Evladım sıra bende!
Yapılan araştırmalar oyun sitelerine büyüklerin çocuklardan daha fazla ilgi gösterdiğini ortaya koyuyor. Tek fark bedava ve kolay oyunları tercih etmeleri
Bilgisayar oyunları hemen her yaşta bağımlılık yaratabiliyor. Ama oyun üreticilerinin ve online oyun sitelerinin yaptırdıkları araştırmalar bu bağımlılığın çocuklardan çok yetişkinlerde yaygın olduğunu gösteriyor. Yaşları 25 ila 40 arasında olan oyun müptelası yetişkinler, RPG olarak bilinen macera oyunlarına çocuklar kadar ilgi göstermiyor, onun yerine poker, rulet, mayın tarlası, tetris gibi zaman öldürme oyunlarına ilgi gösteriyorlar.
Bir başka sürpriz ise oyun tutkunlarının cinsiyeti ile ilgili.
Web'in en çok ziyaret edilen oyun siteleri olan gamesville.com,
pogo.com, prizecentral.com
ve uproar.com'un
birbirini doğrulayan verilerine göre online oyun oynayanların yaklaşık
yüzde altmışı kadın. Oyun endüstrisi için sürekli araştırma yapan
Interactive Digital Software kurumu da oyun oynayanların yüzde 79'unun
25 yaş üzeri olduğunu saptadı.
ESKİ KUŞAK OYUNLAR
Her zaman 'moda' olan üç boyutlu fanteziler veya vurdu kırdılı oyunlar ise ilk sıralarda değil. Oyun üreticileri her ne kadar hayal kırıklığına uğrasa da eski kuşak oyunların etkileşimli sürümleri çok tutuluyor. Tavla da bunların içinde en başta gelenlerinden biri. Web'den oyun oynayan koca bebeklerin yüzde 88'inin yüksek okul mezunu olması ve gelir düzeylerinin ortanın hayli üzerinde olması da bir başka ilginç veri. Erkekler beklendiği gibi aksiyon oyunlara biraz daha fazla yönelirken kadınlar kumar, monopol, çarkıfelek ve riziko gibi oyunlara ilgi duyuyor.
Quake III çıkalı beri öldü denilen geleneksel oyunların aslında son derece 'hayatta' ve sağlıklı olduğunun anlaşılması Yahoo, Excite ve MSN gibi büyük sitelerin oyun sayfalarını gözden geçirmelerine de yol açtı. Son haftalarda bu sitelerde uçak simülasyonu veya ilk çağ efsaneleri konulu oyunların yanına scrabble gibi kelime oyunları, hatta adam asmaca gibi basit oyunlar da konuldu. Arka plandaki bulmaca oyunları yeniden giriş sayfalarına çekildi.
OYUN HEDİYESİ
Asıl rekabetin yeni ve daha karmaşık oyunların üretilmesinde değil web üzerinden kullanışlı oyunların dağıtılmasında olduğunu ortaya çıkaran bu gelişmeler, iwin.com gibi
bazı sitelerin oyuncularına ödüller dağıtması biçiminde promosyonlara da yol açıyor. Bu sitelerde Gucci kol saatleri, Samsonite çantalar, oyuncak bebekler ve hatta para dağıtılıyor. Bu uygulama sayesinde örneğin iwin.com, kullanıcıların sitede kalması açısından bakıldığında açık artırma sitesi eBay'den hemen sonra gelerek dünya ikinciliğine yükseldi. MediaMetrix ve Nielsen Net gibi dünya çapında araştırma firmaları geleneksel oyunların bu başarısını ölçebilecek araştırmalar tasarlamadıkları için hata yapmış olduklarını kabul ettiler ve bu konuda dünya çapında kapsamlı araştırmalara başladılar. Henüz bu araştırmalar sonuçlanmadı ama oyun siteleri basit online oyunlara ağırlık vermeyi hızlandırıyorlar.
En sevilenbedava oyunlar
Quake III gamestop.com
Trivia Mania iwin.com
Trivial Pursuit station.sony.com
SimCity www.simcity.com
CrossCraze scrabble.com
Intellivision makingit.com
Fisherman jacobsoft.com
ChessVision microvision.nl
More Jongg moraff.com
QBob www.moonrock.com
Frogger shockwave.com
Muammer Özdemir
mozdemir@sabah.com.tr
|