyeceğini duyurdu. Bruggisser'in istifasının ardından yönetim kurulu başkanlığına halen şirketin diğer bir kuruluşu olan Crossair'in başkanlığını yürüten Moritz Suter'in getirileceği belirtildi.
Suter'in en azından ortakların istediği gibi, şirketi büyütmek yerine daha verimli çalışmasına dönük bir strateji izlemesi bekleniyor. Bu noktada 21 Şubat'a kadar THY için teklif bekleyen ÖİB Başkanı Uğur Bayar ve ekibinin işi giderek zorlaşıyor.
SwissAirGroup Yönetim Kurulu Başkanı Philippe Bruggisser'in stratejisi satın aldığı havayolu şirketlerini yeniden yapılandırarak "Qualyflyer" adı altında tüm dünyayı kapsayan bir havayolu ağı kurmaktı. Ancak yeniden yapılanma süreçleri hem zaman hem maliyet bakımından tahminlerin çok üzerinde gerçekleşti. SwissAirGroup "Hunter" (Avcı) adı verilen bu genişleme stratejisi çerçevesinde alınan Alman LTU ve Belçikalı Sabena'ya büyük yatırımlar yapmasına karşın beklediği verimi alamadı. SwissAirGroup'un Philippe Bruggisser ile sona eren genişleme stratejisinin ardından esas faaliyet alanı olan havacılık işine konsantre olması bekleniyor.
Dev ciro
SwissAir havacılık sektörünün en köklü şirketlerinin başında geliyor. 1931 yılında kurulan şirket kısa süre içerisinde kendine havacılık alanında özel bir yer edindi.
SwissAir 1999 yılında toplam 8 milyon yolcu taşıyarak büyük bir başarıya imza attı. Şirket 2000 yılının ilk altı ayında 12 milyar dolar ciro elde etti.
Dünyanın sonu değil
Özelleştirme programı içinde yer alan ve nisan ayında yüzde 51 hissesinin satışı planlanan THY'nin talipleri arasında ilk sırada yer alan SwissAir'in yaşadığı iç sorunlar, bu şirketi talipler listesinden düşürürken, THY yetkilileri, "SwissAir teklif vermekten vazgeçme ihtimali dünyanın sonu değil" değerlendirmesinde bulundular.
Bu arada son teklif verme süresi 28 Şubat'ta sona eren THY ile ilgili yaklaşık 10'a yakın grup şartname aldı. Bunlar arasında yer alan SwissAir'ın son gelişme ile birlikte tavrı merakla beklenirken, adı geçen bir diğer yabancı grup Air France'ın da geçen hafta sözde Ermeni soykırımı yasa tasarısının Fransa Meclisi'den geçmesiyle birlikte geri adım atmasının gündeme gelebileceği konuşuluyor. Bu arada THY ile ilgili şartname alanlar arasında Koç Grubu, Oyak ve Nurol gibi büyük grupların da adı geçiyor. Şartname alanlar arasında ismi geçen bir diğer kurum ise Hava-İş Sendikası. Sendika'nın KİGEM ile birlikte THY ile ilgili dava açmaya hazırlanırken, şartnameyi incelediği kaydediliyor. Birleşmeye tepki
DEV şirketlerin hissedarları, artık şirket birleşmelerine sıcak bakmıyor. Özellikle dünyanın önde gelen otomobil şirketlerinin birleşmelerinde yaşanan büyük sorunlar şirket hissedarlarına birleşmelere daha soğukkanlı yaklaşmaları gerektiğini gösterdi. Yatırımcılar birleşme öncesi sunulan pembe tabloların yerine yıl sonunda hisselerden elde edeceği kârı garantilemek istiyor. Eğer yatırımcı şirket birleşmesinin beklenilen sinerjiyi getirmeyeceğini düşünüyorsa, SairGroup örneğinde görüldüğü gibi, bu stratejiye destek vermiyor.
|