kapat

07.12.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Ramazan Özel
Spor
Magazin
Sabah Künye
Ata Yatirim
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

YeniBinyil
Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Dumankaya
Zam yoksa uçuş da yok
THY, iç hat yolcu taşıma tarifesine en az yüzde 25 zam isterken, zammın onaylanmaması durumunda bazı iç hat uçuşlarının durdurulacağını açıkladı

Özelleştirme kapsamındaki Türk Hava Yolları (THY) ile Ulaştırma Bakanlığı arasındaki "zamlı tarife" kavgası kritik bir noktaya geldi. THY'nin zam talebini, Sivil Havacılık Kanunu gereği onaylaması gereken Ulaştırma Bakanlığı'nın, 1 Haziran 2000 tarihli iç hat yolcu taşıma tarifesini değiştirmeme ısrarı karşısında, THY son kozunu da masaya sürdü.

THY, yolcu tarifesine en az yüzde 25 zam istedi ve önceki gün Ankara'ya gönderdiği yazıda, zarara daha fazla katlanamayacağını belirterek, zam onayının çıkmaması durumunda bazı iç hat uçuşlarının durdurabileceğini bildirdi.

THY'nin,"Ya zam için izin verilsin ya da bazı hatlarda uçmam" anlamına gelen açıklaması Ankara'da bomba etkisi yarattı. THY'nin zam isteği kabul edilirse vergiler hariç 47 milyon lira olan Ankara-İstanbul, Ankara-İzmir, Ankara-Bodrum bilet fiyatı vergilerle birlikte 65 milyon lira olacak.

BAKANLIĞA ELEŞTİRİ VAR
THY, Ulaştırma Bakanlığı'nın, tarife onaylarında çifte standart uyguladığını da vurgulamayı ihmal etmedi ve geçen ay bu konuyu şu şekilde yazıya döktü:

"... Bakanlığınızın tarifelerini onaylama yetkisi bulunduğu kuruluşlardan, Telekom'da yüzde 70, karayolu ile şehirlerarası yolcu taşıması yapan otobüs işletmelerinin tarifelerini yüzde 50 ücret artışı ile onaylamış bulunduğu da göz önüne alındığında, THY'nin zam talebinin reddindeki ekonomik gerekçeleri anlayabilmek mümkün olamamakta."

THY, KTHY'deki hisselerini satıyor
Haziran ayında Ulaştırma Bakanlığı ile arasında başlayan zamlı tarife tartışmasından sonra THY yine hareketli günler yaşamaya başlayan, Türk Hava Yolları, ayrıca Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY)'ndaki iştirak payını satış kararı aldı. THY Yönetim Kurulu'ndan Borsa'ya gönderilen açıklamaya göre, Yönetim Kurulu, Kıbırs Türk Hava Yolları sermayesindeki yüzde 50 iştirak payının, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı aracılığı ile satılmasına karar verdi.

Hikaye neden bu noktaya geldi?
THY, yüzde 25 zammın çıkmaması halinde bazı iç hat uçuşlarının durdurulacağı sinyallerini verdi. Bu noktaya gelinmesi, 1 Haziran'da iç yolcu tarifesinin değiştirilmesi isteği ile başladı. Ulaştırma Bakanlığı Tarife ve Ticaret Dairesi Başkanlığı'nın ÖİB'ye gönderdiği 10.11.2000 tarihli yazısında şunlara yer verildi:

'2 MİLYON YASAL DEĞİL'
"Bakanlık tarafından uygulanması gereken meşru tarifenin 17.05.2000 tarihinde onaylanan tarife olduğu, Bakanlıkça onaylamadan müşterinden tahsil edilen 2 milyon liranın yasal olmadığı, bu uygulamanın kaldırılmasını müteakiben ücret tarife talebimizin değerlendirilebileceği bildirilmiştir."

'KÜÇÜLMEK KAÇINILMAZ'
THY'nin 24.11.2000 tarihli yazısında ise şunlara yer verildi:

"Ortaklığımız, Ulaştırma Bakanlığı Tarife ve Ticaret Dairesi Başkanlığı'na 2 milyon TL'nin iç hat yolcu servis ücreti olduğunu, vergi mahiyetinde veya hiçbir şekilde bilet ücretine yapılan zam statüsünde olmadığını, bu ücretin yurtdışı ve yurtiçinde seyahat eden yolculara havaalanlarında verilen hizmet karşılığı olduğu ve bu ücretin alacaklısının DHMİ olduğu, THY'nin diğer havayollarının tahsilata aracılık ettiği ve bu meblağların her ay sonunda DHMİ'ye verildiği bildirilmiştir. Yıllardır THY tarafından yüküne katlanılan yolcu hizmet ücretinin Ortaklığımızın zam taleplerinin onaylanmamasını ve 6 ay önceki tarife üzerinde hizmet verme durumunda bırakılması sebebiyle iç hat zararının mali açıdan katlanılamayacak seviyelere yükselmesi nedeniyle yolcuya yansıtılmak zorunda kalındığı belirtilmiştir.

Sonuç olarak yeni ücret tarifesinin onaylanması talep edilmiş, ortaklığımızın iç hat zararı daha fazla taşıyamayacağı belirterek, iç hat zam talebinin onaylanmaması durumunda iç hatlarda Ortaklığımızın küçülmeye gitmesinin kaçınılmaz olacağı ifade edilmiştir."

Okan MÜDERRİSOĞLU


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır