kapat

03.09.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Ata Yatirim
Sofra
Motivasyon
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
İşte kara kutu
Amerika yıllar önce kazanın ardından daha kolay bulunabilmeleri için cihazların rengini turuncuya dönüştürdü. Ancak adı günümüze kadar aynı kaldı

Trajik uçak kazalarının çözümünde en önemli yol şüphesiz kara kutu kayıtlarının incelenmesinden geçiyor. Gerçeği bulmada tek kanıt olan kara kutuların iki çeşidi var. Birincisi, pilotların konuşmalarını kaydeden ve kokpit içindeki diğer sesleri hafızasına alan karakutu; ikincisi ise uçuş bilgilerini (hızını, yüksekliğini, rotasını) kaydeden karakutu... Kara kutular sayesinde sadece kazanın nedeni bulunmuyor aynı zamanda gelecekteki muhtemel kazalar da önlenebiliyor.

GÜÇLÜ HAFIZA
İlk kara kutular 1950'li yılların sonunda üretilmeye başlandı. Amerikan hükümeti, kazanın ardından kolay bulunabilmeleri için cihazların rengini turuncuya dönüştürmesine rağmen, cihazın adı günümüze kadar aynı kaldı.

Son üretilen kara kutular, verileri yıllarca herhangi bir güce ihtiyaç duymadan saklayabilme özelliğine sahip. Kara kutunun hafızası 80 megabayt. Yani kokpit konuşmalarını iki saati aşkın süre aralıksız kaydedebiliyor. Verilerin kaydedildiği bölümün etrafı çelik zırh ile kaplı.

Böylece düşüş anında zarar görmüyor. Çeliğin altında ise, uçak yandığı takdirde cihazı koruyacak yüksek ısı yalıtımı bulunuyor. Geçtiğimiz kırk yıl içinde, 100 binin üzerinde kuru kutu üretildi. Son modellerinin fiyatları 10-20 bin dolar (6.5 milyar-13.5 milyar) arasında değişiyor.

KARA KUTULAR NEREDE?
İki kara kutu da kuyruk bölümünde yer alıyor. Uçaklarda 4 kokpit mikrofonu bulunuyor. 3'ü mürettebatın konuşmalarını, 1'i de çevredeki sesleri kaydediyor. Bütün bunlar kokpit seslerini kaydeden kara kutuda toplanıyor. Kanatların ve motorların durumunu anlatan veriler ise ikinci kara kutuda toplanıyor. Bu veriler uçağın ön tarafındaki uçuş veri ünitesi tarafından toplanıyor ve uçağın arkasındaki ikinci kara kutuya gönderiliyor.


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır