Tezgah kuruldu
Otobüs işletmecileri: "Yeni hat ihalesi Albayraklar'a servet kazandırmak için düzenlendi. İhtiyaçtan fazla otobüs var" diyor
TEK AMAÇ RANT
Otobü Sahipleri ve İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı İsmail Yüksek, Halk Otobüsleri İşletmeciliği Genel Müdürü Abdullah Özyurt ve Özulaş Genel Müdürü Onur Orhan, İETT'nin 100 hatlık yeni otobüs ihalesinin "ihtiyaç" nedeniyle değil, küçük bir taşıma şirketiyken Tayyip Erdoğan'ın döneminde büyüyüp semiren FP yanlısı Albayrak A.Ş.'ye rant sağlamak amacıyla düzenlendiğini söyledi. İETT'nin otobüs ihalesinin 25'li gruplar halinde gerçekleştirilecek olmasının, küçük ve orta dereceli işletmecileri ihaleden uzak tutup Albayrak A.Ş.'ye yol açılması için düzenlenmiş bir formül olduğunu belirten otobüs işletmecisi kuruluşlarının temsilcileri, "Kesinlikle yeni hatlara ihtiyaç yok. Zaten şu andaki mevcut filonun günde 1 milyon yolcu açığı var" diye konuştu.
ZARAR KAPANACAK
Esnaf Odası'nın ihalenin başından beri devre dışı bırakıldığını dile getiren İsmail Yüksek, "Kendi şartnamelerini hiçe sayıp şirket koşulu getirdiler. Dört paket halinde ihaleye çıktılar. Buna anlam vermek imkansız. Bari ihaleyi hangi şirkete vereceklerini de açık açık ilan etselerdi" dedi. Yeni hatların para kazanamayacağının altını çizen Yüksek, "Ancak bir süre sonra İETT bu otobüsleri Topkapı-Eminönü gibi hatlara kaydırıp işletmeciye milyarlar kazandıracaktır" hatırlatmasında bulundu ve ekledi: "Yeni otobüs ihalesinin bir diğer nedeni de gelecek para ile İETT'nin zararını kapatmak. Ancak kazançlı hatlardan uzaklaştırılacağı için bu ihaleden yine zarar görecek olan bizzat İETT'dir."
MAKSATLI İHALE
İstanbul'un 3 bölgesinde toplam 1160 özel halk otobüsünün çalıştığını, İETT otobüsleriyle bu sayının 3500 olduğunu ifade eden ÖZULAŞ Genel Müdürü Onur Orhan da şöyle konuştu: "Bir otobüsün günlük yolcu taşıma kapasitesi 1000 olarak kabul edilir. Halbuki bugün İETT otobüsleri ile 1 milyon 700 bin, halk otobüsleri ile de 800 bin yolcu taşınmaktadır. Yani günde taşınan yolcu sayısı 2 milyon 500 bin... Aradaki fark 1 milyon... Bu da atıl bir kapasitedir. Durum böyleyken açılan ihalenin maksatlı olduğu gün gibi ortaya çıkmaktadır."
HALK SOYULACAK
Halk Otobüsleri İşletmeciliği Genel Müdürü Abdullah Özyurt da, ihalenin bir "tezgah" olduğunu öne sürerken şunları anlattı: "Örneğin yeni ihaleyle Yeşilpınar-Otogar hattına 3 otobüs birden koyacaklar. Bu otobüslerin ortalama değeri 500 milyar lira. Ancak bu otobüsler yolcu bulamayıp boş gidip gelecek. Fakat kısa bir süre sonra kazançlı hatlara yönlendirilecekler. Yolcu bulunmayan hatlara da İETT otobüsleri konacak. Böylece İETT'nin zarar ettiği hatların sayıyı artacak. Bu bir kamu kuruluşunun göz göre göre zarara uğratılmasıdır."
KAMUOYUNA ÇAĞRI
OTOBÜS işletmeciliği meslek odalarının üç temsilcisi de, düzenlenecek bu ihaleyle halkın cebinden çıkacak paranın Albayrak A.Ş.'ye aktarılacağını, bu haksızlığa ve hukuka ayrı uygulamaya karşı çıkılması gerektiğini söyleyip, "Kurulan tezgahın bozulması için ilgili bütün kurum ve kuruluşlar seferber olmalıdır" hatırlatmasında bulundu.
OKTAY APAPDIN
|