|
ŞÜKRÜ KIZILOT(skizilot@sabah.com.tr
)
|
![](/yenisabah/img1/y3702.jpg) ![](/yenisabah/img1/y3702.gif) ![](/yenisabah/img1/yazline.gif)
Fazla vergi vergiyi öldürür
Bu sözü biz değil, Fransızlar söylemişler. Sadece bu değil, çok sayıda söz var. Örneğin;
- Gerekli olduğundan fazla vergi tahsil etmek, yasal hırsızlıktır.
(Calvin Coolidge)
- Sınırsız vergileme gücü, neticede tahrip etme gücüne sahiptir.
(John Marshall)
- Vergi konuları üzerinde düşük vergiler konulduğunda, bu vatandaşların çalışma ve birşeyler yapma arzularını geliştirir (Ibn Haldun).
- Vergi oranlarındaki bir düşüş, halkın memnuniyetini artıracağından, vergi gelirleri de artacaktır (Jean Baptiste Say).
- Yüksek vergi oranları, bazen vergiye tabi malların tüketimini azaltmak ve bazen vergi kaçakçılığını teşvik etmek suretiyle, düşük vergi oranlarıyla sağlanacak hasıladan daha düşük bir hasılat sağlar (Adam Smith).
- Vergileme sanatı, kazı bağırtmadan, ondan mümkün olduğu kadar fazla tüy almaktır (Jean Baptiste Colbert).
Türkiye'deki durum
Bu sözleri okuduktan sonra, "Türkiye'de durum ne?" diye soracağınızı tahmin ediyoruz. İki konu çok önemli;
Birincisi, "kazı bağırtmadan yolma" konusunda ciddi sorunlar var. Kazlar üçlü bir ayırıma tabi tutuluyor; "Kümesteki kazlar", "kümesin dışındaki kazlar" ve "yaban kazları" gibi... Sürekli olarak, kümesteki kazların üzerine gidildiği ve "kazın üzerinde yolunacak tüy kalmadığı" dışarıdaki kazların özellikle de yaban kazlarının üzerine gidilmesi gerektiği, sık sık belirtiliyor...
İkinci konu ise, "vergi oranları" ile ilgili. Mevcut vergi oranları, son derece yüksek. Gelir Vergisi oranı, fon payı dahil yüzde 49,5'u, Kurumlar Vergisi oranı ise; fon payı, kâr dağıtımı stopajı ve ortakların kâr payını beyan edip ödedikleri vergi ile birlikte yüzde 60 'ı buluyor... Bugünlerde ise; Motorlu Taşıtlar, Taşıt Alım Vergisi ve Ek Taşıt Vergisi tutar ve oranlarında, bir artırım sözkonusu. Daha doğrusu, Bakanlar Kurulu'na, 20 katına kadar, Motorlu Taşıtlar ve Taşıt Alım vergilerini artırma yetkisi veren bir yasa tasarısı Meclis'e sevk edildi. Artırımdan önce, diğer ülkelere gözatmakta yarar var.
Bazı ülkelerde ve Türkiye'de, otodaki vergi yükü tablodaki gibi. Görüldüğü gibi, Türkiye'de otomobil alanlar, sıfır kilometre araçlara ödedikleri vergilerle, Hazine'ye en fazla katkı sağlayanlar arasında yeralıyor. Devlet, bugünkü vergilerle otomobil satışlarından "aslan payı" alıyor.
Daha fazla vergi almak, vergiyi öldürebilir...
Otomobilde vergi yükü
Ülke | Vergi |
| oranı (%) |
Japonya | 5 |
Almanya | 15 |
Lüksemburg | 15 |
İngiltere | 17.5 |
Fransa | 20.6 |
Belçika | 22 |
İspanya | 23 |
İsveç | 25 |
Avusturya | 28 |
Hollanda | 45 |
Portekiz | 50 |
İrlanda | 57 |
Türkiye | 50-82 |
|
![Yazarlar sayfasina geri gitmek icin tiklayiniz.](/yenisabah/img1/yazarback2.gif) |
Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|