İSTANBUL toplu taşımacılığında mevcut otobüs kapasitesinin atıl kullanımı konusundaki yazımız üzerine Otobüs İşletmecileri Esnaf Odası yöneticileri Onur Orhon ve İsmail Yüksel'den bir faks aldık. Otobüs hatlarının dengesiz, gelişigüzel dağıtıldığını savunan Orhon ve Yüksel, şöyle diyor:
"İETT hatları ilke olarak verimli, orta, verimsiz diye üç sınıfa ayrılır. Ama hatlara araç tahsisi yapılırken hiçbir araştırma ve sayım çalışması yapılmaz. Örneğin Tuzla-Cevizlibağ Özel Halk Otobüsü hattına başlangıçta 175 araç tahsis edildi. Burada her gün 22 araç hiç çalışamıyor. Ayrıca verimsiz hat diye tanımlanan bölgelerde yeralan otobüslerle birlikte her gün 150 civarında Özel Halk Otobüsü atıl kalıyor. Bu araçların işleticileri bir günlük çalışmama bedeli olan 100 bilet karşılığı 48 milyon lira cezaya boyun eğiyor, aracını hiç servise çıkaramıyor. Servise çıkarsa günlük masrafı 40 milyon TL'nin çok üstünde oluyor. Araçların yüzde 70'i yenilendi. En düşük senet 1.5 milyar lira. İETT yeni hatlar açtıkça sorun büyüyor. İstanbul'un sayılı arterleri dolmuş ve minibüse teslim ediliyor. Metroya, tramvaya, vapura ve trene paralel hatlar halen hizmette. İETT yeni otobüs hatları için ihale açmak yerine yitirilen yolcu sayısını arttıracak politikalar geliştirmeli. Güzergah, servis saatleri, ücret politikalarında gerçeklere dönülmeli."
BUNLAR mantıklı eleştiri ve talepler. Ama öte yandan, İstanbullular'ın "Özel Halk Otobüsleri'nin güncel ve fiziksel durumları" ile ilgili ciddi itirazları var. Yarın bunlara değineceğiz.