Yapılan araştırmalar başta ABD olmak üzere gelişmiş batılı ülkelerin e-ticaret konusunda oldukça faal olduklarını gösteriyor.
Bu süreci doğrudan etkileyen konuların başında ise e-alışveriş geliyor. Peki teknoloji kullanımı konusunda çok iddialı olan Türkiye, e-alışveriş dünyasının neresinde?
Yaptığı araştırmalarla iş dünyasının nabzını tutan IBS araştırma şirketi, şimdi de İnternet Servis Sağlayıcılarına (ISS) kullanıcı alışkanlıklarını ortaya koyan bir araştırma hazırladı. Firma, "E-retailing in Turkey" (Türkiye'de e-perakendecilik) isimli araştırması kapsamında Türk internet kullanıcılarının e-alışveriş konusundaki davranışlarını inceleyip, internet'ten alışveriş yapan ve yapmayan kullanıcıları birbirleriyle karşılaştırdı. Araştırmada internetten alışveriş yapan kullanıcıların ISS'lere, İnternet sitelerine ve e-alışverişe bakış açıları da incelendi.
İnternete ilişkin kapsamlı araştırma projeleriyle tanınan IBS, "Türkiye'de e-perakendecilik" isimli yeni araştırmasında, İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Diyarbakır, Konya ve Trabzon illerinde toplam 1187 İnternet kullanıcısı ile görüştü.
Yaklaşık 45-50 dakika süren her bir görüşme sonucunda edinilen bulgular doğrultusunda Türkiye'deki internet kullanıcılarının e-alışveriş konusundaki davranışları ortaya konmaya çalışıldı. %.'lük bir kesimi oluşturan e-alışveriş yapanlar, yapmayanlarla kıyaslandı ve ISS'lere, internet sitelerine ve e-alışverişe bakış açıları incelendi. İnternetten alışveriş yapanların ISS'leri seçerken dikkat ettikleri noktalar da araştırma kapsamında detaylı olarak ele alındı.
Araştırma sonucunda %2.'lik bir dilimin e-alışverişten habersiz olduğu, %6.'lük bir dilimin e-alışveriş yapmadığı, %7.'lik bir bölümün potansiyel e-alışverişçi olduğu ve %.'lük kısmın ise e-alışveriş yaptığı görüldü. Kullanıcıların evde veya işte internete bağlı olması, internette alışverişi artırıcı pozitif bir etken olduğu görüldü.
Araştırmaya göre internet'te alışveriş yapan %2.'lik bir kesim ev, %0'lık bir kesim de işyeri kullanıcısı. Potansiyel e-alışverişçiler, hiç e-alışveriş yapmayanlar ve e-alışverişten habersiz olanlarda ise yüzdeler daha düşük.
MAHMUT SANCAK