kapat

29.08.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Arbeta
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
'Otomotiv tek dernekte birleşsin'
Nissan Otomotiv Genel Müdürü Nacaroğlu, "Sektördeki sorunların çözümü için üretici ve ithalatçılar tek çatı altında toplanmalı" dedi

İthal ve yerli oto arasında ayrım yapmanın gereksiz olduğunu vurgulayan Nissan Otomotiv Genel Müdürü Sami Nacaroğlu, "Artık global düşünmek gerekiyor. Otomobil Sanayicileri Derneği ile Türkiye İthal Araç Mümessileri Derneği yerine tek bir otomobil derneğinin kurulması, otomotiv sektörü için daha yararlı" dedi. Sami Nacaroğlu ile otomotiv sektörünü, sorunlarını ve yapılması gerekleri konuştuk.

*Yaklaşık iki aydır ithal otolara getirilmesi düşünülen sınırlamalardan bahsediliyor. Bu konuyu bakışınız nedir?

Kanımca bu fikirler otomobil üreticilerinin beyin jimnastiği sonucunda oluştu. Böylece firmalar rahatsızlıklarını dışarıya atttılar. Artık günümüzde global düşünmek lazım. Olaya ithaldi, yerliydi diye bakarsanız, otomobil sektörü hakettiği yere varamaz. Renault, Toyota, Ford Türkiye'den Avrupa'ya ihracat üssü olma yolunda ilerliyor. Bizim projeksiyonumuza göre 2005 yılında yan sanayi dahil olmak üzere ihracat 5 milyar dolara ulaşacak. Bu yüzden bu tartışmalara girmenin pek iyi olduğunu düşünmüyorum. Önce kendimize bakmamız gerekiyor. 'Nasıl otomobiller üretiyoruz, tükecilerin beğenisi nedir, onları mutlu etmemiz için ne yapmamız gerekiyor' gibi.

* Peki sizce çözüm yolu nereden geçiyor?

Üretici ve ithalatçı ayrımları artık kalkmalı. Örneğin Türkiye İthal Araç Mümesilleri Derneği'ne üye olan 40 markadan 7'sini üretici firmalar oluşturuyor. Otomotiv Sanayicileri Derneği ile Türkiye İthal Araç Mümessilleri Derneği'ni tek bir çatı altında toplamak çok daha verimli olacaktır. Eğer böyle bir yapılanmaya gidilirse, otomotiv daha global çözümler yakalayabiliriz.

*Bu gelişmeler doğrultusunda Nissan otomotiv'in pazar payını sorsak...

Şu ana pazar payımız yüzde 2.4. 5 bin 700 adetlik bir satış rakamı yakaladık. Bunun yarısını ticari araçlar oluşturuyor. Ticari araçtaki bu başarımızı özellikle pick-up'lara borçluyuz. Bu yılki şatış hedefimiz 13 bin adet. 2003'deki hedefimiz ise 30 bin adet.

'1 milyonluk otomobilsatışı hayal görünüyor'
Nacaroğlu, "Bir milyonluk satışa 2010'da ulaşılır" dedi

* Otomotiv sektörünün önünde bulunan en büyük problem nedir?

Türkiye'deki en büyük problem vergi. Vergiler düşürülürse o zaman yan sanayiden, servisine, yedek parçacıdan devlete kadar herkes daha fazla kazanacak. Bunun yanı sıra sıfır kilometre araçlar yerine, yollardaki araçlardan daha fazla vergi alınabilir.

Türkiye'de 1000 kişiye 64 otomobil düşüyor. Dünya ortalaması ise 94. Yani biz dünya ortalamasının 30 araç kadar gerisindeyiz. Bunun da nedenleri yaşanan krizler, milli gelir seviyesinin düşük olması ve tabii ki vergilerin yüksek olması.

* Otomobilde bu sene 1999 yılına oranla büyük bir satış patlaması yaşandı. Bu nereye kadar gider?

Otomotivdeki rakamları 1999 yılı ile karşılaştırmamak gerek. 1999 yılında herşey ölmüştü. Zaten bu yüzden ithal oto için böyle bir spekülasyon çıktı. İlk altı ayda yaklaşık 10 milyar dolarlık ithalat yapıldı.

Otomotivin buradaki payı ise yüzde 10. Bunun yanı sıra otomotivde 400-500 milyon dolarlık bir ihracat var. Herşeyi ithalata yüklememek gerekiyor. Bu yılki satışların 470-490 binde kalacağına inanıyorum. İthal otonun payının yüzde 53'lerde kalacaktır. 1 milyonluk adedi sorarsanız daha hayal olarak görüyorum. Bu sayıya ancak 2010 yılında ulaşabiliriz. Tabii eğer siyasi istikrarsızlık olmazsa.

Patrol, 15 Eylül'de geliyor
* Patrol GR'ı ne zaman piyasaya sunacaksınız?

Eylül ayı ortasında Nissan Patrol'ü tüketicilerinin beğenisine sunacağız. Aracın fiyatı 69 bin 750 dolar + 5 milyar 720 milyon lira. Açıkçası Patrol'den çok umutluyuz. Önümüzdeki dönemde ZR kod isimli, CR-V konseptinde bir aracı da Türkiye'ye ithal etmeyi planlıyoruz.

'Yılbaşında ikinci ele giriyoruz'
* İkinci el otomobil pazarını nasıl görüyorsunuz?

Biz de 2001 yılından itibaren, ikinci el otomobillere garanti vermeye başlayacağız. Türkiye'de ikinci elin inanılmaz büyük pazarı var. Eğer ikinci
el satışında uygulanan prosedürler azaltılırsa, bu pazarın daha da büyüyeceğini sanıyorum. Amerika'da imzalı bir kağıt sayesinde geceleri bile otomobil alabiliyorsunuz. Türkiye'de ise bu tam tersi. Noterinden, trafik şubesindeki işlemlere
kadar, sizi ikinci el otomobilden uzak tutacak
birçok bürokratik işlem var.

Mete TANSU


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır