Bu koltuk olabilir, süspansiyon olabilir veya başka birşey. 6 ay içinde ne de uzmanlaşıp, neyi ihraç edebileceğimizi karara bağlayacağız" diye belirtti. Bu doğrultuda Fiat'tan büyük destek aldıklarını belirten Nahum, "Türkiye gerçek anlamda bir ihracat üssü olacak" dedi. Jan Nahum ile sektörün geleceğini ve sorunlarını konuştuk.
* İlk 7 ayda otomotiv sektörünü nasıl değerlendiriyorsunuz?
Yılbaşında bu tür satış patlaması beklemiyorduk. Şubat'la birlikte satışların artacağı görüldü. Bu sene satışların 470 bine ulaşacağını inanıyorum. Ama hemen otomotiv sektörü düzlüğe çıkmış gibi davranmamak gerekiyor. Ama hâlâ dünya ortalamalarının gerisindeyiz. Bunun en büyük nedeni ise milli gelirin düşüklüğü ve vergilerin yüksekliği.
* Yerli üretici olarak, ithalattaki artışı nasıl değerlendiriyorsunuz?
İthalat çok arttı. Türkiye'de şu anda 6 otomobil üreticisi faaliyet gösteriyor. Bunların yıllık üretim kapasiteleri 800 bin adet civarında. Biz ise bu yıl 470 bin adetlik satış rakamından bahsediyoruz. Bu yüzden ithalatın yüzde 53'lere ulaşması, yerli üretciler için tehdit oluşturuyor. Türkiye ithalatın en serbest olduğu ülkelerden biri. Diğer ülkeler ise ithalatı zorlaştırıyor, kota koyuyor, hatta baskı yapıyor.
İthalattaki bu artış devam ederse, ithalata tepki doğar. Vergileri bir kenara bırakırsanız, yurtdışındaki bir otomobilin fiyatı, Türkiye'ye göre daha pahalı. Otomotivciler Türkiye'yi boş bir pazar olarak görüyor. O yüzden fiyatları düşük tutarak, pazardan pay kapma yarışı içindeler. Bu yerli üreticilerin satış fiyatlarını ucuz tutmasını sağlıyor.
* Türkiye Avrupa'nın ihracat üssü olma yolunda ilerliyor...
Fiat, Türkiye'nin teknoloji yaratan bir merkez haline gelmesini istiyor. Buradan tüm dünyaya belirli bir parçanın ihraç edilmesi planlanıyor. Bu koltuk olabilir, süspansiyon olabilir veya başka birşey. 6 ay içinde ne de uzmanlaşıp, neyi ihraç edebileceğimizi karara bağlayacağız. Bu doğrultuda Fiat'tan büyük destek alıyoruz. Aynı şekilde diğer Türk üreticiler de bunu yapmalı. Dünyadaki trend buna doğru gidiyor. Ford, Renault, Toyota ve Tofaş, yaptıkları yatırımlarla Türkiye'nin bir ihracat üssü olcağı sinyallerini zaten veriyor. Artık Türkiye üretim açısından dünya standartlarına geldiğini ispat etmeye başladı. Scudino sadece Türkiye'de üretilerek, bir ihracat üssü olmasanı sağladık. Bu, Fiat'ın Türkiye'ye verdiği önemi gösteriyor.
Fiat'ın bu tür bir üretim üssü, Türkiye dışında sadece Polonya'da bulunuyor. Scudino ilk olarak Paris Otomobil Fuarı'nda sergilenecek. Yılda 92 bin adet Scudino üreterek, yılda 5 milyar 600 milyon dolarlık ihracat yapmayı hedefliyoruz. Bunun yanı sıra Güney Amerika'ya yedek parça da ihraç edeceğiz.
* Tofaş'ın son dönemde bir yeniden yapılanma sürecine girdi...
Yeniden yapılanma sürekli bir iştir. Biz 90'lı yıllardan bu yana tek çatı altında birleşmeyi düşünüyoruz. Bizim buradaki amacımız üretici ile tüketici arasındaki yolu kısaltmak. Ayrıca Tofaş Oto Ticaret ile Tofaş Otomobil Fabrikaları arasında doğabilecek verimsizlikleri önlemek istiyoruz. Bu arada Tofaş genel müdürlüğüne getirilen Bülent Özaydınlı'nın şirkete büyük katkısı olacağına inanıyorum.